Elektromobil v zimě. Jak co nejvíc prodloužit jeho dojezd?

3
Elektromobil v zimě. Jak co nejvíc prodloužit jeho dojezd?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Je důležité správně zacházet s oběma bateriemi
  • Správná volba pneumatik dokáže znatelně prodloužit dojezd
  • Předehřevem auta a baterie se dá výrazně snížit spotřeba a zrychlit nabíjení

Elektromobil má, stejně jako auto se spalovacím motorem, nižší dojezd v zimě oproti letním podmínkám. Kvůli obecně menšímu dojezdu je ale psychologicky úbytek dojezdu znát více než u spalovacích aut, zároveň hodně záleží na stáří, ceně a výbavě auta. Levnější či starší elektromobily zimou trpí více než ty moderní. Obecně lze dle poznatků s mnoha elektromobily říci, že dojezd v zimě klesá o 10 až 30 %. Je ale řada věcí, pomocí kterých se dá úbytek dojezdu snížit. Některé tipy jsou platné pro všechna auta bez rozdílu pohonu, některé pak jen pro elektromobily.

PRAVDA o elektromobilu v zimě. Jaký má dojezd a jak se nabíjí?

Rozměr pneumatik je zásadní

Obecně platí, že čím menší rozměr pneumatik a čím užší pneumatiky, tím nižší valivý odpor, spotřeba a výsledkem je pak delší dojezd. Pokud tedy pořizujete druhou sadu pneumatik na zimu, můžete zvolit užší, nicméně vždy v mezích toho, co povoluje technický průkaz. V případě, že pořizujete pneumatiky i disky, zvažte pořízení menších kol na zimní období. Rozdíl v dojezdu s menšími a užšími pneumatikami může být i 10 %, což u moderních elektromobilů může znamenat 30 až 40 kilometrů dojezdu, a to už není málo.

Rozměr pneumatik může zásadně ovlivnit spotřebu a dojezd v zimě

Pokud pořizujete elektromobil a máte tu možnost, zvolte si některý s tepelným čerpadlem, případně si ho přidejte do příplatkové výbavy. Při teplotách 0 až 15 °C je obecně nejúčinnější a ušetří hodně energie oproti elektrickému topení. Nicméně pokud teploty klesají pod nulu, přestává být tepelné čerpadlo tak účinné a nastupují topné spirály, které mají obecně větší odběr.

Elektromobil v zimě
Elektromobil v zimě

Využívejte garáž a časovač nabíjení

Máte-li možnost, parkujte auto v garáži. Pokud necháte elektromobil v mrazech venku, mírně se sníží využitelná energie v baterii vlivem nízkých teplot, současně vůz spotřebuje mnohem více energie na případné vyhřátí baterie před jízdou nebo v jejím průběhu a zároveň spotřebuje více energie na vytápění interiéru.

Pokud parkujete delší dobu venku bez přístřešku a nabíjíte zároveň přes AC, zkuste si pořídit nějaký jednoduchý kryt na nabíjecí konektor. Voda se dovnitř sice nedostane, ale po odpojení může všude napadat sníh, i dovnitř nabíjecího konektoru a zároveň se kolem dvířek nabíjecí zásuvky můžou vytvořit zmrazky nebo kusy ledu a kryt nabíjecího konektoru půjde špatně zavřít.

Starejte se o obě baterie a nabíjejte

Každý elektromobil má běžnou 12V baterii, která napájí palubní elektroniku. Při delším stání hrozí, že se vybije a ačkoliv ve vysokonapěťové baterii bude dostatek energie na stovky kilometrů jízdy, auto nepůjde kvůli vybité 12V baterii ani zapnout. Některé moderní elektromobily průběžně dobíjejí 12V baterii z té vysokonapěťové trakční a ani stání po dobu několika týdnů v zimě by nemělo představovat problém, u starších a levnějších elektromobilů je ale dobré 12V baterii jednou týdne, pokud máte možnost, zkontrolovat, auto zapnout a krátce projet. Díky tomu, že většina moderních elektromobilů je neustále on-line, můžete stav 12V baterie sledovat u mnohých i vzdáleně.

V případě vysokonapěťové trakční baterie je pak důležité zapamatovat si, že není vhodné odstavit auto s velmi vybitou baterií (pod 10 %), což ostatně platí obecně nehledě na teplotu. Vlivem nízkých teplot baterie však ztrácí kapacitu a při velmi vybité baterii by vlivem mrazu mohlo dojít k jejímu přílišnému vybití, i když řada elektromobilů má určitý buffer (nevyužitelná kapacita baterie) pod 0% nabitím a toto nebezpečí je spíše teoretické.

Nabíjení v zimě
Nabíjet lze bez problému i v zimě a sněhu. Jen pozor na sníh ve dvířkách nabíjecího portu

Využívejte velkou výhodu elektromobilů, které se umí nabíjet, když parkují. Po příjezdu kamkoliv, kde je nabíjecí stanice, připojte auto na pomalé AC nabíjení, kterým si postupně doplňujete energii, když auto nepotřebujete, a zároveň se tímto mírně zahřívá baterie. Využívejte také časovač nabíjení a nastavte dokončení nabíjení na dobu těsně před vaším odjezdem. Tak bude mít baterie při odjezdu vyšší teplotu, poskytne více energie a bude lépe připravena na případné rychlonabíjení v průběhu cesty.

Předehřev je základ

Vždy využívejte před jízdou předehřev, když je auto připojené k nabíječce, a to nejen když parkujete venku, ale i v garáži. Auto se vytopí a po vyjetí už na udržení teploty nespotřebuje tolik energie. A obecně platí, že čím větší auto (a vnitřní prostor) je, tím důležitější je tato zásada. Mám vyzkoušeno, že se na 100km trase může spotřeba zvýšit o 3 až 4 kWh, pokud vyjedu se studeným autem v mrazech. Když parkujete venku, díky předehřevu se pak vyhnete neoblíbenému „škrábání“ oken, protože se ohřevem zevnitř okna rozmrazí a také sníh z nich jde poté velmi snadno odklidit.

Některé elektromobily společně s předehřevem interiéru ohřejí mírně také baterii, připraví ji tak na podání lepšího výkonu v průběhu jízdy. Rozdíl v dojezdu s velmi studenou a vyhřátou baterií může opět činit až kolem 10 %.

Pozor na pomalejší rychlonabíjení

Pokud vás čeká delší trasa, počítejte s o něco kratším dojezdem a nechte si dostatečnou rezervu. Nižší dojezd není způsoben jen nižší teplotou, ale i sněhem či vodou na silnici, což zvyšuje odpor a spotřebu.

Nabíjecí stanice v zimě
Nabíjecí stanice v zimě

Pokud plánujete nabíjet na cestě na rychlonabíječce, myslete na teplotu baterie. Obecně platí, že při nižších teplotách se nedokáže baterie elektromobilu nabít tak rychle. V závislosti na konkrétním typu elektromobilu se tak více či méně objevuje tzv. coldgate, tedy zpomalení nabíjení vlivem nízkých teplot. Některé elektromobily tak umí baterii aktivně předehřát pro vyšší nabíjecí výkony dopředu, další výhřev zapnou v takzvaném zimním režimu, jiné pak aktivně baterii ohřejí při nabíjení. Obecně doporučuji vyzkoušet si, jak se vaše konkrétní auto v takových teplotách při nabíjení chová, aby vás pak pomalejší nabíjení nepřekvapilo na delší cestě.

Pokud budete výše uvedené rady dodržovat, může být zkrácení dojezdu vašeho elektromobilu v zimě jen velmi mírné, tedy v jednotkách procent, a porovnatelné s autem se spalovacím motorem.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
??? zase ubíráte fosilům aby jste BEV přidal... mám možnost jezdit obojím (já mám e-trona, manželka A4 v kombíku), při stejném užívání, stejném stylu jízdy po dálnících etc. musím říct, že zimě e-tron dojede cca polovinu udávaného dojezdu (pro pochopení 50-55%), A4 zřejmě díky zimním gumám o cca 10-15% méně. Jinak nepozoruju že by na fosil měla venkovní teplota jiný vliv, možná kdybychom jezdili jen krátké trasy které by pak měli díky studeným startům výraznější vliv - motor se zahřeje v předvčerejších -15°C po nějakých 3-5km podle stylu jízdy. Ale to co píšete jako srovnání je opět utopie, je vidět že jste již úplně odříznutý od reality - a to nemyslím nějak špatně. Jen bych rád aby se psala fakta a ne jen fandovské iluze...
Josef L
Josef L
Jezdím s BEV 4 roky a naprosto nemohu souhlasit s větou "Pokud budete výše uvedené rady dodržovat, může být zkrácení dojezdu vašeho elektromobilu v zimě jen velmi mírné, tedy v jednotkách procent". Zkrácení dojezdu v zimě tedy pod nulou °C je velmi výrazné a dosahuje běžně i v předehřátém autě klidně 30% v rychlostech do 90 km/h, na dálnici ve 130 km/h i výrazně více. Jednak je to dáno fyzikálními vlastnostmi baterie a v mrazech prudce klesá využitelná kapacita baterie o 20% oproti letnímu období. Rovněž mrazivý vzduch má podstatně větší hustotu a tedy klade opravdu výrazně větší jízdní odpor, nepočítaje zimní pneu nebo sníh na silnici. V součtu tedy jízda v zimě je pro BEV velmi zatěžující. Obecně pokud v 25°C ujedu po dálnici 400 km ve 130 km/h, tak v -5°C to bude tak 250-280 km.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze