Citroën Oli: manifest za lepší budoucnost na kolech

Citroën Oli: manifest za lepší budoucnost na kolech
Fotografie: Citroën
  • Odvážný koncept přiznává, že udržitelná mobilita bude vyžadovat radikální změny
  • Řadu z nich rovnou nabízí k vyzkoušení či posouzení
  • A zároveň naznačuje, kterým směrem se značka v blízké budoucnosti vydá

Kdo považuje elektrický miniautomobil Citroën My Ami jen za komický výstřelek, měl by zbystřit. Francouzskou značku jsme si sice spojili s ultrapohodlnými kočáry s unikátním hydropneumatickým pérováním, jenže mnohem důležitější součástí její historie byla převratná, ultrajednoduchá a levná vozítka vynikající ve zcela jiných kvalitách. A právě k těmto kořenům se značka vrací. Budoucí Citroëny už nebudou sofistikované a složité kočáry, ale naopak jednoduchá a nápaditá vozítka, která budou lidem poskytovat jen to, co opravdu potřebují. A v neposlední řadě budou také ohleduplnější k přírodě. To vypadá jako dobrý plán, protože individuální mobilita bude čím dál větším luxusem a tímto způsobem ji bude možné udržet o chvilku déle.

Důležitým úkolem funkčního konceptu Citroën Oli je také prezentace nového loga. Je totiž vůbec prvním vozem značky, který ho obrdržel

Proto také obsáhlá tisková zpráva Citroënu hovoří o manifestu, který má otřást stávajícím statutem quo a zvrátit neúprosný vývoj automobilů směrem k čím dál složitějším, těžším a rychlejším strojům. Elektromobil Citroën Oli nabízí vizi auta, které dává mnohem větší kontrolu nad životním cyklem auta, je mnohem víc než prostým přepravníkem lidí z bodu A do bodu B a dokáže být užitečné, i když zrovna nejede. A také nahrazuje honbu za čím dál většími a těžšími bateriemi opačným přístupem; vůz váží tunu a ujede díky tomu i s relativně malou 40kWh baterií až 400 km. Měl by totiž dosáhnout normované spotřeby 10 kWh/100 km a díky maximálce omezené na 110 km/h by se od ní nikdy neměl příliš vzdálit. A z 20 na 80 % SoC se potom dobije za 23 minut.

Díky tomu může Oli ušetřit dostatek energie na to, aby si díky ní mohla posádka večer uvařit kávu či posvítit na party. O to se pochopitelně postarají systémy V2G a V2L, tedy schopnost posílat elektřinu ve špičce zpět do rozvodné sítě, případně ji poskytnout k jakýmkoliv jiným účelům prostřednictvím 230V zásuvky i mimo civilizaci. Umí poskytnout proud až 16 A, lze tedy používat spotřebič o příkonu až 3 600 W. Kromě nejrůznějšího elektrického nářadí to může být třeba fén, když se vykoupete, nebo elektrický gril. Plně nabitá baterie dokáže teoreticky dávat výkon 3 kW po dobu přibližně 12 hodin.

Toto je budoucnost Citroënu. V praktických a výrazných tvarech, oproštění od zbytečností a zodpovědném přístupu

Velkým tématem je pochopitelně recyklace. Ze znovupoužitých materiálů jsou tu celé velké celky, včetně střechy, kapoty a podlahy zavazadelníku, které vznikly z recyklované voštinové lepenky a jsou tak pevné, že po nich lze chodit. Nebo síťovaná sedadla, která tvoří menší překážky světlu a zároveň jsou z pětiny dílů oproti dnes běžným křeslům. Hodně se řešila i hmotnost, která je klíčem k efektivitě, a také životnost, jež by měla zpomalit negativní dopady spotřební ekonomiky. Tu podporuje také snadná opravitelnost jednotlivých celků. Příkladem jsou tzv. hybridní 20" kola, na nichž je litý ráfek přinýtován k ocelovému středu. Takové řešení je o 15 % lehčí, navíc se přidávají experimentální pneumatiky Goodyear Eagle GO, které by měly se dvěma výměnami běhounu vydržet 500 000 km.

Kompaktní SUV měří 420 cm (podobně jako Škoda Yeti) a našlo si vlastní estetiku podřízenou funkci. Té ovšem nechybí hravost a také důraz na racionalitu, o čemž svědčí třeba ploché panely, které se snáze vyrábějí, či identické boční dveře. Kolmé čelní sklo je levnější, lehčí a propouští méně slunečního světla, což ulehčuje klimatizaci. Případné námitky proti horší aerodynamice prý nejsou podstatné, protože Oli bude jezdit nízkými rychlostmi. Navíc jeho negativní vliv částečně potlačuje díky efektu aero duct, který směřuje proudící vůz nad čelní sklo.

Vůz hýří nápady, lze jej použít třeba jako pojízdnou plošinu, protože kapota i střecha jsou pochozí. Na střechu lze také snadno namontovat například stan, nechybějí ani ližiny pro upevnění nejrůznějšího příslušenství. Přístup do interiéru neblokuje B-sloupek, protože tu žádný není, a úzké zadní boční dveře se otvírají proti směru jízdy. Nové nápady přináší rovněž ložný prostor, který se dokáže proměnit v malý pick-up. Aby nepřekážely zadní hlavové opěrky, vyklápějí se ze stropu.

Zářivě barevný interiér vznikl kompletně z recyklovaných materiálů a je navržen tak, aby propouštěl maximum světla a minimum tepla

Zjednodušení se dočkala rovněž palubní deska. Ta se převtělila do jednoduchého tubusu skrývajícího sloupek řízení, stojan na chytrý telefon a pět tlačítek klimatizace. Na obou koncích jsou výdechy a nechybí ani posuvná kolejnička s USB zásuvkami k napájení příslušenství. Chytrý telefon je zároveň prostředníkem zobrazování provozních údajů, které se po jeho připojení promítají na průběžnou lištu pod čelním sklem. A také k multimédiím, čemuž pomáhají odnímatelné Bluetooth reproduktory zasunuté ve zmíněném tubusu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze