Autocar přinesl exkluzivní informaci s odvoláním na dobře informované zdroje uvnitř automobilky, že vedení Citroënu nedá spát úspěch konkurenčního Renaultu 5 natolik, že se rozhodlo vrátit se k retrovlně. A oživit vůbec nejslavnější model své historie, tedy legendární kachnu 2CV, která se svou ultrajednoduchou technikou a čistě účelovou karoserií nejprve motorizovala poválečnou Francii a poté se zařadila mezi nejzářivější automobilové legendy všech dob. Vyráběla se totiž plných 42 let (1948–1990) a přežila i svého nástupce Dyane. Automobilka má tedy nač navazovat a navíc má poučení z minula, protože na stejný model se odkazovala i první generace modelu C3 z roku 2002, která prodejně příliš neoslnila. Nová nová kachna tedy bude jiná.
Ačkoliv zatím neznáme její podobu, na trh dorazí zřejmě v roce 2028 a na rozdíl od Renaultu 5, který vsadil na moderní reinterpretaci ve stylu „jak by asi Renault 5 vypadal dnes, kdyby se nepřestal vyrábět“, půjde o klasické, nostalgické retro. Dostane zřejmě platformu Smart Car, kterou používá model ë-C3, ovšem pravděpodobně ve zjednodušené podobě bez parádiček typu hydraulických dorazů tlumičů. A i když bude zaměřen na cenu a soupeřit s ním budou auta kalibru Dacie Spring či Leapmotor T03, mělo by jít o vůz segmentu B, tedy normálně použitelné auto i pro mladou rodinu. Budgetovému zaměření ovšem bude zřejmě odpovídat i volba baterie, protože ceny elektrických článků nepadají tak rychle, jak si všichni přejí a baterie stále tvoří cca 40 % výrobních nákladů.
Jasné také zatím není, zda půjde čistě o elektromobil, protože platforma Smart Car podporuje i zážehové a mild-hybridní pohony. Jenže spalovací motor zabírá v přídi hodně místa, takže pravděpodobněji se jeví jeho zavržení. Pomohlo by to také zachování klasických linií s nízkou přídí, do níž se v roce 1948 snadno vešel maličký plochý dvouválec 375 cm3 (později to kachna dotáhla až na 602 cm3), ovšem moderní stojatý motor by už vyžadoval velké kompromisy.
Původní kachna letos slaví 80. výročí od premiéry na pařížském autosalonu, takže zpráva o oživení jejího nástupce by byla pěkným dárkem k výročí. Vedení automobilky ovšem zatím mlčí, i když šéfdesignér Pierre Leclercq v rozhovoru pro Autocar na letošním bruselském autosalonu prohlásil, že značka „nezavírá dveře“ před retrodesignem, i když důležitější je podle něj filozofie. Lze tak očekávat, že novodobá kachna bude skutečně prosté, spartánské auto. Právě to by mohla být cesta k úspěchu, protože první C3 se ve své době naopak snažila být honosnou technologickou ikonou.