Calstart SEVP Concept

Elektromobily, které neznáte
Calstart SEVP Concept
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Projekt neziskové organizace Calstart předběhl dobu
  • Konsorcium pro elektromobilitu pokračuje v činnosti dodnes
  • Technologický demonstrátor se do výroby nedostal

Kalifornské konsorcium Calstart pokračuje i po více než třiceti letech podporou přechodu na elektromobilitu, ovšem na realizaci ambiciózních plánů z počátku devadesátých let jsme si museli počkat až do posledního období, kdy se v USA rozběhl prodej osobních elektromobilů Tesla, Lucid, Rivian, Ford, Chevrolet a dalších, ale i začala cesta k elektrickým nákladním automobilům (Tesla Semi, Nicola, Freightliner, Volvo, Cummins a jiné). V roce 1993 si Calstart zvolil mezinárodní autosalon v Ženevě pro premiéru úhledného konceptu osobního elektromobilu SEVP (Showcase Electric Vehicle Programm), jenž byl výzvou ke spolupráci vedoucích technologických společností a ukázkou tehdy nejvyspělejších řešení.

Calstart SEVP Concept
Calstart SEVP Concept při premiéře na autosalonu v Ženevě 1993 ve zvláštní sekci elektromobilů

Calstart se představuje

Nezisková organizace Calstart přesídlila z kalifornského Burbanku do Pasadeny, má ale nyní rovněž pobočky v Michiganu, Coloradu, New York City a na Floridě. Jako strategická agentura pro čistou dopravu (Strategic Broker for The Clean Transportation Technology Industry) spolupracuje v programu „Drive to Zero“ s globálními partnery včetně evropských. Její současný program tvoří pět iniciativ, zaměřených na osobní elektromobily, nákladní a autobusy; ekologická alternativní paliva a inovativní mobilitu (koloběžky, jízdní kola, dodávky na poslední míli, nové způsoby hromadné dopravy, dobíjení). Spolupracuje rovněž na vytváření podmínek provozu včetně státních pobídek při koupi elektrického vozidla. Vytvořila sdružení spolupracujících partnerů, jejichž počet vzrostl za třicet let na více než dvě stovky, k nimž patří mimo jiné General Motors, BYD, Ford, Volvo Group. Orange EV, Hyzon, SMUD, ASEA Brown Boveri (ABB), RDE, Current, Electrify America, Port of Oakland a Southern California Edison (zakladatel Calstartu).
Calstart SEVP Concept
Modrý prototyp na obrázku z tiskové zprávy (Ženeva 1993)

První velký pokus

Ukázkový elektromobil Calstart SEVP bylo funkční dvoumístné kupé s pohonem předních kol kompaktním stejnosměrným elektromotorem a s inovativními olověnými akumulátory jak vpředu pod kapotou, tak vzadu pod podlahou zavazadlového prostoru. Na jeho stavbě se podílelo šestnáct partnerů (subdodavatelé dílů a skupin) a jedenáct sponzorů od IBM Los Angeles po Ministerstvo dopravy USA (US Department of Transportation). Smyslem cvičení bylo ukázat, že kolem 70 % dílů lze nahradit novými od vyspělých technologických společností pro optimalizaci funkcí, což zdůrazňoval slogan „elektromobil místo kosmické techniky“.

Calstart SEVP Concept
Na plakátu s legendárním letounem Lockheed Blackbird (firma Lockheed poskytla Calstartu první kancelář v Burbanku)

Napříč uložený elektromotor MPB (Multi-Phase Bipolar) Brushless DC Motor 22 HP (16,2 kW) měl hmotnost jen 40 liber (18 kg), jeho výrobce Iwon Motronics z Burbanku však pracoval i na větších verzích až 100 k (74 kW). Inovativní olověné akumulátory Trojan ze Santa Fe Springs měly zvýšenou energetickou hustotu na 90 Wh/l a měrný výkon na 225 W/kg, skládaly se z modulů 1 kWh/60 V v různém množství podle účelu a dojezdu (více údajů nesděleno).

Calstart SEVP Concept
Stejnosměrný trakční elektromotor 22 HP od Iwon Motronics z Burbanku

Kaiser Aluminium Company vyrobila lehký prostorový rám ze čtyřhranných profilů, karoserie byla z plastových panelů, letecká společnost Fairchild dodala také panely zakrývající spodní část vozu pro snížení odporu vzduchu, Pirelli Armstrong pneumatiky 175/60 R16 s nízkým valivým odporem, Delta Tau řídicí jednotky, Amerigon bezpečnostní systémy (airbag řidiče a samočinné napínání pásů), Dowty Aerospace rekuperaci kinetické energie při brzdění, GM Hughes externí indukční nabíjení pod vozovkou a tak bychom mohli pokračovat. Konkrétní technické údaje vozu však nebyly uvedeny, šlo především o technologický demonstrátor.

Calstart SEVP Concept
Olověný akumulátor s vyšší energetickou hustotou od Trojan Battery Company ze Santa Fe Springs

A proč v Ženevě?

Evropskou premiéru měl Calstart SEVP Concept na mezinárodním autosalonu v Ženevě v březnu 1993, kde na stánku T42 v Palexpu vzbudil modrý prototyp velkou pozornost. A proč zvolili Ženevu? To je jednoduché, počátkem devadesátých let byla na autosalonu velká sekce elektrických vozidel včetně testovacích jízd v parku před halou Palexpo. Navíc na švýcarském trhu se v březnu 1993 oficiálně prodávalo 19 různých elektromobilů, z toho jeden maďarský (městský Puli) a dva české (Škoda Favorit a Pick-Up EV z Ejpovic). Calstart tak vycítil velkou příležitost, ale nakonec zůstalo u prototypu. Zdá, že trochu předběhl novou éru, kterou pak zahájil Elon Musk.

Calstart SEVP Concept
zpečnostní prvky dodala firma Amerigon Incorporated z Burbanku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze