Další díl šampionátu elektrických formulí hostí Paříž

Další díl šampionátu elektrických formulí hostí Paříž
  • Formule E má poprvé v historii na programu takzvaný back-to-back závod
  • Paříž se těší na hojné zastoupení francouzských závodníků a značek, pořadatelé hlásí vyprodáno
  • Favorité jsou tentokrát ti, kteří nejlépe zvládnou nástrahy zrádného povrchu dráhy

Formule E se stěhuje na sever. Po minulém a napínavém závodě v Monte Carlu tento víkend zavítá do samotného centra hlavního města Francie, tedy Paříže. Pouze týden dělí obě tyto události. A k tomu se sluší dodat, že i v tomto ohledu nedávno vzniklý šampionát překonává své hranice. Bude to totiž poprvé, kdy se pojede takzvaně back-to-back.

Stejně jako v případě Monaka, i Paříž hostí závod elektrických formulí teprve podruhé. Shodou okolností se tu minulý rok jelo kvůli nemožnosti závodit právě v Monaku. Okruh obklopující okolí pařížské Invalidovny leží nedaleko řeky Seiny, což spolu s Eiffelovou věží v pozadí tvoří divácky atraktivní destinaci. Kombinuje pasáže rychlých zatáček spolu s dvěma dlouhými, protilehlými rovinkami. Sečteno podtrženo, okruh čítá 14 zatáček (6 levotočivých, 8 pravotočivých) a měří 1 920 metrů. Závod je proto vypsán na 49 kol.

Jezdci si zde musí dávat pozor zejména na povrch dráhy. Jeho nevypočitatelnost je faktorem F. Nalézt proto správný kompromis v každé ze zatáček je zde klíčové. Loni zde až freneticky sváděli souboj o třetí místo týmoví kolegové z týmu DS Virgin, Jean-Éric Vergne a Sam Bird. Druhý jmenovaný se na kluzké trati dopustil drobné chyby, což jej nakonec stálo pódiové umístění.

O tom, že Francie miluje motorsport, netřeba dlouze diskutovat. I ve Formuli E má proto země galského kohouta své četné zastoupení. Z tohoto pohledu lze jmenovat kupříkladu týmy Renault e.dams nebo DS Virgin, piloty Nicolase Prosta, Jeana-Érica Vergne, Stephana Sarazina, Toma Dillmanna, anebo už samotné partnery šampionátu jako Michelin či GH Mumm. Perspektivou tamního fanouška tudíž půjde o zajímavou přehlídku.

Stalo se na pozadí

Jako vedoucí muž šampionátu do Paříže přijíždí Sébastien Buemi. Závodník týmu Renault e.dams v minulém klání ustál všechny ataky svého největšího rivala z týmu ABT Sport Audi, Lucase di Grassiho, a po nevydařeném mexickém závodě si spravil náladu. K závodu v ulicích Monte Carla se ale pojí ještě jedna zajímavá událost, která svým významem přesahuje i do ePrix Paříže.

O stupně vítězů v něm bojovali Jean-Éric Vergne a Nelson Piquet Jr., mezi nimiž došlo ke kontaktu, po kterém už Francouz v závodě dále nepokračoval. Údajně při tomto incidentu došlo i k poranění Vergnovy ruky a nevědělo se, zda bude moci nastoupit v Paříži. V polovině týdne ale přišla pro fanoušky uklidňující zpráva – ruku má v pořádku. Za zmínku tento příběh stojí i z toho důvodu, že oba pánové jen o několik dní spolu uspořádali benefiční motokárový závod pro těžce zraněného Billyho Mongera.

Osmnáctiletý Monger minulý měsíc ošklivě havaroval při jednom z podniků britské F4 a přišel o obě dolní končetiny. Jeho tým neváhal a založil fundraisingový účet, kde shromáždil již přes 800 tisíc liber. Jezdci Formule E si dali tímto motokárovým kláním nazvaným „Racing for Billy“ za cíl přispět částkou 20 tisíc liber.

Něco málo o Paříži

Paříž coby hlavní město Francie je domovem 2,5 milionů lidí. Když tuto oblast rozšíříme na celý pařížský region, napočítali bychom už 12,5 milionů obyvatel. To z něj rázem činí druhé největší město Evropy. I přes svou velikost a velmi rušnou dopravu je kvalita ovzduší hodnocena jako dobrá. Lze to přičíst i množství vzniklých iniciativ, které se snaží o redukci emisí způsobených dopravou.

ePrix Paříže 2016

Například do roku 2025 se po městě nemá pohybovat jediné auto s dieselovým pohonem a celkově by mělo do roku 2030 dojít ke snížení spotřeby fosilních paliv o celých 30 procent. K tomuto tématu je vhodné zmínit, že Francie je druhým státem Evropy co do množství vyrobené energie z obnovitelných zdrojů. Nejčastěji se v tomto případě jedná o vodní a větrné elektrárny. Na druhou stranu stále převážná část zde vygenerované energie (až 78 %) pochází z jádra.

Harmonogram ePrix Paříže

Oproti minulému závodu se časy jednotlivých událostí nemění. Začíná se tedy tréninky, které jsou na programu v sobotních dopoledních hodinách. V čase oběda se jezdci utkají v boji o postavení na startu samotného závodu, jenž následuje týž den v 16 hodin středoevropského času. Celý harmonogram závodu naleznete v přiložené tabulce. Závod lze sledovat na stanici Arena Sport 1 a po jeho skončení se zde na stránkách fDrive.cz můžete těšit na podrobné zpravodajství z průběhu.

ZAČÁTEK KONEC UDÁLOST
8:00 8:45 První trénink
10:30 11:00 Druhý trénink
12:00 12:06 Kvalifikace, skupina 1
12:10 12:16 Kvalifikace, skupina 2
12:20 12:26 Kvalifikace, skupina 3
12:30 12:36 Kvalifikace, skupina 4
12:45 13:00 Super Pole
16:00 cca 17:00 Závod

Zdroje: fiaformulae.com, motorsport.com, twitter.com, autosport.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze