Nová koncernová platforma MEB je základem pro celou řadu modelů různých automobilek. Vše zahájil Volkswagen s ID.3 a ID.4, přidala se také Škoda s Enyaqem a nechybí ani Audi s novým SUV Q4 e-tron. A nyní se přidali také Španělé, kteří postavili ostřejší verzi ID.3. Cupra Born je ale mnohem víc než to. Kromě jiného designu má vyšší výkon, jinak naladěný podvozek a hodnotnější interiér. My jsme dostali možnost se na auto exkluzivně podívat přímo ve Španělsku a zde jsou naše první dojmy.
Cupra Born – první pohled
CUPRA Born 58 kWh e-boost
Rozměry | 4 322 × 1 809 × 1 540 mm, 1 749 kg |
---|---|
Výkon | 170 kW |
Baterie | 62 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 420 km (WLTP) |
Nemá cenu nic zakrývat. Cupra Born jakožto první elektromobil sportovní odnože Seatu z velké části vychází z ID.3. Ba co víc, auto je co do konstrukce a vnějších dílů kompletně stejné a liší se pouze přední a zadní část. Při pohledu zboku je jasně rozpoznatelná typická linie oken ID.3. Španělským designérům se ale podařilo nasadit na známé tvary velmi agresivně vyhlížející předek. Tatam je roztomilý kukuč Volkswagenu, Cupra na první pohled vypadá ostře, zároveň ale elegantně.
Líbí se mi všudypřítomné měděné prvky, typické pro Cupru, nápis Cupra zakomponovaný do úzké štěrbiny nebo výrazný spojler se vzorem včelí plástve. Agresivněji vyhlíží také záď se světly spojenými LED páskem, vystupujícím logem Cupra a výraznějším spojlerem. Auto na první pohled vypadá dynamicky, a i když je to nejméně výkonná Cupra, vzhledově si se svými výkonnějšími kolegyněmi v ničem nezadá.
Skvěle vypadají 20palcová kola s měděnými prvky, oproti ID.3 má pak Cupra Born vzadu širší 235mm pneumatiky. Oproti Volkswagenu jsme se dočkali také sportovního podvozku s DCC, ESC Sport, progresivního řízení, auto má také větší brzdy, i když vzadu stále bubnové. Inženýrům Cupry zabralo 30 tisíc kilometrů, než naladili podvozek do správného ostřejšího tónu. Novinkou je také umělý zvuk do reproduktorů, který si můžete zapnout pro dynamickou jízdu v režimu Cupra. Nemějte ale obavy, kdo ho nechce, může si užívat stále zcela tichou jízdu, která je elektromobilům vlastní.
Cupra, to je výkon a sportovní zážitky. Výrobce zde byl samozřejmě limitován platformou MEB, která zatím nedovoluje zástavbu jiných motorů a musel použít ty, které najdeme i u ostatních koncernových aut, nicméně snažil se z toho vykřesat maximum. Born je zadokolka s výkonem 150 kW, který je však elektronicky zvýšen v režimu e-boost na 170 kW (231 koní), což je ta hlavní odlišnost oproti ID.3. Režim se spouští speciálním tlačítkem Cupra na volantu a zlepší řidičské zážitky, byť na omezenou dobu. S tímto režimem zrychlí Born na stovku ve verzi s baterií s využitelnou kapacitou 58 kWh za 6,6 vteřiny. To už nezní špatně, i když k ostrému hot-hatchi to bude mít ještě daleko, nicméně na soud si počkáme na jízdní dojmy. Třeba Cupra překvapí.
Cupra Born se nabízí ve třech verzích lišících se velikostí baterie a výkonem stejně jako ID.3, přičemž základní verze se v podstatě parametry od ID.3 neliší. Základem je verze s baterií o využitelné kapacitě 45 kWh a s výkonem 110 kW, která na stovku zrychlí za 8,9 vteřiny. Sami asi uznáte, že to má do ostrého hatchbacku, který bychom od značky Cupra očekávali, hodně daleko. U této verze půjde zejména o odlišný design oproti ID.3. Základní verze nicméně na španělském trhu stojí v přepočtu rovných 800 tisíc Kč.
K dispozici bude i verze s 58kWh baterií a výkonem 150 kW, za příplatek s paketem e-boost zvyšujícím výkon. A pokud potřebujete opravdu dlouhý reálný dojezd přes 400 kilometrů, bude zkraje příštího roku dostupná i verze s baterií o využitelné kapacitě 77 kWh a výkonem 150 kW. I do ní si můžete dát e-boost, ale kvůli těžší baterii bude mít zrychlení trochu horší, na stovku to konkrétně zvládne za rovných 7 vteřin.
Největším překvapením pro mě byl interiér, na kterém Cupra skutečně zapracovala. Oproti ID.3, kde jsme žehrali nad levnými plasty a celkově nehodnotným zpracováním, je Born úplně jiná káva. Náš kus byl vybaven namodralým interiérem s vláknem DINAMICA z recyklovaných materiálů, který připomíná alcantaru. Najdeme ho na hezkých sportovních sedadlech, na dveřích, na středovém tunelu i na přístrojové desce s prošíváním měděnou nití. Vrchní část přístrojové desky je také měkčená a vše dokreslují všudypřítomné měděné prvky, které výborně pasují k modré tkanině. Vše pak umocňuje sportovní volant s voliči jízdních režimů a tlačítkem Cupra pro zapnutí e-boostu. Celkově působí interiér výrazně hodnotněji a lépe než u sesterské ID.3, výhrady mám snad jen k levnému tvrdému plastu na vrchní straně dveří, zřejmě kvůli unifikaci s ID.3, protože Born bude vyjíždět ze stejné linky ve Zwickau.
Malý 5palcový displej před řidičem zůstal, hlavní displej je ale 12palcový a designově stejný jako u jiných modelů Cupra. Dotykové ovládání na jeho spodku je snadnější než u Volkswagenů. Systém má jiný design, ale jinak je totožný s Volkswageny nebo Škodovkou, těšit se tak můžeme na kompletní OTA updaty. Nechybí velký head-up displej a rozšířená realita, ostatně technologie jsou totožné s koncernovými sourozenci. Objem kufru je stejný, tedy 385 litrů, nebudete se tak muset rozhodovat podle praktičnosti.
Cupra Born mě mile překvapila. Design vypadá skutečně dobře a pokud někomu nesedí jednoduchý a usměvavý vzhled Volkswagenu, má v Cupře dravou alternativu. S povedeným zevnějškem souzní hezký interiér, který je snad největším rozdílem oproti ID.3. Materiály, designem i zpracováním je o třídu jinde. A pokud vám jde o výkon, 20 kW navrch a sportovnější podvozek oproti ID.3 se bude také hodit, i když k opravdu sportovním jízdním zážitkům, jaké známe z ostatních modelů Cupra, zvláště těch vrcholných, bude mít Born daleko.
Objednávky Cupry Born budou v Česku spuštěny v prosinci s tím, že první dodávky českým zákazníkům budou realizovány v prvním čtvrtletí 2022. České ceny zatím výrobce nezveřejnil, pokud ale můžeme vycházet ze zahraničních cen, lze soudit, že vůz bude zhruba o 5 % dražší oproti ID.3 se stejnou výbavou, což je dozajista dobrá zpráva. A jak se Cupra Born líbí vám?