Že se chystá elektrická verze terénní legendy jménem Mercedes-Benz G není žádnou novinkou. Automobilka si už v roce 2016 zaregistrovala označení EQG a zkraje roku 2019 práce na vývoji potvrdil na Twitteru Ota Källenius, šéf automobilky. Oficiální stvrzení pak přišlo loni v říjnu prostřednictvím tiskové zprávy, slibující více než poloviční podíl elektrifkovaných vozidel na prodejích společnosti v roce 2030. Nyní vám díky motor1.com přinášíme nové informace.
Co však zatím neznáme, jsou detaily o chystaném superelektromobilu. Zda se Mercedes vydá cestou maximální piety ke stávajícímu modelu, tak úspěšnému na východních trzích, nebo chystá radikální změnu po vzoru Land Roveru Defender? Nám se zdá pravděpodobnější první možnost. Už proto, že při nedávné generační obměně stávajícího spalovacího modelu sice došlo na rozsáhlou revizi použité techniky a vznikl de facto zcela nový vůz, avšak design v maximální míře napodobil předchůdce. Včetně takových detailů, jako je hlasitě rachotící centrální zamykání, na které jsou movití milovníci géček zvyklí. A s loajalitou velmi bohatých klientů se nehazarduje. Dost na tom, že se oligarchové museli u nového modelu obejít bez milovaného dvanáctiválce...
Přesto už pro spekulace jistý rámec máme. Především se samotná automobilka nechala slyšet, že „legenda vyroste“. Když odmyslíme nepříliš pravděpodobnou možnost, že to bylo myšleno symbolicky, asi nás nějaký ten nárůst čeká. Dávalo by to smysl; klasické géčko je překvapivě malé auto, vzniklé před 42 lety pro práci. Při již zmíněné generační obměně se sice rozšířilo skoro o 20 cm, ale ostatní rozměry se o tolik nezměnily. Terénní legenda totiž není určena rodinám, ty mají na výběr mezi gigantickými SUV GLS či GLE. Jenže nové zájemce by mohl překvapivě stísněný interiér překvapit, což by pro automobilku, očekávající z jeho prodeje podobně horentní zisky, jako z klasického géčka, nebyl dobrý začátek. Sice dosud nevíme, kdy se EQG představí, je ovšem pravděpodobné, že se oba modely, tedy klasické G i jeho elektrifikovaná alternativa, na trhu potkají. A konzervativci budou mít ještě čas sáhnout po klasické spalovací verzi, která si svými maržemi snadno vydělá na pokuty za překročení flotilových emisí. Pomoci by tomu měla i chystaná extrémní verze 4×4 Squared na zvýšeném podvozku, očekávaná v roce 2022.
Této domněnce nahrává i fakt, že automobilka si na letošního Apríla nechala u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) zapsat označení EQG 560 a EQG 580, byť zatím se statutem „použití přezkoumáváno“. Třímístné označení, začínající pětkou, patří ve spalovacích dobách nejvýkonnějším cestovním osmiválcům, podle klíče „čím víc, tím rychleji“. Je tedy jasné, že se pracuje na vysokovýkonných verzích, určených těm nejnáročnějším a nejbohatším.