ElektroFest EcoRace s vozem Škoda Enyaq 60 iV

Pohledem účastníka kategorie Fun
ElektroFest EcoRace s vozem Škoda Enyaq 60 iV
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V rámci ElektroFestu 2023 se jela i soutěž s názvem Eco Race
  • My jsme se zúčastnili s vozem Škoda Enyaq 60 iV

O ElektroFestu 2023 a tom, co na něm bylo k vidění, jsme již psali. Ještě se ale vraťme k EcoRace, která je součástí tohoto setkání. Ta se jede ve dvou kategoriích: náročnější Sharp, která je dvoudenní a obsahuje i noční etapu, a jednodušší Fun, jež je určená i pro rodiny, což nás zaujalo.

Jaký byl ElektroFest 2023? Reportáž z největšího srazu elektromobilů, kde opět padl rekord

Pořadatelé se záměrně vyhnuli názvu eco-rally, protože i když jde o soutěž, ve které hraje důležitou roli spotřeba, jde o jiný formát než u českého šampionátu v eco-rally. Zároveň je to i jiné než třeba Škoda Economy Run. Součástí totiž byla i rychlostní vložka v podobě slalomu na letišti. A jak se hodnotí spotřeba a rychlost dohromady? Jednoduše! Pořadatelé určili, že za každou Wh/km spotřeby bude jeden trestný bod, za každou minutu pozdního příjezdu do cíle etapy 10 trestných bodů a za každou sekundu času na rychlostní zkoušce jeden trestný bod. Pak je po 10 trestných bodech za sražení kuželky ve slalomu, předčasný start na rychlostní vložce nebo přejetí vyznačeného úseku na zastavení. Zkrátka, kdo nasbírá nejméně trestných bodů, vyhrává.

Škoda Enyaq (2020)

Nás zaujala kategorie Fun, protože si to může vyzkoušet jako navigátor i sedmiletý syn Šimon. Jedeme tedy v sestavě Marek Tomíšek – Šimon Tomíšek s dlouhodobě testovaným vozem Škoda Enyaq 60 iV. Na rozpravě dostáváme šipkový itinerář z orientačních soutěží, kde jsou jen vzdálenosti k jednotlivým bodům a tvary křižovatek. Žádné popisky, jak jsme zvyklí z jiných soutěží. Říkám si, jestli to pro mého malého navigátora nebude příliš velké sousto na začátek, ale zvládá to dobře. V první etapě sice párkrát míjíme správnou odbočku, ale chybu zjišťujeme většinou včas. I tak ale nějakou časovou ztrátu nabíráme, většinou kvůli následnému zastavení, abychom se zorientovali. Do cíle první etapy tedy přijíždíme o 5 minut později, ale s hezkou spotřebou 14,0 kWh/100 km.

ElektroFest Eco Race 2023, hodnocení spotřeby i rychlosti ve slalomu je záludné

Slalom se snažím jet tak, abych byl co nejrychlejší, ale zároveň neztratil příliš energie. Je to ale rychlý slalom a dosahujeme rychlosti okolo 110 km/h, takže i když sundávám nohu z „plynu“ dříve a snažím se to dobrzdit rekuperací, nakonec před otočkou okolo kuželky o 180° musím i ostřeji šlápnout na brzdový pedál. I přes snahu o efektivnější projetí slalomu máme se základním Enyaqem o výkonu 132 kW, byť sportovním podvozkem verze Sportline, 7. nejlepší čas. Zvládl bych to i rychleji, ale to by se nevyplatilo. Zatímco spotřeba před slalomem byla po ujetí 52 kilometrů rovných 14 kWh/100 km, po 4 kilometrech slalomu (jel se 2× po cca 2 kilometrech) to je 16,3 kWh/100 km.

Naštěstí má zpáteční cesta do Pelhřimova mírně klesající charakter a jedeme bez jediné navigační chyby, takže se nám daří spotřebu opět snižovat. V cíli, po 102 kilometrech krásnou krajinou Vysočiny, máme spotřebu 13,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Nakonec zjišťujeme, že za zmíněných 5 minut je v kategorii Fun pouhých 5 trestných bodů a celkový součet, po odečtení 98,25 bodů jako kompenzace hmotnosti vozu, máme výsledných 138,82 bodů, což nám stačí na 6. místo. Jelikož jsme oba na této soutěži poprvé a sbírali jsme zkušenosti, je to pro nás úspěch. A soutěž jsme si užili, takže ji můžeme doporučit i dalším posádkám. Jako bonus si navigátor odváží cenu pro nejmladšího účastníka soutěže.

Naši kategorii vyhrála posádka Lukáš Hora – Světlana Horová před posádkou Petr Balcárek – Pavel Pařízek na druhém místě a třetí byla posádka Tomáš Procházka – Olga Kollárová. První dvě posádky jely s vozy Tesla Model 3 Standard Range a třetí se stejným modelem ve verzi Long Range. První posádka ale měla 128,64 trestných bodů a 3. posádka 131,66. Takže chybělo opravdu málo, možná jen těch pár zkušeností. Uvidíme příště.

Předávání poháru pro vítěznou posádku kategorie Sharp

Ostrou kategorii Sharp pak vyhrála posádka Ondřej Hunčovský – Tereza Hunčovská, druzí byli Jiří Cech a Jan Hloušek a třetí byla dámská posádka Hana Veronika Konvalinková a Helena Kuldanová.

Pokud byste si chtěli tuto soutěž také zkusit, pak si můžete do kalendáře zapsat termín příštího ročníku ElektroFestu, který je stanovený na 24. 5. až 25. 5. 2024. My už ho v kalendáři máme.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze