Kvalifikace
Už tréninky potvrdily předpříjezdové předpoklady, tedy že Renault e.dams bude patřit znovu k nejsilnějším. Jenže v kvalifikaci už to platilo tak napůl. Zatímco Sébastien Buemi s přehledem postoupil ze skupinové fáze do super pole ze třetí příčky, jeho kolega Nicolas Prost obsadil až celkově předposlední pozici. Snad to lze přičíst i nízké adhezi povrchu asfaltu. Spousta jezdců totiž byla v průběhu rozřazovacích jízd v lehkém kontaktu s ochrannou bariérou.
Naopak k velkému překvapení všech se do závěrečné části kvalifikace probojoval jezdec domácího týmu Venturi a debutant letošní sezony Maro Engel, který ze skupinové fáze postupoval dokonce s druhým nejrychlejším časem. Zaostal pouze za vozem TECHEETACH, jejž pilotoval Jean-Éric Vergne. Nejlepší postupovou pětici doplnili Nelson Piquet Jr. a vítěz minulého závodu Lucas Di Grassi.
Výsledková listina kvalifikace
Pozice | Jezdec | Tým | Čas na kolo (ztráta) |
---|---|---|---|
1. | S. Buemi | Renault e.dams | 53,313 s |
2. | L. Di Grassi | ABT Audi Sport | + 0,237 s |
3. | N. Piquet | NEXTEV NIO | + 0,293 s |
4. | J. Vergne | TECHEETAH | + 0,443 s |
5. | M. Engel | Venturi | + 1,700 s |
6. | F. Rosenqvist | Mahindra | 53,609 s |
7. | J. Lopéz | DS Virgin | + 0,057 s |
8. | N. Heidfeld | Mahindra | + 0,078 s |
9. | D. Abt | ABT Audi Sport | + 0,116 s |
10. | S. Bird | DS Virgin | + 0,120 s |
11. | S. Sarrazin | Venturi | + 0,237 s |
12. | L. Duval | Faraday Future Dragon Racing | + 0,320 s |
13. | R. Frijns | Andretti | + 0,425 s |
14. | E. Gutiérrez | TECHEETAH | + 0,488 s |
15. | M. Evans | Panasonic Jaguar | + 0,506 s |
16. | O. Turvey | NEXTEV NIO | + 0,913 s |
17. | A. Da Costa | Andretti | + 1,022 s |
18. | A. Carroll | Panasonic Jaguar | + 1,422 s |
19. | N. Prost | Renault e.dams | + 1,472 s |
20. | J. D'Ambrosio | Faraday Future Dragon Racing | + 7,027 s |
Závod
Beznadějně vyprodáno hlásili pořadatelé již dopoledne. A nebylo se čemu divit. Ceny vstupenek začínaly na 20 eurech, přičemž za tuto cenu bylo možné potkat řadu slavných osobností. Z motorsportu například Marka Webbera, který dal Formuli E přednost před souběžně probíhajícím závodním víkendem prestižnější Formule 1 ve Španělsku. Přítomna ale byla i třeba modelka Naomi Campbell.
V ulicích Monaka jsou velmi časté havárie už v úvodních metrech. Tentokrát se do první zatáčky Saint-Devote poskládalo všech dvacet vozů. Došlo pouze na pár drobných šťouchanců na hranici první desítky, kde operoval zejména vůz týmu DS Virgin v rukou José Maria Lopéze a ABT Audi Sport pilotovaný Danielem Abtem. Hůře z toho vyšel prvně jmenovaný, který si poškodil přední i zadní spoiler a musel krátce po startu do boxů pro výměnu těchto komponent.
Problém odlepit se ze svého startovního slotu měl naopak veterán Stephane Sarrazin z monackého týmu Venturi. Po propadu na poslední místo tak ve své podstatě ztratil naději na dobré umístění. Podobný osud, i když po kontaktu se zdí v pasáži u plaveckého bazénu, potkal i Sama Birda z DS Virgin, který si poškodil zavěšení pravého zadního kola a na čelo kvůli opravám ztratil tři kola. Spolu s týmem toho využil k nájezdu tréninkových kilometrů a zároveň si dojel pro nejrychlejší kolo závodu o hodnotě 53,902 sekundy, za které se v šampionátu elektrických formulí uděluje jeden mistrovský bod.
