Cupra Born zpřísňuje. Stává se z ní regulérní hot hatch

6
Cupra Born zpřísňuje. Stává se z ní regulérní hot hatch
Fotografie: Cupra
  • Cupra Born rozšiřuje nabídku motorizací směrem nahoru
  • Ostrá verze VZ zůstává zadokolkou, má však o polovinu vyšší výkon, než s jakým Born vstupoval na trh
  • Úpravy se tentokrát neomezily jen na elektrickou část

Cupra se pochlubila s ostrou, vrcholnou verzí Cupra Born VZ, která vyjede do světa ve třetím kvartálu 2024. Ta dostala inovovanou techniku s pohonnou jednotkou APP550, jejíž možnosti využívá prakticky bezezbytku. Přilétá totiž s výkonem 326 koní, což je více než 50 % lepší hodnota než v době debutu celé modelové řady a také 40% navýšení proti stávajícímu vrcholu e-Boost. Točivý moment 545 Nm pak znamená proti stávajícím Bornům bonus rovnou 75 %. Zvýšila se rovněž využitelná kapacita vrcholné baterie ze 77 na 79 kWh, přičemž brutto hodnota se nezměnila. Zájemci se mohou těšit na třífázové nabíjení 11 kW a stejnosměrné až 170 kW, s nímž bude možné baterii naplnit z 10 na 80 % SoC za 30 minut.

Očekávaný facelift se zatím nekoná, linie stávajícího provedení náhradu zřejmě nepotřebují

Výsledkem úprav je lepší akcelerace z klidu na 100 km/h o sekundu na výsledných 5,7 s. To je sice hodnota, kterou řada konkurentů výrazně překonává, ovšem Cupra Born ještě snad neřekla poslední slovo a nakonec zřejmě nabídne i verzi 4×4, která by měla zvládnout lepší kalup. Díky těžšímu stálému převodku jednotky APP550 bylo také možné výrazně zvýšit maximální rychlost, a sice ze stávajících 160 rovnou na 200 km/h. To si však vyžádalo rozsáhlé úpravy podvozku, při nichž bylo změněno nastavení předních pružin i tlumičů, zadní byly rovnou nahrazeny jinými. Mechanicky přepracováno bylo rovněž řízení kvůli dosažení sportovnější odezvy. Nespecifikovaného vylepšení se dočkaly i brzy, včetně zadních, stále bubnových. Dalším benefitem úprav je, že lze konečně mít současně největší baterii, pětimístnou verzi a střešní okno, což dosud možné nebylo.

Design podtrhuje výběr ze dvou barev, přičemž zelená Dark Forest je pro verzi VZ exkluzivní. Komu by neseděla, může sáhnout po černi Midnight. Součástí zbroje jsou i nová, širší 20" kola s disky 8J místo stávajících 7,5J. Uvnitř čekají standardní skořepinová sedadla Cup, převzatá od modelů Formentor VZ5 a Leon VZ Cup, v rámci řady Born jsou ovšem unikátní. Kromě dalších výhod nabízejí nižší posez a sportovnější pozici za volantem. Do výbavy dále pronikla pádla pod volantem, upravující míru rekuperace, která dosud scházela. Narostl středový displej a přibyly nové jízdní a bezpečnostní asistenty. Parkovat lze nyní i na dálku z mobilu a asistent jízdy v pruzích nyní čerpá data z cloudu a dokáže fungovat i na cestách se špatně viditelnými čárami.

Technické parametry CUPRA Born VZ

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 322 × 1 809 × 1 540 mm, 1 749 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon240 kW, 326 koní, točivý moment: 545 Nm
Baterie82 kWh (79 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 420 km
Cena od1 349 900 Kč
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
To je auto pro pár bláznů, kdyby si raději dali do pořádku ten mizernej sofware, který nedokázali udělat funkční za 4 roky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze