Co se ti nejvíc líbilo ve Frankfurtu? Bugatti Chiron nebo Karoq? Po pár takových otázkách od známých jsem si uvědomil, že mě nejvíc zaujala úplně něco jiného – elektrický taxík, o kterém jsme sice psali, ale tehdy jsme s ním ještě neměli žádnou osobní zkušenost. Proto jsme jej při první příležitosti prolezli skrz naskrz a zjistili několik velmi zajímavých informací.
Ikonické londýnské taxíky toho mají již spoustu za sebou a pomalu přichází čas přijít s něčím novým. Anglická vláda taxislužby reguluje a zakázku tak může vyhrát pouze jedna společnost, která má poté na starost všechny taxíky v zemi. Vyhrát takovou zakázku je tedy opravdu terno, a to i pro obrovské automobilky. Tentokrát ale byly podmínky soutěže opravdu tvrdé.
Pokud byste chtěli zakázku vyhrát, váš vůz musel zářit v několika ohledech. Přesné podmínky nám sděleny nebyly, ale vůz musí umět pojmout určité množství pasažérů, být dostatečně prostorný a umět jezdit ekologicky, ale zároveň splňovat určitou manévrovatelnost a jít vstříc vozíčkářům. Pro již vyrobené vozy nebyla šance, aby splnily všechny podmínky. Do soutěže se přihlásila čínská automobilka Geely, která nechtěla ponechat nic náhodě a vyrobila vůz přesně podle všech požadavků. Dokonce pro soutěž založilo novou automobilku LEVC (London EV Company). Takovému přístupu nemohl nikdo konkurovat a Geely tak po právu sklidilo ovoce.
Design vozu vznikl v Barceloně a techniku poskytlo bratrské Volvo. Taxíky se navíc budou vyrábět v nové továrně přímo v Británii, která počítá s roční kapacitou 20 tisíc aut. Díky její výstavbě se tak Angličané můžou těšit na investici ve výši 325 milionů liber (zhruba 10 miliard korun) a také pět tisíc pracovních míst. Čím vším ale budoucí anglický taxík poráží konkurenci?
Začněme třeba interiérem, který je skutečně promyšlený. Při nasednutí máte pocit, že jste si sedli do Volva XC90 v základní výbavě. Pěkná elektrická sedadla mají pouze textilní potah a volant z Volva nevypadá kvůli materiálům tak hodnotně. Všude je mnoho tvrdých plastů, ale zároveň nechybí komfortní prvky jako vyhřívaná sedadla. Středový displej a volič převodovky je taktéž z luxusního Volva. Geely si toho od původně švédské automobilky půjčilo skutečně mnoho. Na místě spolujezdce chybí sedadlo, místo toho je zde prostor pro bagáž s lehce omyvatelnými povrchy dobře odolávajícími poškrábání. LEVC vůz vybavilo zavazadlovým prostorem hned z několika důvodů. Pokud dáváte nebo vyjímáte zavazadla ze strany vozu, nemusíte vstupovat do vozovky a navíc je pak vzadu o mnoho více místa.
Prostor vzadu je pak ještě zajímavější. Najdete zde 6 míst, která jsou vybavena USB konektory pro dobití chytrých zařízení. Sedadla jsou situována ve dvou řadách naproti sobě. Ze zadní lavice je dobře vidět na taxametr a navíc je vůz prodáván s panoramatickou střechou, aby vám neutekla žádná pamětihodnost. Přední sedadla se dají sklopit a v případě potřeby také vytočit ven, což ulehčí nastupování zákazníků s omezenou pohyblivostí. Po sklopení předních sedadel lze z podlahy vytáhnout rampu pro vozíčkáře, podobně jako tomu je v dnešních autobusech. Všude je skutečně tolik prostoru, až nás to samotné překvapilo.
Proč LEVC vyhrálo v disciplíně největšího vnitřního prostoru a péče o vozíčkáře už víte. Samozřejmě toho ale umí spoustu nabídnout i v oblasti pohonu. Vůz disponuje dvojicí pohonných jednotek – elektromotorem a benzinovým tříválcem. Nepleťte si jej však s plug-in hybridem, neboť jde o čistý elektromobil s prodlužovačem dojezdu.
Baterie má kapacitu 31 kWh, ale bude se využívat pouze 23 kWh, čímž se dosáhne mnohem lepší životnosti. Primárně se tedy bude jezdit na elektřinu, což si bere na starost elektromotor s výkonem 145 koní. Po vybití baterie se nastartuje 1,3litrový tříválec také z Volva, který bude pracovat v ideálních otáčkách.
Na jedno nabití ujede taxík 130 kilometrů, ale když využije spalovací motor, dojede klidně přes 600. Taxíky by však měly být často nabíjeny a se zapínáním spalovacího motoru se moc nepočítá. Na parkovištích pro taxíky se totiž staví nová infrastruktura nabíjecích stanic. Zatím byla realizována první investice ve výši 14 milionů liber (400 milionů korun) do vybudování tří set rychlonabíječek, které prozatím budou využívat pouze taxíky.
Nabíjecí konektory jsou chytře umístěny u přední masky a je jich tu požehnaně, aby vás nic nevyvedlo z míry. Možnost je nabíjet z klasické zásuvky nebo rychlejším 22kW Mennekesem, což ale zdaleka není všechno. Taxi je vybaveno také konektorem CHAdeMO pro nabíjení výkonem 50 kW a dokonce i standardem Combo CCS. Pokud se nemýlíme, tak jde o jediný elektromobil, který zvládá všechny dostupné způsoby nabíjení mimo Supercharger, kam zatím Tesla pustí pouze své vozy.
Až do konce exkurze nám přišlo, že jde o téměř dokonalé taxi. Dozvěděli jsme se ale, kolik celá ta sranda stojí. Se vším všudy si můžete elektrické taxi pořídit za 55 599 liber, tedy 1,6 milionu korun. Došlo nám však, že auto je opravdu obrovské a na elektromobil nejde o tak strašnou částku. Velké MPV s elektromotorem a prodlužovačem dojezdu, které je ve všech ohledech téměř neporazitelné a vyrobené na zakázku, prostě něco stát bude. Ještě levněji pak nový elektromobil vypadá ve srovnání se svým předchůdcem. Ten nabízel slabý 2,5litrový diesel o výkonu 101 koní a byl pouze o 10 tisíc liber levnější. Příplatek 300 tisíc korun bude o něco zmírněn dotací ze strany státu a navíc prý taxikáři ušetří 100 liber týdně. I bez dotací by se jim tak měla investice vrátit za čtvrt roku.
Nejdřív jsme byli z LEVC trošku na vážkách. Když jsme si jej ale prohlédli na vlastní oči a navíc zjistili, že se bude vyrábět ve Spojeném království, dost jsme změnili pohled. Za nás je to opravdu ultimátní vozidlo na přepravu lidí ve městě vyladěné do posledního detailu. Taxík je již důkladně otestován i v severských zemích a co nevidět jej spatříme v londýnských ulicích. Navíc se očekává, že by mohl začít vyhrávat zakázky i v ostatních evropských zemích – dalších 225 kusů zamíří do nizozemského Rotterdamu. Líbil by se vám takový taxík i u nás?