Cupra Born e-Boost (77 kWh)
test

Cupra Born e-Boost (77 kWh)

Rychlá španělská baterka
2

Sportovnější bratr koncernového Volkswagenu ID.3 dorazil do testu v nejvyšší specifikaci, která obsahovala pohon zadní nápravy, výkon 231 koní a příplatkový paket Performance. Díky tomu vůz nabízel zajímavé jízdní vlastnosti a ani dynamika nebyla vůbec špatná. Jak je to ale s dojezdem a každodenní použitelností ve městě?

Značka Cupra se ještě nedávno zaměřovala na čistě sportovní modely s benzinovými motory. To již neplatí a v nabídce se nově ocitá plně elektrický hatchback, jenž má nabízet radost z jízdy a zábavu za volantem. K testu jsem dostal červený exemplář nabitý výbavou. Nechyběly adaptivní tlumiče DCC s možností další dodatečné volby tuhosti, progresivní posilovač řízení nebo 20" kola z lehkých slitin Firestorm. Je ale znát, že oproti Volkswagenu ID.3 je Cupra „horší“ značkou, protože některé prvky výbavy si dopřát nelze: například Matrix LED hlavní světlomety, což je za mě velká škoda.

Technické parametry CUPRA Born 77 e-boost

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 322 × 1 809 × 1 537 mm, 1 871 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon170 kW, 231 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 548 km
Cena od1 449 900 Kč

Inspirace modelem ID.3 je silná. Když si odmyslíte loga značky a bronzové detaily, stojí před vámi Volkswagen, jen s lepšími koly. To samé platí uvnitř. Opět je zde plnotučný volič automatické převodovky napravo pod volantem. Pod ním je páčka stěračů a nalevo od řidiče je dotykový panel, který slouží pro ovládání světel a ofuku předního okna. Je jasné, že Cupra Born má být sportovnějším dvojčetem, ale trošku více odlišení v kabině by neuškodilo. Jinak ale nemám žádné námitky ke kvalitě a prostornosti interiéru. Zejména vpředu se sedí pohodlně, nikde nic netlačí a nebýt nepodsvícené lišty pro ovládání hlasitosti audiosystému, dala by se kabina považovat za dokonalou. Vhod mi přišel i středový tunel s hromadou rozměrných odkládacích prostor.

Na jednu věc si ale v koncernu Volkswagen AG nedali pozor... Platí to jak pro ID.3, tak i pro Cupru Born. Mám na mysli vyšší posez za volantem, přičemž nastupování do vozu je značně omezené vyšší nástupní hranou. Jednoduše vstupní otvor do kabiny je ideální pro mladé a ty, kteří nemají postavu vzpěrače. Jakmile se ale za volant bude chtít posadit důchodce nebo statný muž, hrozí riziko úderu do hlavy o horní rám karoserie. Něco podobného jsme zažili v Peugeotu 508, kde pro změnu byl problém s boční hranou dveří, přes kterou se řidič opětovně dokázal i při maximální šikovnosti uhodit. Další generace Cupry Born by tak měla rozhodně nabídnout lepší vstupní otvor pro posádku vpředu.

Moc se mi ale líbil jízdní projev vozu. Díky paketu Performance jsem totiž dostal do rukou provedení s výkonem 231 koní a možností si úplně deaktivovat stabilizační systém! Součástí výbavy byl i snížený sportovní podvozek (-15 mm vpředu, -10 mm vzadu), který dodával ještě více jízdní stability. Navzdory 20" diskům neutrpěl ani jízdní komfort, což se ukázalo především při cestách po Praze. Nejměkčí nastavení podvozku DCC si dokázalo poradit i s nerovnostmi, které často vyvedly z míry i o kategorii vyšší vozy. To bylo příjemné překvapení, které bych u sportovního elektromobilu nečekal. Díky pohonu zadní nápravy je tak jasné, že kdo má dost řidičských zkušeností, na okresních silnicích si užije nevídanou zábavu.

Přesně o to jsem se pokusil i já a musím uznat, že Cupra Born s vypnutou stabilizací patří k nejzábavnějším malým elektromobilům, které jsem kdy řídil. Je ale potřeba vůz hodně přemlouvat ke smyku a je znát, že Cupra hodně myslela na bezpečnost. Pokud tak řidič vyloženě neprošlápne pedál akcelerátoru k zemi a nemá nastavený sportovní jízdní režim, šance na průjezdy bokem jsou minimální. Jiná písnička by to byla na sněhu či ledu, kde si jsem jistý, že by se z Cupry Born e-Boost Performance stal nebezpečný čert. Model Born ale není určen jen na dovádění. Mile mě překvapilo, že pohodlná jízda se dá zažít nejen ve městě, ale také na dálnici. Kabina je totiž příkladně odhlučněna a obří čelní okno s protilehlými stěrači dokáže skvěle „řezat“ vzduch.

A právě na dálnici mě zajímala spotřeba, které jsem se obával asi nejvíce. S vozem jsem ujel celkem 740 km, přičemž 40 % z toho tvořily právě dálnice. Na nich jsem evidoval spotřebu 23,4 kWh na 100 km. Díky baterii o využitelné kapacitě 77 kWh tak není problém ujet na jeden zátah okolo 300 km. Kdo se bude snažit, může se dostat na ještě nižší hodnoty a vyšší dojezd. Celková průměrná spotřeba se na konci testu zastavila na 21,7 kWh na 100 km, což je za mě dobrý výsledek vzhledem k povaze a naladění vozu. Vhod přišlo i rychlé nabíjení až 170 kW. Opakované nabíjení vždy dosáhlo této hranice a při jednom nabíjecím procesu se výkon nabíjení dokonce zastavil až na 174 kW. Z 10 na 80 % se tak baterie dokáže nabít za 30 minut.

Prakticky se tak jedná o velmi zábavný nástroj, který převeze v průměrném komfortu čtyři dospělé a ani dálnice nevyčerpá jeho baterii dříve jak po 250 km, jede-li posádka rychlostí 160 km/h, což je elektronicky omezené maximum vozu. Negativem pro mnohé ale může být cena. Ta v našem případě dosáhla částky skoro 1,6 milionu Kč, za což už se dají sehnat větší elektromobily. Málokterý z nich ale nabídne takový jízdní zážitek jako Cupra Born.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

cupra-born
Klady
  • odhlučnění kabiny
  • nezaměnitelný vzhled
  • příjemný podvozek
  • zábavné řízení a jízdní projev
Zápory
  • vyšší nástupní hrana
  • až přílišná podobnost v kabině s VW ID.3
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
V nadpisu pisete, ze ma pohon predni napravy, v textu pak zminujete pohon napravy zadni…
Roman Havlín
Roman Havlín
Opraveno. Díky za upozornění

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze