😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Exagon Furtive-eGT

Elektromobily, které neznáte
Exagon Furtive-eGT
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Jeden z prvních elektrických supersportů
  • Při vývoji posloužily zkušenosti z elektrické Andros Trophy
  • Výroba se však bohužel nekonala

Zájem o elektrické sportovní vozy jsme zaznamenali už před patnácti lety. Na autosalonu v Paříži 2010 zářilo kompozitové elektrické kupé Furtive-eGT od francouzské společnosti Exagon Motors, která sídlila na závodním okruhu Magny Cours a jako Exagon Engineering (založeno 2004) proslula stavbou elektrických závodních vozů pro donedávna pořádané, velmi populární zimní závody na ledě Andros Trophy.

Elektrické kupé Furtive-eGT od Exagon Motors, připravené pro premiéru na autosalonu v Paříži 2010

Velké plány

Šéf firmy Luc Marchetti měl však vyšší cíle, s renomovanými partnery Siemens, SAFT a Michelin postavil první elektrický supercar Furtive-eGT, který chtěl sériově vyrábět. Po prototypu z Paříže 2010 vystavoval na Mondial de l'Automobile Paris i o dva roky později, pak byla upravená předsériová verze k vidění také na autosalonu v Ženevě 2013. Nakonec zprávy o Exagon Motors Furtive-eGT utichly, nicméně mateřská Exagon Engineering pokračuje dodnes na zajímavých projektech, k nimž patří nejen sportovní studie DS E-Tense, uvedená v Ženevě 2016 právě na základě Furtive-eGT, ale rovněž i hybridní hypercar D12 obnovené značky Delage (premiéra koncem roku 2019 v Los Angeles), který vznikne ve třicetikusové sérii (dva kusy byly k vidění na Pařížském autosalonu 2024).

Exagon Furtive-eGT
Samonosný trup z uhlíkových kompozitů tvoří tuhou schránku pro celou posádku

Po vzoru formule 1

Úhledné kupé Exagon Motors Furtive e-GT vzniklo na základě zkušeností ze stavby závodních automobilů, ostatně na okruhu v Magny Cours, dějišti Velké ceny Francie formule 1, sídlí řada firem, jež se konstrukcí závodních speciálů dlouho zabývají. Základ tvoří samonosná skořepina z uhlíkových kompozitů o hmotnosti pouhých 124 kg po vzoru formule 1, nesoucí uzavřený kokpit se sedadly v uspořádání 2+2, přičemž trakční akumulátory Li-Ion od firmy SAFT (Société des Accumulateurs Fixes et de Traction) jsou uloženy v podlaze jako nedílná součást nosné konstrukce. Na obou koncích skořepiny jsou hliníkové pomocné rámy, nesoucí rovněž hliníkové závěsy kol na dvojitých příčných ramenech, poháněna jsou pouze zadní kola. Vůz je kompaktní s rozvorem náprav 2 780 mm, ale délkou jen 4 465 mm, šířkou 2 160 mm (včetně zpětných zrcátek) a výškou 1 292 mm. Pohotovostní hmotnost činí 1 640 kg, z čehož 450 kg připadá na akumulátory. Zajímavostí je velký zavazadlový prostor o objemu 325 litrů.

Exagon Furtive-eGT
Kupé je čtyřmístné díky dobrému využití obestavěného prostoru

Inovativní pohon Siemens

Na vývoji elektrického kupé úzce spolupracovala německá elektrotechnická společnost Siemens, která prostřednictvím divize Inside e-Car dodala dvojici kapalinou chlazených trakčních elektromotorů s permanentními magnety a celkovým výkonem 2× 125 kW = 250 kW (340 k) při 5000 až 10 000 ot/min a standardním točivým momentem 2× 240 = 480 Nm v rozsahu otáček 0 až 5000 za minutu. Později (2013) byl uváděn největší výkon až 296 kW (403 k) a celkový točivý moment 516 Nm, největší rychlost zůstala omezena na 250 km/h (teoretická byla 287 km/h) a zrychlení 0–100/200 km/h za 3,5/14,6 sekundy. Kuriozitou byla polosamočinná třístupňová převodovka s řazením pod zatížením z vývoje Exagon Motors, doplněná samosvorným diferenciálem. Zpátečku řešil běh motoru opačným směrem, samozřejmě s omezovačem rychlosti.

Exagon Furtive-eGT
Také dvojité závěsy kol hliníkové konstrukce a velké kotoučové brzdy jsou stvořeny pro vysoké výkony

Intenzivní vývoj u Michelinu

Supersport Furtive e-GT prošel náročnými testy na zkušební dráze Michelinu, který se stal nejen dodavatelem pneumatik (vpředu 245/35 ZR 20, vzadu 305/30 ZR 20), ale podílel se značnou měrou na řešení vyspělého podvozku. O hliníkových závěsech jsme už hovořili, dodejme že nesly vinuté pružiny a kapalinové tlumiče, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením (průměr kotouče 380 mm vpředu a 360 mm vzadu) a se třmeny Beringer (šestipístkovými vpředu, čtyřpístkovými vzadu) a originální kola z lehké slitiny (vpředu 8,5 × 20, vzadu 11,0 × 20).

Exagon Furtive-eGT
Jeden z dvojice trakčních elektromotorů Siemens (po 125 kW)

Trakční akumulátory SAFT, uložené v podlaze, měly kapacitu 53 kWh, udávanou životnost tři tisíce cyklů do poklesu kapacity na 80 % a velkou energetickou hustotu (pod 10 kg/kWh). Oficiální údaj o dojezdu podle tehdejší metodiky EU byl 310 km v kombinovaném provozu a 360 km v městském. Exagon však navrhl také prodlužovač dojezdu ve formě blíže neurčeného malého spalovacího motoru s generátorem a uváděl celkový dojezd 807 km. Samozřejmě zadní kola využívala rekuperace elektrické energie při brzdění. Palubní nabíječka doplnila akumulátory za 3,5 hodiny (20 až 80 % kapacity).

Exagon Furtive-eGT
Trakční akumulátory Li-Ion dodala specializovaná firma SAFT (má více než 100 let tradice)

Exagon Furtive-eGT byl hezký počin, zjevně však poněkud předběhl dobu. Dnes na projekt Exagon Motors navázala řada sportovních automobilů s elektrickým pohonem, jež se už sériově vyrábějí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze