Jen málokterá nově vzniklá evropská značka se může pochlubit už tři roky po svém založení prvním elektromobilem ve velkosériové výrobě. Cupra, jako sportovní odnož španělského Seatu, vstupuje do tohoto exkluzivního klubu právě nyní. Oficiálně představila definitivní verzi sportovně dochuceného kompaktního hatchbacku Cupra Born. Jeho předobraz, studie el-Born, představená na ženevském autosalonu 2019, dával o budoucí definitivní podobě velmi přesnou představu, jak je u Seatu i Cupry novodobou tradicí. Změnilo se však jméno, z nějž vypadl španělský určitý člen „el“. Název Born zní povědomě nejen Němcům a Belgičanům, protože se tak jmenuje hned několik tamějších sídel. A jistě něco připomene i Čechům. Zato původní el-Born zase rezonoval v domácím Španělsku; na tamější mapě byste při hledání rovněž byli úspěšní. Jenže Born se zkrátka jednodušeji vyslovuje a navíc nebude ve většině jazyků komolen.
Novinka samozřejmě vychází z již vyráběného Volkswagenu ID.3, s nímž sdílí platformu MEB i většinu použité techniky. Specifická karoserie se ovšem liší rozměry; podle očekávání je oproti ID.3 delší a nižší. Liší se rovněž rozvor (-4 mm), to je ale zřejmě způsobeno jiným laděním podvozku. Ten dostal adaptivní tlumiče DCC, přizpůsobené sportovnějším požadavkům a měl by do každodenního života přinést přiměřenou dávku vzrušení. Stejný účel mají i doplňky v typické měděné barvě, oživující typizovaný interiér. Ten si budete moci ozvláštnit i anatomickými sedadly s integrovanými opěrkami, čalouněnými atraktivní tkaninou z drcených plastů, vylovených z moře. A také tzv. supersportovním volantem, ten však přijde do nabídky až po čase. Exteriér, vycházející z konceptu el-Born, udělal maximum, aby se odlišil od ID.3. Dostal odlišnou příď i záď s velmi dynamickými liniemi, avšak střední část karoserie příbuznost nezapře. Není divu, v koncernu VW se nyní s penězi zachází velmi efektivně. Ze stejného důvodu se lze zamyslet i nad faktem, zda se v budoucnu dočkáme i odvozeného Seatu. Dávalo by to rozhodně smysl, avšak začátek pod značkou Cupra umožňuje vyššími cenami rychleji umořovat značné vývojové náklady.
Trochu paradoxem je, že právě Cupra, z níž má přímo prýštit adrenalin, nedostala při premiéře modelu Born vrcholnou dvoumotorovou techniku, kterou představil VW ID.4 GTX. Na tu jistě dojde, ovšem bude zajímavé sledovat, jestli vnitrokoncernová režie dovolí Seatu nasadit ji do Cupry dříve, než do mateřského Volkswagenu ID.3. I vrcholná verze si tak musí vystačit s pohonem zadních kol. Ovšem exkluzivitě bylo přeci jen učiněno zadost. Ačkoliv nabídka začíná již známými verzemi 110 a 150 kW (150 a 204 k), k silnější z nich si můžete doplatit za takzvaný paket e-Boost. Ten přidává dalších 20 na výsledných 170 kW (231 k) a dává za pravdu těm, kteří se domnívali, že sto padesáti kilowatty možnosti výkonného elektromotoru nekončí. Každopádně jde o zatím nejsilnější jednomotorový koncernový elektromobil. Zrychlit umí podle předběžných měření (definitivní homologace zatím není hotová, stejně jako ceník) z nuly na 100 km/h za 6,6 s. To ovšem platí pro standardní baterii 58 kWh netto, pokud si dokoupíte větší, 77kWh (rovněž netto), která pochopitelně také dostala obchodní název Booster pack a nabízí rovněž nabíjení 110 místo 100 kW, potrvá to o čtyři desetiny sekundy déle. Dojedete ovšem o 120 km dále, a to předběžných 540 km podle WLTP. Cenově nejpřístupnější motorizace 110 kW/150k s baterií 45 kWh netto ujede předběžně 340 km a z klidu na stovku se dostane za 8,9 s. Všechny tři výkonové stupně mechanicky shodného elektromotoru nabízejí shodný točivý moment 310 Nm.
Praktická čísla v čele s objemem zavazadelníku 385 l podle VDA se neliší od VW ID.3. Vybírat budete mezi 18" až 20" koly různých exkluzivních vzorů, zajímavostí je, že bude možné nahradit standardní pneumatiky 215 mm širšími 235milimetrovými. Výbava až na drobnosti odpovídá ID.3, nechybí tak head-up displej s rozšířenou realitou, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto, hlasové kontrola některých palubních funkcí (zde se aktivuje španělským „Hola, hola“), poloautonomní řízení a předehřívání baterie. Datum uvedení na trh, ceny, obchodní názvy jednotlivých motorizací ani definitivní technické údaje zatím Seat nezveřejnil. Aktuálně se však zdá, že emocí Cupra nabídne o pěkný kus více, než bratrský Volkswagen ID.3. A to přesto, že budou oba bok po boku sjíždět z výrobní linky ve Cvikově.
Technické parametry CUPRA Born 58 kWh e-boost
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 322 × 1 809 × 1 540 mm, 1 749 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 170 kW, 231 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 420 km |
Cena od | 1 349 900 Kč |