Zatímco předloni na podzim se jel první ročník výzvy pro elektromobilisty s názvem e-Challenge, loni musela být kvůli protiepidemickým opatřením zrušena. Pořadatelé ale vymysleli místo toho zimní výzvu, kterou může jet každá posádka samostatně a poprat se s nástrahami trasy bez setkání s ostatními účastníky. Tou výzvou bylo objetí České republiky trasou dlouhou přibližně 1 300 kilometrů. Jako první se do toho pustila posádka Michal Žďárský – Radek Pecák, kteří trasu zvládli celkem v pohodě s vozem Hyundai Kona Electric s baterií o kapacitě 64 kWh. Petr Beneš s Radimem Ročkem z projektu Autonabíječka.cz si ale vybrali Hyundai Ioniq Electric, který má baterii o využitelné kapacitě pouhých 28 kWh. Navíc na jejich naplánovaný termín vyšlo opravdu mrazivé počasí. Jak to zvládli v drsných zimních podmínkách?
Na okruh vyjíždí v sobotu 13. 2. přibližně v 7:30 z Brna a první úsek vede k ultrarychlé nabíjecí stanici ve Vystrkově. Na dálnici ale musí jet trochu pomaleji než plánovali, protože do kopce je spotřeba vyšší, ale jinak jde o pohodový úsek. Poté již pokračují jen po nabíjecích stanicích s konektorem od Phoenix Contact, tedy značkou stojící za projektem Autonabíječka.cz. Na dalším úseku do Českých Budějovic se na spotřebě pozitivně podepisuje nižší rychlost na okreskách i klesající profil trasy. Stejně pohodový je i následující úsek do Přeštic, kde se posádka může díky slunečnému počasí kochat. V Přešticích už mají za sebou 342 kilometrů.
V následujícím úseku přes Karlovy Vary do Ostrova nad Ohří už přichází první vrtochy počasí, protože střídavě sněží, ale další úsek do Trmic je nudný a úplně na pohodu. V následující etapě do Liberce je už sice tma, ale i tento úsek je pohodový. Za Libercem přichází větší stoupání k Harrachovu přes Desnou a Kořenov, kde je spotřeba vyšší, a tak posádka zastavuje na nabíjení už v Jičíně, přestože původně uvažovala o nabíjení až v Hradci Králové. V tomto úseku také přichází první myšlenky na noční přejezd Jeseníků. V Hradci Králové tedy nebylo potřeba dobíjet a posádka může pokračovat dál směrem k Rychnovu nad Kněžnou.
Před Rychnovem nad Kněžnou ale přichází první opravdové zimní dobrodružství. Teplota klesá k -16 °C a mlha přimrzá na vozovku. Někde jsou na silnici i zmrazky. Petrovi a Radimovi je jasné, že přejezd Jeseníků nebude jednoduchý. Za Rychnovem přichází stoupání a klesání se serpentinami. Na silnicích je souvislá vrstva ujetého i rozbředlého sněhu a posádka oceňuje možnost regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem, což umožňuje plynule zpomalovat na sněhu. Pouze 69 kilometrů dlouhý úsek do Olšan ale trvá hodinu a 20 minut, protože podmínky jsou už drsnější. V Olšanech ale nefunguje rychlonabíjení. Posádka Ioniqa tedy nabíjí jen přibližně půl hodiny na AC (pomalé nabíjení) a poté se přesouvá do 12 kilometrů vzdáleného Zábřehu.
Ze Zábřehu posádka Ioniqu vyjíždí směrem k Opavě. Když míjí ceduli s dodatkovou tabulkou „silnice se v zimě neudržuje,“ zpočátku si z toho nic nedělá, ale po pár desítkách metrů zjišťuje, že cedule tam nebyla jen tak. Přichází uzoučká cesta pro jedno auto, která je pokrytá poměrně hlubokým sněhem s vyjetými kolejemi. Při jízdě v nich ale podvozek místy drhne o zmrzlý sníh. U Rýmařova navíc přichází nejnižší teplota, která klesá k -18 °C. Poté už ale následuje relativně pohodové klesání po silnici číslo 11 do Opavy. Tam je -5 °C, což je velký rozdíl oproti Jeseníkům.
I když v následujících úsecích do Nového Jičína a poté do Zlína jsou místa například neošetřené silnice s navátým sněhem, je cesta již pohodovější než přejezd Jeseníků, který byl asi nejnáročnější částí celé trasy. Ve Zlíně posádka nabíjí do 94 %, což je úroveň, po kterou Hyundai Ioniq umožňuje rychlonabíjení, a pokračuje pohodovým úsekem zpět do Brna. Tam přijíždí po takřka 28 hodinách na cestě, z toho je 21 hodin a 12 minut čisté jízdy. Nutno ale dodat, že nešlo o běžnou cestu, ale výzvu a test extrémních podmínek.
Celkem Petr s Radimem ujeli 1 305 kilometrů, během kterých nastoupali, ale i naklesali (jelikož končili ve stejném místě) 6 334 výškových metrů. Doba dobíjení byla 5 hodin a 50 minut, přičemž zbylou hodinu udělaly prostoje. Počet dobíjení se proti plánovanému číslu 10 postupně navýšil nízkými teplotami, nutností přeplánování trasy kvůli zavřenému Trutnovsku a nefunkčnímu rychlonabíjení v Olšanech na výsledných 13. Poté samozřejmě následovalo ještě nabití do plna na AC v cíli. Je ale nutno dodat, že posádka jela na jistotu s velkou rezervou, takže by to určitě šlo i s menším počtem zastávek. Průměrná spotřeba odečtená podle palubního počítače byla 16,4 kWh/100 km, zatímco podle nabíjení včetně nabíjecích ztrát vyšla na 17,4 kWh/100 km. To je opravdu pěkný výsledek, který dokazuje, že Hyundai Ioniq je bezkonkurenčně úsporným autem i v drsných zimních podmínkách. Cena za nabíjení vyšla na 1 500 Kč, což znamená 1,15 Kč/km.
Běžný řidič by určitě volil sjízdnější a rychlejší cestu, než je trasa této výzvy. Ale k otestování limitu auta to bylo ideální a Ioniq, i s menší baterií ve verzi před modernizací, si s tím poradil. S novým Ioniqem, který má baterii o 10 kWh větší, by to šlo s mnohem nižším počtem zastávek. Pokud vás zajímá průběh cesty podrobněji, můžete si jej přečíst přímo v podání Petra Beneše, jednoho z aktérů, na webu autonabijecka.cz.
Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm |
Baterie | 28 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km |
Cena od | 859 900 Kč |
Takže opravdu ne děkuji.