Oops. @sambirdracing hits the wall and is out of contention #MonacoePrix pic.twitter.com/uGzMHpYXqk
— FIA Formula E (@FIAformulaE) 13. května 2017
Již vcelku tradičně jsou závody šampionátu Formule E bohaté na souboje a ani v Monaku nenastala výjimka. Velmi pěkně spolu soupeřili Maro Engel s Felixem Rosenqvistem o páté místo a hned za nimi jedoucí dvojice Daniel Abt a Robin Frijns. Před polovinou závodu k souboji došlo i o poslední místo na stupních vítězů mezi Nelsonem Piquetem a Jeanem-Éricem Vergnem. Vše vyvrcholilo na výjezdu ze šikany Nouvelle, kde se oba srazili a pro Vergne, který posléze skončil ve zdi, to znamenalo odstoupení ze závodu.
Na trať byl navíc povolán safety car, čehož využili všichni piloti k výměně svých monopostů za plně nabitý. Z oné kolize nakonec vydělal Nick Heidfeld z týmu Mahindra a posunul se na průběžné třetí místo. Startovní pole se rovněž opět smrsklo.
Na čele byl pilot Renault e.dams Sébastien Buemi, jehož naháněl Lucas Di Grassi z týmu ABT Audi. Oba, ještě společně se Sarrazinem, byli obdařeni 100 kJ výkonu navíc díky hlasování fanoušků Fanboost. I když to v závěru závodu Di Grassi na Buemiho sympaticky zkoušel, nakonec se neodhodlal k unáhlenému předjížděcímu manévru. Pořadí na prvních třech pozicích tedy v cíli zůstalo neměnné. Vyhrál Buemi před Di Grassim a Heidfeldem.
Dobrý výsledek si připisuje i Maro Engel. Páté místo týmu Venturi na domácí půdě je velké zadostiučinění. Za zmínku také stojí osmá příčka Estebana Gutiérreze, jenž ve druhém závodě ve Formuli E podruhé boduje.
After 51 laps around the #MonacoePrix, @Sebastien_buemi, @LucasdiGrassi and @NickHeidfeld celebrate their #DareWinCelebrate moment @GHMUMM pic.twitter.com/cHQm1NgMXC
— FIA Formula E (@FIAformulaE) 13. května 2017
Výsledková listina ePrix Monaka
Pozice | Jezdec | Tým | Počet kol (ztráta) |
---|---|---|---|
1. | S. Buemi | Renault e.dams | 51 kol |
2. | L. Di Grassi | ABT Audi Sport | + 0,320 s |
3. | N. Heidfeld | Mahindra | + 13,678 s |
4. | N. Piquet | NEXTEV NIO | + 19,074 s |
5. | M. Engel | Venturi | + 19,518 s |
6. | F. Rosenqvist | Mahindra | + 19,599 s |
7. | D. Abt | ABT Audi Sport | + 20,430 s |
8. | E. Gutiérrez | TECHEETAH | + 32,295 s |
9. | A. Da Costa | Andretti | + 35,330 s |
10. | N. Prost | Renault e.dams | + 35,667 s |
11. | M. Evans | Panasonic Jaguar | + 38,410 s |
12. | R. Frijns | Andretti | + 1:14,053 s |
13. | O. Turvey | NEXTEV NIO | + 1:34,085 s |
14. | A. Carroll | Panasonic Jaguar | + 1 kolo |
15. | S. Sarrazin | Venturi | + 1 kolo |
16. | J. Lopéz | DS Virgin | + 7 kol |
17. | J. D'Ambrosio | Faraday Future Dragon Racing | + 7 kol |
18. | L. Duval | Faraday Future Dragon Racing | + 11 kol |
19. | S. Bird | DS Virgin | + 14 kol |
20. | J. Vergne | TECHEETAH | + 30 kol |
Zdroje: fiaformulae.com, twitter.com, twitter.com