Elektromobilům se daří. V EU vzrostl jejich prodej za čtyři roky desetinásobně

8
Elektromobilům se daří. V EU vzrostl jejich prodej za čtyři roky desetinásobně
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Firma Arval hodlá do roku 2025 provozovat 700 tisíc elektrifikovaných vozidel
  • Za 8 let se vyrovnají celkové náklady na nákup a provoz elektromobilů s náklady na spalovací vozy

Počet elektromobilů na unijních silnicích stabilně roste. Za poslední 4 roky vrostl počet prodaných vozů na elektřinu desetinásobně. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců aut (ACEA). Podle nich jezdí v současnosti každé páté nové auto prodané v EU na elektřinu. A podle odborníků bude počet elektroaut narůstat, globální studie KPMG Global Automotive Executive Survey 2021 předpovídá, že do 8 let bude polovina nových aut Evropě poháněna elektřinou.

Náklady elektromobilů se vyrovnají s konvenčními auty v roce 2030

Podle průzkumu KPMG se přibližně za 8 let vyrovnají celkové náklady na nákup a provoz elektromobilů s náklady na vozy se spalovacími motory. Tento názor zastává 77 % z více než 1 000 respondentů průzkumu z řad globálních výrobců aut, nákladních vozů, dodavatelů energií pro automobilový průmysl nebo technologických společností. „K vyrovnání nákladů na pořízení a provoz elektromobilů s vozy na konvenční pohony by mohlo dojít i dříve. Vliv na to bude mít vývoj cen bateriových článků, které ovlivňují cenu elektromobilů a také zvyšující se cena ropy. S masovým rozšířením elektromobilů se budou zlevňovat použité technologie, a tím klesne v relativní hodnotě vůči kupní síle řidičů i jejich cena“, komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval pro elektromobilitu.

Dobíjení z veřejné sítě? Maximálně půl hodiny

Průzkum KPMG také ukázal, že trpělivost uživatelů elektromobilů k době nabíjení z veřejné sítě je omezená. Podle více než tří čtvrtin respondentů je maximální doba, po kterou jsou ochotni čekat na dobití elektromobilu do 80 % kapacity baterie, cca 30 minut. „Většina řidičů elektromobilů své vozy dobíjí z domácí nebo firemní třífázové zásuvky či wallboxu, vysokorychlostní dobíječky využívají buď nouzově v městském provozu, nebo při delších cestách. Rychlost nabíjení přímo ovlivňuje konkurenceschopnost elektromobilů vůči vozům se spalovacími auty. Proto dealeři či leasingové společnosti nabízejí k elektroautům kompletní servis v podobě instalace wallboxů či univerzálních nabíjecích karet“, konstatuje Tomáš Kadeřábek z Arvalu, který poskytuje operativní leasing elektromobilů.

Rozvoji elektromobility v EU nahrávají firmy a leasingové společnosti

Firmy volí zařazování elektrických vozů do svých flotil nejen z důvodu nižších nákladů na servis, ale také kvůli firemní image a plnění interních cílů uhlíkové neutrality. Na zvýšenou poptávku reagují i leasingové společnosti, například Arval hodlá do roku 2025 provozovat 700 tisíc elektrifikovaných vozidel, což by představovalo více než třetinu celkově provozovaných vozů v zemích, kde společnost působí. Zvyšujícím se prodejům podle asociace ACEA nestačí výstavba dobíjecích stanic. Zatímco prodeje nových vozů vzrostly od roku 2017 v EU více než desetinásobně, ve stejném období se zvýšil počet dobíječek pro elektromobily jen 2,5krát.

Diskuze ke článku
Petr Tesar
Petr Tesar
Lžete jako obvykle. Mluvíte o elektromobilech ale sečítáte různé typy hybridů. Prodeje samotných elektroprdů jsou směšné :-) :-) :-) A vy, rádoby-novináři se neustále zesměšňujete, komici.
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Tahle Putinova eskapáda bude super akcelerátor...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze