Čína podle reuters.com udělila souhlas první skupině 9 výrobců automobilů k provádění testů vozidel s pokročilými technologiemi autonomního řízení na veřejných komunikacích. Tento krok je součástí širšího plánu na urychlení přijetí samořídících vozů. Mezi automobilkami, které získaly povolení, jsou nejen přední čínští výrobci jako BYD a Nio, ale i státní giganti jako Changan Automobile, GAC a SAIC.
Rozvoj autonomního řízení
Testy budou zahrnovat technologie autonomního řízení úrovně 3, které umožňují vozidlům řídit se samostatně ve specifických situacích, aniž by řidič musel mít ruce na volantu. Odpovědnost za bezpečnost během těchto testů přebírají výrobci automobilů a provozovatelé vozového parku. Ministerstvo průmyslu Číny uvedlo, že testy jsou klíčovým krokem k další komercializaci pokročilejších autonomních technologií. Tento krok nás přibližuje k době, kdy budou vozidla úrovně 3 k dispozici jednotlivým kupujícím a provozovatelům vozových parků.
Pět úrovní autonomního řízení
- Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
- Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
- Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
- Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
- Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.
V současnosti nejméně deset výrobců automobilů a dodavatelů, včetně Huawei a Xpengu, nabízí v Číně systémy autonomního řízení úrovně 2. Tyto systémy stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu. Tesla, která také nabízí systém úrovně 2, plánuje letos dodat svůj software „Full Self Driving“ čínským uživatelům.
Čína vydala loni v listopadu pokyny k celostátnímu schématu, aby začala přijímat žádosti od společností, které se snaží zavést vozidla s plně autonomním řízením pro masové využití. Testování vozidel úrovně 3 na veřejných silnicích představuje cestu pro širší komercializaci těchto technologií a přibližuje nás k éře plně autonomních vozidel. Tento vývoj ukazuje, že Čína se snaží stát lídrem v oblasti autonomního řízení a připravuje se na budoucnost, kde samořídící vozidla budou běžnou součástí každodenního života. Výrobci automobilů, jako jsou BYD, Nio a další, hrají klíčovou roli v této technologické revoluci, která má potenciál transformovat globální automobilový průmysl.