Elektromobilem s malou baterií v mrazech 1 300 km okolo Česka! Jak to dopadlo?

38
Elektromobilem s malou baterií v mrazech 1 300 km okolo Česka! Jak to dopadlo?
Fotografie: Petr Beneš
  • Vybrali si elektromobil s relativně malou baterií, Hyundai Ioniq před modernizací
  • Vyrazili na cca 1 300 kilometrů okolo Česka během mrazivého víkendu
  • Náročnou trasu zvládli za 21 hodin čistého času jízdy

Zatímco předloni na podzim se jel první ročník výzvy pro elektromobilisty s názvem e-Challenge, loni musela být kvůli protiepidemickým opatřením zrušena. Pořadatelé ale vymysleli místo toho zimní výzvu, kterou může jet každá posádka samostatně a poprat se s nástrahami trasy bez setkání s ostatními účastníky. Tou výzvou bylo objetí České republiky trasou dlouhou přibližně 1 300 kilometrů. Jako první se do toho pustila posádka Michal Žďárský – Radek Pecák, kteří trasu zvládli celkem v pohodě s vozem Hyundai Kona Electric s baterií o kapacitě 64 kWh. Petr Beneš s Radimem Ročkem z projektu Autonabíječka.cz si ale vybrali Hyundai Ioniq Electric, který má baterii o využitelné kapacitě pouhých 28 kWh. Navíc na jejich naplánovaný termín vyšlo opravdu mrazivé počasí. Jak to zvládli v drsných zimních podmínkách?

Trasa výzvy s oklikou kolem Trutnovska

Na okruh vyjíždí v sobotu 13. 2. přibližně v 7:30 z Brna a první úsek vede k ultrarychlé nabíjecí stanici ve Vystrkově. Na dálnici ale musí jet trochu pomaleji než plánovali, protože do kopce je spotřeba vyšší, ale jinak jde o pohodový úsek. Poté již pokračují jen po nabíjecích stanicích s konektorem od Phoenix Contact, tedy značkou stojící za projektem Autonabíječka.cz. Na dalším úseku do Českých Budějovic se na spotřebě pozitivně podepisuje nižší rychlost na okreskách i klesající profil trasy. Stejně pohodový je i následující úsek do Přeštic, kde se posádka může díky slunečnému počasí kochat. V Přešticích už mají za sebou 342 kilometrů.

Petr Beneš a Radim Roček u vozu Hyundai Ioniq

V následujícím úseku přes Karlovy Vary do Ostrova nad Ohří už přichází první vrtochy počasí, protože střídavě sněží, ale další úsek do Trmic je nudný a úplně na pohodu. V následující etapě do Liberce je už sice tma, ale i tento úsek je pohodový. Za Libercem přichází větší stoupání k Harrachovu přes Desnou a Kořenov, kde je spotřeba vyšší, a tak posádka zastavuje na nabíjení už v Jičíně, přestože původně uvažovala o nabíjení až v Hradci Králové. V tomto úseku také přichází první myšlenky na noční přejezd Jeseníků. V Hradci Králové tedy nebylo potřeba dobíjet a posádka může pokračovat dál směrem k Rychnovu nad Kněžnou.

Před Rychnovem nad Kněžnou ale přichází první opravdové zimní dobrodružství. Teplota klesá k -16 °C a mlha přimrzá na vozovku. Někde jsou na silnici i zmrazky. Petrovi a Radimovi je jasné, že přejezd Jeseníků nebude jednoduchý. Za Rychnovem přichází stoupání a klesání se serpentinami. Na silnicích je souvislá vrstva ujetého i rozbředlého sněhu a posádka oceňuje možnost regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem, což umožňuje plynule zpomalovat na sněhu. Pouze 69 kilometrů dlouhý úsek do Olšan ale trvá hodinu a 20 minut, protože podmínky jsou už drsnější. V Olšanech ale nefunguje rychlonabíjení. Posádka Ioniqa tedy nabíjí jen přibližně půl hodiny na AC (pomalé nabíjení) a poté se přesouvá do 12 kilometrů vzdáleného Zábřehu.

Nabíjení vozu Hyundai Ioniq Electric u stanice ČEZ

Ze Zábřehu posádka Ioniqu vyjíždí směrem k Opavě. Když míjí ceduli s dodatkovou tabulkou „silnice se v zimě neudržuje,“ zpočátku si z toho nic nedělá, ale po pár desítkách metrů zjišťuje, že cedule tam nebyla jen tak. Přichází uzoučká cesta pro jedno auto, která je pokrytá poměrně hlubokým sněhem s vyjetými kolejemi. Při jízdě v nich ale podvozek místy drhne o zmrzlý sníh. U Rýmařova navíc přichází nejnižší teplota, která klesá k -18 °C. Poté už ale následuje relativně pohodové klesání po silnici číslo 11 do Opavy. Tam je -5 °C, což je velký rozdíl oproti Jeseníkům.

