Naše reprezentanty v eco rally, Michala Žďárského s Jakubem Nábělkem, dlouhodobě sledujeme a informujeme o jejich úspěších ve světě. Sezóna pravidelně začíná švédskou zastávkou nedaleko polárnímu kruhu ve vzdáleném Östersundu. Tam jsme před cestou „Za ohnivou liškou“ vyrazili udělat reportáž o Östersund Winter Eco Rally včetně videa.
Hon na ohnivou lišku aneb reportáž z Östersund Winter Eco Rally
„Pro týden pohybu pouze na sněhu a ledu jsme tentokrát poprvé sáhli po hrotovaných pneumatikách Bridgestone Blizzak Spike 3, což se ukázalo jako velmi dobrý krok,“ říká Michal Žďárský, který na tuto soutěž vyrazil s Martinem Venušem v roli navigátora. „Veškeré zkoušky zdejší soutěže se odehrávaly v lepším případě na čerstvém sněhu, v tom horším na kompletně zledovatělých cestách, kde se rozdíl mezi běžnou a hrotovanou pneumatikou projevoval nejvíce. Po vyrovnaných soubojích s mezinárodní konkurencí jsme nakonec ze Švédska odváželi druhou pozici absolutně a první místo mezi vozy s pohonem jedné nápravy,“ dodává dvojnásobný světový šampión.
Prověrka na startu sezóny eco rally
Severská soutěž ale nakonec byla jen jakousi prověrkou na startu sezóny, protože letos nebyla zařazena do světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup. „Nešťastnými kroky pořadatele vůči promotérovi se zde však nakonec žádné body do seriálu FIA neudělovaly, a tak se stala první plně hodnocenou soutěží španělská Eco Rally Comunitat Valenciana,“ vysvětluje Michal Žďárský. Ve Valencii již startovali v tradiční sestavě Michal Žďárský – Jakub Nábělek s vozem Hyundai Kona Electric. „Z Valencie jsme si nakonec po vyrovnaném souboji s italsko-francouzskou posádkou odvezli druhé místo a tak se o první letošní vítězství na mezinárodní úrovni pokusíme právě v Krumlově. Zdejší tratě známe nazpaměť a atmosféru domácí soutěže si rok co rok užíváme, “ dodává Žďárský.
Ve Valencii sice naši reprezentanti vyhráli hodnocení pravidelnosti, ale posádka Guido Guerrini – Artur Prusak byla hned za nimi na druhém místě s minimální ztrátou. V hodnocení spotřeby ale česká posádka Michal Žďárský – Jakub Nábělek skončila až na 8. místě, byť mezi první desítkou to bylo hodně těsné. Posádce Guerrini – Prusak to ale stačilo k posunu na celkové první místo, přičemž naši reprezentanti skončili druzí.
První vrchol sezóny se blíží, už za týden se bude konat domácí Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově, kam Michal s Jakubem vyrazí za obhajobou vítězství. Czech New Energies Rallye je třetí soutěží původního letošního kalendáře světového poháru FIA ecoRally Cup, ale po událostech ve Švédsku nakonec teprve druhou. Tam budou startovat i dvě naše redakční posádky, jedna s vozem Kia EV3, druhá s Peugeotem e-308. „Ještě domácí soutěží v Českém Krumlově jsme ale absolvovali švédskou soutěž v Östersundu, španělskou zastávku ve Valencii, kde jsme navíc podrobili naší Konu Electric podrobné prověrce baterie po loňských dobrodružstvích a nájezdu přes 60 000 km,“ říká Michal Žďárský.
Elektromobilem jsme se vydali v zimě za polární kruh na lov „ohnivé lišky“
„Právě ve Valencii jsme ale s naším autem navštívili továrnu našeho partnera společnosti MAHLE, kde jsme podrobili baterii u našeho rok starého vozu sofistikované zkoušce nejmodernější technologií MAHLE BatteryPRO pro zjišťování stavu jejího zdraví. A že to náš akumulátor nemá lehké, v rámci aktuálního nájezdu přes 60 000 km jsme ho trápili v tuhých mrazech ve Švédsku, ale i horkých podmínkách na Azorech, v Portugalsku či Madeiře,“ popisuje nelehký život auta Michal Žďárský. Ostatně, cca 4 200 kilometrů jsme s tímto autem najeli my a vzali ho do ještě drsnějších podmínek za polární kruh. „Navíc při našich přesunech napříč Evropou využíváme výhradně rychlého DC nabíjení u hyperchargerů podél dálnic. Přestože jsme nečekali vůbec špatný výsledek, realita nás i tak zaskočila. Žádná degradace se nekoná a sofistikovaná technologie hlásí i nyní dojezd stále 514 km na jedno nabití,“ popisuje výsledek Michal Žďárský.
I v letošní sezóně tedy čeští reprezentanti pokračují se loňskou Konou, není žádný důvod k výměně auta. Naproti tomu, my budeme na domácích soutěžích v rámci MČR v Eco Rally s nimi soupeřit s úplně novou Kiou EV3, která má najeto přibližně 3 tisíce kilometrů. Před startem na Czech New Energies Rallye s ní budeme mít osobně ujeté nižší stovky kilometrů a budeme soupeřit s posádkou, na jejímž autě jsem najel přes 4 tisíce kilometrů.