Elektromobily údajně prudce zlevní již v roce 2024, tvrdí to nová studie

Elektromobily údajně prudce zlevní již v roce 2024, tvrdí to nová studie
Fotografie: Lucid Motors
  • Do 5 let se silně zvýší prodeje elektromobilů
  • Současně klesne i cena dodatečných nákladů na jejich výrobu

Nová studie investiční banky UBS předpovídá velmi dobrý rozvoj elektromobility. O výzkumu informuje auto.pravda.sk a podle všeho klesnou výrobní náklady elektromobilů na úroveň vozidel se spalovacími motory v průběhu následujících 4 let. Tento trend bude však také výsledkem zdražování konvenčních aut. Největší překážkou prodeje elektromobilů je jejich cena. Jednoduše řečeno: elektrické vozy jsou podstatně dražší než vozy na benzin či naftu, což je mnohdy největší překážka.

Tyto nůžky se však mají postupně zavírat. V současnosti stojí například nový elektrický Volkswagen ID.3 ve Velké Británii v přepočtu 903 508 Kč, zatímco klasický VW Golf tam začíná na 610 975 Kč. Již v roce 2022 mají ale dodatečné náklady na výrobu elektromobilů podle UBS klesnout na 44 286 Kč a do roku 2024 mají dokonce zcela zmizet. Důvodem má být klesající cena akumulátorů, což je nejdražší součást elektromobilů. Dnes totiž tvoří cena baterií průměrně čtvrtinu až dvě pětiny ceny elektromobilu, jenže podle současných analýz se do roku 2022 sníží cena za jednu kWh kapacity na 100 eur. Tento pokles má být způsoben rostoucí konkurencí na trhu a také úsporami z rostoucí produkce elektrických aut.

Podle Matthiase Schmidta, nezávislého analytika, se má v Evropě už o dva roky později prodat milion elektromobilů a plug-in hybridů ročně. V roce 2025 pak mají registrace elektrických aut představovat 17 % z celosvětových prodejů. O dalších pět let později by měly registrace elektromobilů dosáhnout 40 %. To znamená, že přechod na elektromobily bude mnohem rychlejší, než se předpokládalo. Jejich odbyt roste na rozdíl od konvenčních aut i v tomto roce. Podle UBS se výrobci automobilů zdráhají pružně nahradit klasická auta za nové elektromobily, čímž hodně riskují. Po roce 2025 totiž již nebude mnoho důvodů ke koupi auta spalujícího benzín nebo naftu.

Postupné zavírání cenových nůžek mají ale na svědomí i konvenční vozy, které jsou neustále dražší. Způsobují to rostoucí náklady na emisní systémy. Částicovými filtry musí být vybaveny už i benzínové motory, ty naftové se zase neobejdou bez SCR katalyzátorů na redukci oxidů dusíku. Kromě ceny však musí elektrická auta zlepšit i své parametry. Zákazníkům totiž stále překáží výrazně menší dojezd, dlouhá doba nabíjení a nedostatečný přístup k nabíjecí infrastruktuře.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze