Elektrické Audi Q6 e-tron je tady. Je to doslova tichá revoluce pro Audi

12
Elektrické Audi Q6 e-tron je tady. Je to doslova tichá revoluce pro Audi
Fotografie: AUDI AG
  • Elektrická novinka se chlubí zbrusu novou platformou PPE s 270kW nabíjením
  • Dojezd činí přes 600 km
  • Na palubě je zcela nový infotainment postavený na Google Android Automotive
  • Premiéru slaví i dynamické OLED osvětlení
  • Nejnovější e-tron vstoupí do prodeje v červnu

Audi představilo svůj přelomový model Q6 e-tron. Toto elektrické SUV pro Audi znamená doslova revoluci a v Ingolstadtu na něj hodně sází. V typickém designu Audi jsou totiž zabalené mnohé zásadní novinky, které Audi katapultují před konkurenci. My jsme měli možnost si novinku v předstihu podrobně prohlédnout a i projet, přinášíme vám tedy nejen podrobné představení, ale i osobní dojmy.

Revoluční Audi Q6 e-tron je tady: kompletní představení

Q6 e-tron stojí na zbrusu nové PPE platformě s ultrarychlým nabíjením až 270 kW, vysokým výkonem i dojezdem přes 600 kilometrů. Uvnitř pak najdeme zcela nový infotainment na Google Android Automotive se třemi displeji, obchodem s aplikacemi, nový head-up displej s rozšířenou realitou, novou architekturu umožňující over-the-air updaty všeho uvnitř a třešničkou na dortu pak jsou digitální OLED světla s měnitelným designem. Ale novinek je mnohem více.

Doplňuje řadu e-tron

Novinka s délkou 4,77 m a rozvorem 2,9 m přesně vyplňuje mezeru mezi menším Q4 e-tron a vlajkovým Q8 e-tron. Designem je to typické Audi kombinující osvědčené prvky z jiných e-tronů. Máme tu svalnaté boky, rozdělená přední světla, zaslepenou single frame masku a výrazná zadní propojená světla. Zatím je k dispozici verze SUV, ještě letos se ale dočkáme také elegantnějšího Sportbacku se splývavou zádí. Auto může stát na 18 až 21" kolech, pořídit si ho můžete jak s hliníkovou přední maskou, tak i s paketem černé optiky. Vrcholem řady je pak model SQ6 s výraznější přední maskou i zadním difuzorem. Nutno říct, že naživo auto nešokuje, je to typické elegantní Audi SUV, které zejména ve verzi S vypadá svalnatě a dynamicky.

Audi Q6 e-tron (2023)

Rozdělená přední světla ukrývají jak pokročilé digital Matrix světlomety, tak speciální úzké denní LED svítilny nad nimi. Ty mají dohromady 122 elementů, které si lze přes Audi MMI nebo aplikaci myAudi nakonfigurovat podle sebe a zvolit si jeden z 8 designů s tím, že další bude možné koupit a stáhnout později.

Schopnosti nových LED a OLED světel

Ještě větší specialitou jsou ale zadní světlomety, která integrují digitální OLED elementy druhé generace. Ty tvoří šest OLED panelů s celkem 360 elementy. Krásně se animují, což je světová premiéra. Také si je můžete nakonfigurovat podle svého a zároveň se na nich díky mnoha senzorům i Car2X komunikaci zobrazují například výstražné animace pro auta jedoucí za vámi v případě nouzových událostí nebo třeba když vystupujete.

Špičková platforma PPE

Nové Audi Q6 e-tron je prvním vozem značky, které stojí na zbrusu nové platformě PPE (Premium Platform Electric). Audi vyvinulo tuto čistě elektrickou architekturu společně s Porsche, nastavuje nový standard a pro koncern je extrémně důležitá. Porsche na ní staví nedávno představený model Macan, Audi pak tuto platformu využije jak pro svůj Q6 e-tron, tak ještě v letošním roce pro chystané modely z rodiny A6 e-tron. Platforma nové generace čerpá z mnoha zkušeností, které automobilky získaly z předchozí platformy J1, na které stojí jak populární Taycan, tak sesterské Audi e-tron GT.

Audi Q6 e-tron (2023) quattro

Rozměry4 771 × 1 965 × 1 648 mm, 2 350 kg
Výkon285 kW
Baterie100 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)625 km

Nová platforma PPE je, jak doba velí, pochopitelně 800V a je stavěná jak na velmi dlouhý dojezd a vynikající efektivitu, tak pro vysoký výkon. Pro porovnání, platforma PPE má o 30 % nižší spotřebu oproti původnímu Audi e-tron, přitom s o 33 % vyšším výkonem, nižší hmotností a menším množstvím komponent.

Technika platformy PPE u Audi Q6 e-tron podrobně

Zadní motor je synchronní, přední asynchronní, oba s vlásenkovým vinutím a inovativním přímým olejovým chlazením. V Audi Q6 e-tron jsou k dispozici zatím dvě verze, obě s pohonem quattro, tedy dvěma motory. Základní Q6 e-tron disponuje celkovým výkonem 285 kW, na stovku zrychlí za 5,9 s a maximální rychlost je omezena na 210 km/h. Výkonnější SQ6 e-tron pak má maximální výkon 360 kW (380 kW v režimu boost), na stovku zrychlí za 4,3 s a maximální rychlost je vyšší, a to 230 km/h.

Audi Q6 e-tron (2023) S (SQ6)

Rozměry4 771 × 1 965 × 1 648 mm, 2 350 kg
Výkon380 kW
Baterie100 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)595 km

Těšit se ale můžeme také na nejostřejší verzi RS Q6 e-tron, jejíž parametry ještě nejsou známé, ale dobrým vodítkem by mohlo být nedávno představené Porsche Macan Turbo na stejné platformě, které má ve verzi Turbo bezmála 500 kW. Koho naopak sportovní výkony nelákají a cílí na maximální efektivitu, budou k dispozici i verze s pohonem pouze zadních kol. Jejich parametry ale Audi odhalí později.

Ostřejší verze SQ6 e-tron je předskokanem vrcholné verze RS, která bude oznámena později

Baterie se 100 kWh pro dlouhý dojezd

Srdcem platformy je pak Li-ion baterie pod podlahou s kapacitou 100 kWh (z toho 94,9 kWh využitelných). Skládá se z 12 modulů, které se dají individuálně vyměňovat, což výrazně snižuje náklady na opravu. Každý modul pak obsahuje 15 prismatických článků od čínského výrobce CATL, přičemž chemie je standardní NCM, tedy nikl-mangan-kobalt s výrazně menším podílem kobaltu. Celá baterie váží 570 kilogramů a má nový kryt z uhlíkových kompozitů.

Baterie Audi Q6 e-tron

K dispozici bude také menší baterie s hrubou kapacitou 83 kWh (čistá zatím není zveřejněna), která bude společně s pohonem zadních kol tvořit základní verzi auta. Pro čínský trh se naopak chystá prodloužená verze auta s větší baterií kolem 106 kWh, ta ale v Evropě dostupná nebude.

Platforma PPE je pochopitelně 800V, přesněji tedy 700V, protože zhruba tolik má plně nabitá baterie, přičemž vybitá má kolem 600V. Maximální nabíjecí výkon činí 270 kW a nabíjecí čas z 10 na 80 % je 21 minut, což je při takto velké kapacitě baterie špičková hodnota. Velkou konkurenční výhodou jsou pak opět nabíjecí porty z obou stran, což je v praxi pohodlná a využívaná vychytávka. Zleva je pro AC i DC nabíjení, zprava pak jen pro AC nabíjení. Příjemný je také elektrický pohon nabíjecích dvířek, která lze otevřít dotykem i z infotainmentu. A po ukončení nabíjení se sama zavřou. To by mohli i mnohem dražší konkurenti ze Stuttgartu a Mnichova závidět.

Schéma baterie, jejích modulů a jejího termomanagementu

A jak se 800V platforma chová na 400V nabíječkách? Na rozdíl od e-tronu GT není na palubě DC–DC převodník, ale baterie se rozdělí na dvě poloviny zapojené paralelně a poté je schopno se nabíjet maximálním výkonem až 135 kW na 400V stanicích. Ultrarychlé stanice s takto nízkým napětím ale u nás nejsou, naopak 400V jsou takřka všechny standardní 50kW rychlonabíjecí stanice ABB, kterých jsou v Česku stovky a toto se určitě bude hodit.

Detaily nových motorů s vlásenkovým vinutím

Palubní nabíječka má standardně výkon 11 kW, později bude k dispozici i silnější 22kW. Samozřejmostí je automatický aktivní předehřev baterie před ultrarychlým nabíjením, stejně tak si auto umí vyhřát baterii při zapnutí předehřevu interiéru.

Koncern se zaměřil také na efektivní odvod tepla tak, aby výkon vozidla nebyl ovlivněn, i když budete baterii zatěžovat po dlouhou dobu velmi sportovní jízdou, při které se zahřívá, například na okruhu. Auto zároveň může aktivně ochlazovat baterii, například i když je zaparkované v horku.

Audi Q6 e-tron (2023)
Detail nabíjecí křivky

Zcela nové a přepracované je tepelné čerpadlo, které při teplotách mezi -10 a + 20 stupni Celsia přidává více než 30 kilometrů WLTP dojezdu. Tepelné čerpadlo dokáže také odvádět a využít přebytečné teplo z motorů i výkonové elektroniky nebo baterie a využít ho jak na vyhřívání baterie, tak pro výhřev interiéru.

Nový interiér jako v kokonu

Po nastoupení je hned na první pohled jasné, že tohle je Audi, ovšem přenesené do nové doby. Designéři z Ingolstadtu se nepouštěli do velkých experimentů a opět zde máme příjemný, technicistně-luxusní interiér, který záměrně pasažéry obepíná tak, aby se cítili jako v příjemném „kokonu“. Audi tomu říká softwrap. Samozřejmě i Audi používá řadu recyklovaných materiálů a interiér můžete mít v umělém mikroplyši Dinamica, ale majitelům neodepře ani pravou Nappa kůži s prošíváním.

Audi tradičně zákazníkům nabídne mnoho barev interiéru, od textilního šedého přes tmavě hnědý a béžový až pro šedý, černý nebo dokonce červený. K dispozici jsou tři typy sedadel, přičemž vyšší typy nabídnout i odvětrávání, masáž a novinkou v rámci prémiového audiosystému Bang & Olufsen jsou reproduktory v hlavových opěrkách. Každý si tak vybere to své, a to je dobře.

Novinkou jsou mnohem tenčí výduchy klimatizace a řada prvků zakomponovaných do lesklých černých ploch, Audi také nově ovládací prvky světel přesunulo do nového jednotného panelu na dveřích. Nechybí plně konfigurovatelné ambientní osvětlení včetně interaktivního LED pásku pod předním oknem.

Černý interiér s červeným prošíváním verze SQ6

Díky čistě elektrické platformě nemá auto žádný centrální tunel, středová konzole tak kromě bezdrátové nabíječky nabídne spoustu odkládacích prostor. Cestující na zadních sedadlech pak budou rádi za zcela rovnou podlahu a pohodlné sezení i na sedadle uprostřed. Na zadních sedadlech je v praxi hodně místa jak na nohy, tak zejména na hlavu a pohodlně se zde usadí i 2metrové osoby.

Audi Q6 e-tron (2023)

Objem kufru činí 526 litrů a po sklopení sedadel 1 529 litrů. To jsou velmi pěkné hodnoty nepříliš vzdálené od většího sourozence Q8 e-tron. Trochu jen zamrzí mírně zvednutá podlaha v kufru kvůli palubní nabíječce, kufr tak není zcela plochý. Na druhou stranu nabídne velký prostor pod podlážkou pro uložení dalších věcí. Audi má oproti německé prémiové konkurenci další velkou výhodu a nabízí opět přední kufr s objemem 64 litrů, kam lze umístit nabíjecí kabely a menší tašky.

Kufr nabídne přes 500 litrů, nechybí ani přední kufr

Zbrusu nový infotainment na Googlu

Současná generace infotainmentu Audi je již za zenitem a oproti konkurenci v této oblasti firma ztrácí. Od Q6 e-tron se tak hodně očekává, protože přináší zbrusu nový infotainment postavený na Google Android Automotive. S Q6 e-tron tak přichází Audi se zcela novým konceptem infotainmentu, který patří k absolutní špičce a konkurenci předbíhá. Zároveň se stane standardem pro všechna nově představovaná Audi. Samozřejmostí jsou OTA updaty, a to až na úroveň veškerých řídících jednotek a senzorů. Aktualizovat tedy půjde skutečně úplně vše, od řízení nabíjení přes chování motorů až třeba po chování stěračů. Infotainment Audi MMI stojí na nové architektuře E3, která obsahuje pět výkonných počítačů, z nichž každý se stará o určitou část úkonů. Jeden počítač má pak na starosti update všeho v autě, nechybí vůbec poprvé také 5G konektivita.

Podoba nového infotainmentu Audi MMI postaveného na Android Automotive

Zatímco dřívější Audi byla známá zakomponováním displejů do přístrojové desky, zde již máme zcela nový koncept zvaný Digital Stage, který představuje velká zakřivená plocha se dvěma OLED displeji. Před řidičem je 12" Virtual Cockpit, hlavní displej pak má úhlopříčku 14,5" a je na točen směrem k řidiči. Zobrazení je naživo skutečně špičkové. Zobrazení je jemné, barvy kontrastní a díky OLED technologii je černá skutečně černá.

Nová podoba Virtual Cockpitu

Vůbec poprvé u Audi může mít svůj displej i spolujezdec, a to s úhlopříčkou 10,9". Má aktivní stínění, takže se spolujezdec bude moci dívat za jízdy například na filmy bez toho, aniž by rozptylovaly pozornost řidiče. Jinak na něm lze provádět vše jako na hlavním, tedy ovládat navigaci, hrát hry nebo využívat všechny aplikace z obchodu s aplikacemi.

Třetí displej pro spolujezdce

Zcela nové uživatelské prostředí Audi MMI je v praxi velmi rychlé, odezva špičková a navíc je k dispozici celá řada novinek. Celý systém je postaven na Android Automotive. Nechybí obchod s funkcemi, kde si lze dokupovat například kvalitnější zvuk, témata a další přidané funkce a z předchozích Audi přebírá Q6 e-tron také obchod s aplikacemi, kde jich nalezneme už mnoho desítek kusů. Nechybí audio aplikace jako Spotify či Tidal, YouTube nebo webový prohlížeč Vivaldi, který je špičkově rychlý. Nabízí se i několik aplikací na počasí či elektromobilní aplikace jako PlugShare a další. Dokonce tu jsou i speciality jako Home Assistant, přímo z auta tak můžete ovládat svou chytrou domácnost. A jak dnes doba velí, je tu i několik her.

Hry můžete při zastaveném autě hrát dokonce na novém head-up displeji! K dispozici je průlet raketou nebo squash a hry ovládáte pádly pod volantem a plynovým pedálem. Po rozjetí nicméně oceníte pravou funkci head-up displeje, který má DLP technologii, rozlišení 1 152 × 576 px a je ještě větší než v Q4 e-tron. Rozšířená realita se tak zobrazuje na virtuální úhlopříčce 88" 10 metrů před vozem. Head-up displej pak doplňuje ještě pod čelním sklem se táhnoucí interaction light, který známe třeba z vozů ID. sesterského Volkswagenu. Integruje 84 barevných LED a indikuje například nabíjení a různé další stavy vozu.

Obchod s funkcemi a aplikacemi

Zcela nový je Audi Assistant, který rozumí téměř 1 000 hlasovým příkazům, dokáže plynule komunikovat a reagovat, a to i v češtině a dalších 22 jazycích. Zároveň systém proaktivně nabízí, co by se mohlo hodit řidiči udělat nebo aktivovat. Mezi příjemné novinky patří možnost promítat Apple CarPlay a Android Auto i na Virtual Cockpit.

Sametová jízda, ticho a jednopedálové ovládání

Jako jedni z prvních jsme měli možnost Audi Q6 e-tron krátce projet a vyzkoušet jeho charakter. Usedám to digitálně zamaskovaného prototypu, který již ale má finální naladění, interiér, infotainment a funkce. I když vám mohu prozradit jen velmi málo, jedna věc je jistá. Je opravdu na co se těšit. Po nasednutí se auto automaticky zapíná a stačí zvolit směr jízdy na ovladači na středové konzoli a mohu jet. Oceňuji ale, že Audi stále zachovalo i klasické zapínací tlačítko, mnohdy se může hodit. Rozjíždím se a hned si všímám, jak je jízda hladká, velmi tichá a do interiéru neproniká jak umělý zvuk pro chodce, tak takřka vůbec ani zvuk od motorů. V režimu Comfort je naladění opravdu hodně komfortní, díky příplatkovému vzduchovému podvozku jsme se dočkali i charakteristického plavného pohoupání a úroveň komfortu se nebojím srovnat s o úroveň vyšším Q8 e-tron. Je vidět, že platforma PPE je skutečně prémiová a co do kvality jízdního projevu bude na špičce. V základu bude Q6 e-tron k mání s běžnými pružinami, za vzduch ale rozhodně doporučuji si připlatit. Opět je možné pomocí režimu nebo manuálně vůz zvednout, pokud je potřeba. I když to platforma PPE umožňuje, Q6 e-tron nemá zadní natáčecí nápravu, kterou si Audi zřejmě šetří pro prémiovější modely, jako bude ještě letos A6 e-tron.

