Paní Larissa Tan ze Singapúru vystudovala ekonomii a finanční management na londýnské univerzitě, léta působila v průmyslu hraček, ale pak se vrhla na design luxusního zboží. V Singapúru se už od roku 2008 jezdí první noční závod formule 1, a tak k nápadu postavit silniční hypercar nebylo daleko. Pravda, jeho náčrty se rodily u Wong Fong Industries už od konce devadesátých let, ale na asijském ostrově nebylo zázemí pro jeho realizaci. Teprve když se Larissa stala generálním ředitelem společnosti Vanda Electrics, dostal hypercar zelenou s koncepcí elektrického pohonu a jméno Dendrobium podle národní květiny Singapúru (orchideje), kterou kopíruje systém vstupu do vozu, kdy se dveře včetně střešního panelu odklápějí vějířovitě vzhůru a vzad.

Překvapení v Ženevě 2017
V horní hale Palexpa těsně u bočního schodiště se objevil improvizovaný stánek, na němž zářil prototyp Vanda Dendrobium D-1, postavený ve Velké Británii na zakázku singapúrských tvůrců Vanda Electrics a Dendrobium Motors (rovněž výrobce elektrických skútrů). Jak řekla Larissa Tan, CEO Vanda Electrics, původní tvary se nezměnily, dvoumístný automobil kupé si zachoval lehkou samonosnou konstrukci z uhlíkových kompozitů, hliníkových slitin a pevnostního skla, systém Bio-Aerial Locomotion Door & Roof efektního otevírání dveří a střechy samozřejmě zůstal zachován.
V roce 2016 poslali plány do Anglie k firmě WAE (Williams Advanced Engineering), která tehdy ještě patřila do skupiny Williams Formula 1 (nyní je součástí australské Fortescue Metals Group), a tým pod vedením Iana Cluetta se pustil do práce. Během roku byl Dendrobium D-1 na kolech, aby budil zaslouženou pozornost v Ženevě a na dalších výstavách, a to včetně Salonu Privé v Blenheimském paláci, kdy byla 30. srpna 2018 britská premiéra.

Dendrobium se představuje
Majitel Vanda Electrics měl návrh v šuplíku mnoho let, než se rozhodl hypercar realizovat. V roce 2015, kdy si zvolil partnera Williams Advanced Engineering, povolal Larissu, která měla bohaté marketingové zkušenosti s luxusním zbožím, pro mezinárodní koordinaci projektu. Zúčastnila se ženevského autosalonu, kde prohlásila, že o výrobě bude brzy rozhodnuto. V roce 2018 pak byla v Londýně založena nová společnost Dendrobium Automotive s novým ředitelem Nickem Gordon-Stewartem. Hovořilo se o sérii deseti vozů od 2020. Do firmy vstoupil Jens Sverdrup se zkušenostmi od Lamborghini a Koenigseggu, poradcem se stal Mike Kimberley (ex-Lotus).

Základem prvního typu D-1 je kompozitový samonosný trup Protocell Carbon-Tub ve stylu formule 1, ale uprostřed rozšířený pro dvoumístnou kabinu, z jehož kapkovitého půdorysu vystupují částečně zakrytá kola, oddělená aerodynamickými štěrbinami pro řízený průtok proudícího vzduchu. Aktivní aerodynamika s účinným přítlačným křídlem na zádi rovněž připomíná konstrukce formule 1. Podle Iana Cluetta zvažovali možnosti s jedním či dvěma elektromotory vpředu (jednostupňový redukční převod) a dvěma vzadu (dvoustupňový převod), bližší údaje však nebyly nikdy zveřejněny s tím, že celkový výkon bude kolem 1 320 kW (1 800 k) a točivý moment 2 000 Nm, přičemž hmotnost by neměla překročit 1 750 kg.

Inovativní akumulátory Li-Ion od WAE (dodává je pro hybridní F1 i elektrickou formuli FIA FE) byly uloženy za kabinou v místě, kde mají klasické supersporty zážehový motor. Tenké lichoběžníkové závěsy kol využívají vzpěry pushrod pro přenos pohybu na pružicí jednotku v trupu, neodpružené hmoty snižují kompozitová kola (vpředu 20, vzadu 21 palců). Po stranách volantu jsou displeje zpětných kamer, které nahrazují zrcátka. Byly uvedeny zrychlení 0–100 km/h za 2,7 sekundy a největší rychlost přes 320 km/h.

Neslavný konec
Ještě v září 2018 uzavřela Dendrobium Automotive spolu s technologickou divizí Dendrobium Advanced Technologies smlouvu o vývoji inovativních akumulátorů (včetně ASSB, tedy s pevným elektrolytem) s australskou společností Magnis Resources a americkou Charge CCCV (C4V), ale další světové události ovlivnily ambiciozní plány výrobce. Brexit odradil další investory, nepomohla ani koronavirová krize, a tak projekt Dendrobium D-1 tiše skončil. Po bílém voze z Ženevy 2017 a Blenheim Palace 2018 se objevil zelený na stánku Michelin Hospitality při závodě 24 h Le Mans 2019 (vůz dostal pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R), ale tam jsme nadějný e-hypercar viděli naposledy.
