„Navýšení emisních limitů CO2 pro automobilky neovlivní prodeje vozů Toyota a Lexus na českém trhu. Zpřísněné normy obě značky plní díky hybridním technologiím“, říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška. Toyota a Lexus podle něj nebudou mít kvůli přísnějším limitům omezenou nabídku modelů. Japonská automobilka jde cestou ekologických aut už 70 let, ať jsou to hybridní technologie nebo vodík.
Některé modely jiných automobilek se letos kvůli vysokým emisím a tedy hrozícím pokutám přestanou prodávat. Přesto se většina výrobců pokutám nevyhne, což se jednoznačně projeví zvýšením cen pro zákazníky. Toyota očekává letos zvýšení objednávek o 21 procent na 14 500 aut, z toho bude 4 000 užitkových. Více než 40 procent budou hybridy. Letos automobilka uvede modernizovaný crossover C-HR, Corollu GR Sport, RAV4 plug-in hybrid nebo nový Yaris, který se bude vyrábět v Kolíně spolu s modelem Aygo. Firma také pracuje na uvedení nové generace vodíkového modelu Mirai na český trh.
„Automobilový trh čekají velké změny v souvislosti s novými emisními limity. Situace pro většinu automobilek není jednoduchá, protože některá auta nebudou moci vůbec prodávat. Za překročení emisních limitů budou platit penále. Kvůli tomu také vyskočí ceny některých aut nahoru. Importéři nebudou mít co prodávat, protože nebudou mít pro zákazníky auta, které jsou sice poptávané, ale zároveň nesplňují emisní limity,“ říká Martin Peleška.
Řešením jsou podle něj hybridy. Hybridní technologie kombinující spalovací motor a elektromotor je mnohem praktičtější než čistý elektromobil, protože nepotřebuje nabíjení ze sítě. Hybridy se nabíjejí samy rekuperací energie nebo při brzdění. „Vozy Toyota a Lexus jsou na nové podmínky připraveny už teď, protože cestou ekologických aut jdeme už 70 let. Ať jsou to hybridní technologie nebo vodík. Toyota připravuje například prototyp „města“ budoucnosti na úpatí japonské hory Fuji na území o ploše 175 akrů. Woven City, v překladu propletené město, bude tvořit plně propojený ekosystém, poháněný pomocí vodíkových palivových článků,“ dodává Martin Peleška.
Studie: Průměrné emise jsou 121 gramů na km
Podle studie mezinárodního výboru pro čistou dopravu ICCT z loňského srpna byly v roce 2018 průměrné emise prodaných aut celosvětově 121 gramů CO2 na kilometr. Limit pro letošní rok je přitom 95 gramů. Nejnižší průměrné emise na vozidlo má Toyota. Z pohledu jednotlivých evropských zemí má podle ICCT největší podíl prodávaných ekologických aut Norsko, kde prodeje elektromobilů dosahují 31 procent a hybridů 10,5 procenta, v Nizozemsku se v roce 2018 elektromobily na prodejích podílely 5,4 procenta a hybridy 4,6 procenta, třetí je Island s podíly 3,8, respektive 5,1 procenta. V Rakousku a Švédsku mají elektromobily dvouprocentní podíl. Průměr v EU byl u elektromobilů jedno procento a 3,3 procenta hybridů.