Audi Q6 e-tron (2023)

Zátah u základní Q6 e-tron quattro má plynulý nástup, ale je dostatečně silný, v režimu Dynamic se dočkáváme i náhlého zátahu známého z jiných elektromobilů. U SQ6 e-tron lze mluvit už o hodně dynamickém autě, které je co do sportovní jízdy a charakteru o řád výše než luxusnější model SQ8 e-tron. Auto se ochotně vrhá do zatáček, náklon je i přes vyšší stavbu karoserie minimální, chování v zatáčkách je dlouho neutrální a auto působí výrazně lehčím a méně hmotným dojmem oproti vyšší Q8 e-tron, i když jsou to velikostně dost podobná auta. Reakce na plyn jsou rychlé, není zde takřka žádná prodleva, stejně tak agilní jsou i brzdy. Na novém infotainmentu lze nově vidět, který motor je právě aktivní pro zrychlování nebo naopak rekuperaci. V dynamických režimech dokonce ve Virtual Cockpitu přibyl také měřič teploty baterie, o autě tak máte mnohem více informací než dříve.

Audi Q6 e-tron ve výchozím stavu plachtí, díky pádlům pod volantem lze ale zapnout rekuperaci ve dvou úrovních, případně nechat rekuperaci na automatice dle informací z navigace a radaru. To známe již z jiných Audi. Na přání zákazníků přidalo Audi také plně jednopedálové ovládání v B módu, kdy je rekuperace nejsilnější a auto dokáže bez použití brzdového pedálu i zastavit, což je skvělé zejména pro jízdu ve městě. V tomto režimu je rekuperace již opravdu silná a srovnatelná s jinými vozy s jednopedálovým ovládáním. Kdo mu ale neholduje, může režim B ignorovat a auto se bude chovat stejně jako dosavadní e-trony.

Audi Q6 e-tron (2023)

Podrobně budeme moci jízdní vlastnosti Q6 e-tron otestovat až za několik měsíců při uvedení na trh, nicméně vypadá to, že se podvozkově a celkově jízdně skutečně hodně povedla a na vyladění si Audi dalo hodně práce.

Tichá revoluce zahajuje novou éru

Q6 e-tron znamená pro Audi skutečně revoluci, kterou zahajuje novou éru. A nutno říct, že oprávněně, protože nová platforma PPE slibuje ultrarychlé nabíjení, dlouhý dojezd, úsporné i výkonné motory. K tomu Audi přidává nový infotainment postavený na Googlu s obchodem s aplikacemi, on-demand funkcemi a třetím displejem. To vše běží na zcela nové architektuře E3 s možností over-the-air updatů všech elementů vozu. Q6 e-tron zaujme i animovanými OLED světly, předním kufrem, kvalitním interiérem a podle všeho také velmi pohodlnou jízdou. Podle všeho Audi připravilo skvělý mix, kterým rozhodně předbíhá konkurenci.

Audi Q6 e-tron (2023)

Novinka vstoupí do prodeje v červnu, v Česku by se cena modelu Q6 e-tron quattro měla pohybovat kolem 1,85 milionu Kč včetně DPH, silnější verze SQ6 e-tron pak bude stát zhruba 2,35 milionu Kč včetně DPH. Levnější verze s pohonem zadních kol s větší i menší baterií budou oznámeny později, stejně tak nejostřejší verze RS Q6 e-tron.

Technické parametry Audi Q6 e-tron (2023) quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 771 × 1 965 × 1 648 mm, 2 350 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon285 kW, 387 koní
Baterie100 kWh (94,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 625 km
Cena od1 850 000 Kč
Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
Martine dík za další perfektní představení, včetně mnoha informací a foto vše výrazné nad rámec pressmapy.
Za mě palec nahoru, jen tak dál.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Platforma vypadá opravdu velmi dobře. Záruka na baterii byla zveřejněna? Děkuji.
Karel Marel
Karel Marel
A bude porad servisni interval 30tis km? To me dost odradilo od q8 etron.
Petr Seliger
Petr Seliger
Tak konfigurátor v DE je online, z původních 75k € se člověk dostane na 95k € celkem rychle :-). Jsem zvědav na českou cenu, hlavně zase na ten přepočet €, protože za 1.9 tu máme plně vybavený Enyaq, nebo holou Q6 (podle článku). Rozdíl jen 500.000 mezi Enyaqem v plné a Q6 v plné mi takhle na první nástřel přijde až překvapivý (800V, výkon 285kW, baterka 100kWh, vzduchový podvozek) .....
Pokud teda import z 95k€ neudělá jako obvykle 2.7M Kč a víc....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze