Švýcarská společnost Esoro AG, založená před čtyřiatřiceti lety v Curychu-Oerlikonu, představila svůj projekt Esoro H301 Family na autosalonu v Ženevě 1994, když o rok dříve nabídla první informace o čistě elektrické verzi E301 Coupé. Úhledné prototypy vznikly ve spolupráci se společností Bucher Leichtbau AG z Fällandenu, která dodala samonosné karoserie z laminátu a využila bohatých zkušeností z letectví. Přestože se Esoro AG, nyní sídlící rovněž ve Fällandenu u Curychu, nadále zabývá vývojem pro jiné partnery, její návrhy elektromobilů se do sériové produkce nedostaly, protože vždy byla pouze konstrukční kanceláří a svoje projekty nabízela jiným výrobcům. Podílela se ovšem také na řadě koncepčních vozů pro jiné (například Rinspeed MetroSnap s výměnnými nástavbami, připravený pro zrušený autosalon v Ženevě 2020).
Esoro E301 se představuje
První varianta nesla označení Esoro E301 Coupé, slavila premiéru v Ženevě 1993, přičemž písmeno E prozrazuje, že šlo o čistě elektrickou verzi. Navzdory založení společnosti Esoro až v roce 1990 tvůrci vozidla v Ženevě 1994 uvedli, že na konceptu pracují sedm let. Koncem roku 1990 vyzkoušeli model v měřítku 1:3 v aerodynamickém tunelu a stanovili koncepci městského vozu s uspořádáním sedadel 2+2, co největším obestavěným prostorem při kompaktních vnějších rozměrech, vysokou aerodynamickou účinností (na modelu naměřen součinitel odporu vzduchu 0,175) a vysokou pasivní bezpečností navzdory lehké stavbě.
V roce 1993 vyjel první prototyp. Dostal střídavý indukční motor o výkonu 21 kW a točivém momentu 55 Nm, který vozíku s jednostupňovým redukčním převodem 10:1 a pohonem předních kol uděloval největší rychlost 120 km/h a zrychlení 0–50 km/h za 7,5 sekundy. S akumulátorem Ni-Cd 9,1 kWh o hmotnosti 230 kg (celý vůz 620 kg) byl plánovaný dojezd 100 až 150 km podle způsobu jízdy. Celkové vnější rozměry činily 3 070 × 1 550 × 1 420 mm a celková dovolená hmotnost 1 000 kg. Samonosný skelet, složený z 90 % laminátových dílů, vykazoval hmotnost nosné struktury jen 55 kg. Pneumatiky byly speciální Micheliny rozměrů 135/65 R 14 s nízkým valivým odporem.
Esoro H301 Family následuje
Pro rodinnou plně čtyřmístnou verzi H301 Family, uvedenou v Ženevě 1994, zvolili tvůrci paralelní hybridní pohonnou jednotku, kdy shodný elektromotor 21 kW doplnili malým dvoudobým jednoválcem o objemu 125 cm3 a výkonu 12 kW, který prodloužil kombinovaný dojezd až na 600 km (elektricky 100 až 120 km). Nešlo však o žádný prodlužovač dojezdu s generátorem, ale o paralelní pohonnou jednotku.
Esoro H301 Family poháněl buď elektromotor nebo spalovací motor, v případě potřeby oba současně. Zástavbou jednoválce se hmotnost pohonu zvýšila jen o 13 kg, při shodných rozměrech vozu vzrostla pohotovostní na 650 kg, ale celková zůstala na 1 000 kg. Dynamické parametry se nezměnily. U obou vozů byly modifikované nápravy McPherson s pružinovými vzpěrami vpředu i vzadu, ocelové kotouče vpředu s hliníkovými třmeny a hliníkové bubnové brzdy vzadu, přesné hřebenové řízení vystačilo bez posilovače. A nabíjení? Z domácí zásuvky do šesti hodin, třífázově za dvě hodiny.
Předběhly dobu?
Přestože společnost Esoro AG nabízela program Modular 301 s jednou základní strukturou a čtyřmi různými karoseriemi (také mini-pickup a sportovní hardtop), žádného výrobce pro svůj projekt nenalezla. Možná předběhla dobu, a tak se spojila s Horlacherem a Pasolem, aby společně navrhly plně čtyřmístné Electric Coupé se silnějším elektromotorem Brusa 60 kW pro pohon předních kol a dojezdem 160 km, ale plánovaná výroba u Electric Car Company v thajském Pathum Thani se rovněž nerealizovala.