Hyundai Ioniq Electric u stanice E.ON

I když v následujících úsecích do Nového Jičína a poté do Zlína jsou místa například neošetřené silnice s navátým sněhem, je cesta již pohodovější než přejezd Jeseníků, který byl asi nejnáročnější částí celé trasy. Ve Zlíně posádka nabíjí do 94 %, což je úroveň, po kterou Hyundai Ioniq umožňuje rychlonabíjení, a pokračuje pohodovým úsekem zpět do Brna. Tam přijíždí po takřka 28 hodinách na cestě, z toho je 21 hodin a 12 minut čisté jízdy. Nutno ale dodat, že nešlo o běžnou cestu, ale výzvu a test extrémních podmínek.

Hyundai Ioniq Electric

Celkem Petr s Radimem ujeli 1 305 kilometrů, během kterých nastoupali, ale i naklesali (jelikož končili ve stejném místě) 6 334 výškových metrů. Doba dobíjení byla 5 hodin a 50 minut, přičemž zbylou hodinu udělaly prostoje. Počet dobíjení se proti plánovanému číslu 10 postupně navýšil nízkými teplotami, nutností přeplánování trasy kvůli zavřenému Trutnovsku a nefunkčnímu rychlonabíjení v Olšanech na výsledných 13. Poté samozřejmě následovalo ještě nabití do plna na AC v cíli. Je ale nutno dodat, že posádka jela na jistotu s velkou rezervou, takže by to určitě šlo i s menším počtem zastávek. Průměrná spotřeba odečtená podle palubního počítače byla 16,4 kWh/100 km, zatímco podle nabíjení včetně nabíjecích ztrát vyšla na 17,4 kWh/100 km. To je opravdu pěkný výsledek, který dokazuje, že Hyundai Ioniq je bezkonkurenčně úsporným autem i v drsných zimních podmínkách. Cena za nabíjení vyšla na 1 500 Kč, což znamená 1,15 Kč/km.

Palubní počítač po celé cestě

Běžný řidič by určitě volil sjízdnější a rychlejší cestu, než je trasa této výzvy. Ale k otestování limitu auta to bylo ideální a Ioniq, i s menší baterií ve verzi před modernizací, si s tím poradil. S novým Ioniqem, který má baterii o 10 kWh větší, by to šlo s mnohem nižším počtem zastávek. Pokud vás zajímá průběh cesty podrobněji, můžete si jej přečíst přímo v podání Petra Beneše, jednoho z aktérů, na webu autonabijecka.cz.

Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm
Baterie28 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW,
SpotřebaKombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km
Cena od859 900 Kč
Diskuze ke článku
Pavel Mohyla
Pavel Mohyla
Hmm, chápu že někdy je i cesta cíl. Ale na 1300 km stát 6 hodin na "benzínce" , to už je mazec.
Eduard Kocvara
Eduard Kocvara
Jsem z Brna, tak zjusim tu samou trasu pristi sobotu s naftovym focusem a dam vedet.
Roman Iška
Roman Iška
No hlavně 1,15 Kč / km, to je dost hrůza, to se dá odjet s Oktávkou TDi z roku 2004 za ty samé peníze a pořizovačka je asi tak polovina (pokud beru co stála nová). Další důkaz, že autíčka na baterky jsou slepá cesta.
Jiri Fernandez
Jiri Fernandez
No tě buch. Elektroauto který má malý dojezd bych opravdu na větší cesty opravdu nechtěl. Neříkám do města a malé okolí, ale strávit přes 21 hodin na 1300 km za 1,15 Kč na 1 km, tak to upřímnou soustrast. Já najezdim měsíčně 8 až 13 tisíc kilometrů, tak si nedokáži představit kolik času navíc bych strávil kdybych to jezdil elektromobilem s malým najezdem. Mám LPG 45 litrovou nádrž kde mi vychází 1 km zhruba na 1 až 1,10 Kč. Tankování mi trvá zhruba maximálně 10 minut. Cesta 1300 km mi trvá i s přestávkami na protáhnutí a jídlo káva atd. maximálně 17 hodin. Auto na LPG stojí minimálně o 50% méně.
Takže opravdu ne děkuji.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze