Od minulé sezóny informujeme o studentském týmu eForce, který se účastní závodů Formula Student. Od minulé sezóny mají kromě pilotované formule i autonomní formuli, o jejímž vystoupení na letošních prvních závodech v Itálii jsme už psali. V ten stejný víkend ale druhá část týmu závodila ve Švýcarsku s pilotovanou formulí eForce FSE.11, tak se pojďme podívat na to, jak to probíhalo a jak se dařilo týmu z elektrotechnické fakulty ČVUT tam.
První závody sezóny jsou pro každý tým Formula Student velkou neznámou. Povede se vše logisticky stihnout, nezapomnělo se na nějaký detail z pravidel, bude auto podávat kvalitní výkony, co se týče dobrých časů i při zachování požadované spolehlivosti? To vše jsou neznámé, které do švýcarského Curychu přijel tým eForce s jedenáctým pilotovaným monopostem FSE.11 vyřešit. Situace byla o to komplikovanější, že se celý tým musel poprvé v historii rozdělit a jel ve stejný čas na dva různé závody – tým autonomní formule zavítal do italského Varana, o čemž jsme také psali.
V úterý 12. 7. v brzkých ranních hodinách část týmu eForce vyrazila, aby po cca 10 hodinách cesty dorazila do cílové destinace. Po registraci týmu přítomní členové úspěšně postavili stanový kemp, pit pro ustájení formule a práci na ní a tzv. social area pro vaření a večerní setkávání s ostatními týmy. Mohli tak jít v poklidu spát a zkoncentrovat se na první velký den.
Ve středu již dopoledne tým eForce stihl projít přejímkou akumulátoru a úvodní preinspekcí. Dva z pilotů si v rámci této kontroly vyzkoušeli poprvé ostrý Egress – schopnost opustit formuli do 5 sekund v případě nouze. Přes několik humorných momentů při výskoku tým vše úspěšně zvládl. Odpoledne pak členové pracovali na zvládnutí náročné mechanické přejímky, kdy na konci dne měli splněno již více než 80 %. Zbytek týmu se snažil připravit na statické disciplíny následující den.
Mechanickou přejímku tým eForce úspěšně zvládl
Ve čtvrtek 14. 7. již ráno nastoupil tým eForce na Cost report a následně také na nejvíce bodovanou statickou disciplínu – Engineering design. V obou případech se jejich práce rozhodčím velmi líbila, avšak finální nekonzistentnost mezi jednotlivými sekcemi český tým do finálové trojice nepustila. V odpoledních hodinách se však povedl první výrazný úspěch – postup mezi nejlepší tři týmy do finále v disciplíně Business plan. Týmu se také povedlo dokončit mechanickou přejímku a slibně začít elektrickou kontrolu.
Disciplínu Business plan český tým opanoval!
Pátek byl ve znamení dokončení veškerých přejímek. Kromě elektrické inspekce tým zvládl rain test i brake test, ve kterém zdárné zablokování všech čtyř kol pomocí hydrauliky zdaleka nebylo u ostatních týmů samozřejmostí. Ve večerních hodinách pak nastavili finální kinematiku vozu na dynamické disciplíny a absolvovali první letošní statické finále v Business planu. Správně upravili prezentaci podle zpětné vazby z úvodního kola a přes velmi dobrou konkurenci nejlepších světových týmů disciplínu po čtyřech letech celkově znovu opanovali!
Sobota patřila třem dynamickým disciplínám. V prvních dvou dopoledních – Akceleraci a Skidpadu – těžil český tým jak z nepřipravenosti soupeřů, kteří v mnoha případech stále absolvovali přejímky, tak z rychlosti vozu a obě disciplíny vyhrál ve velmi dobrých časech. Odpolední Autocross pak tým eForce dokončil na celkovém třetím místě, kdy nejlepší časy českého týmu byly bohužel anulovány pro netěsnost v brzdovém systému. Do finální nedělní Endurance však studenti ČVUT vstupovali z vynikající výchozí pozice.
V královské disciplíně tým eForce vyhrál
Královská vytrvalostní disciplína začala hned z rána a piloti týmu eForce na náročné, pomalé a velmi točité trati podávali stabilní výkony. Poprvé byl také použit systém řízení závodu z „pit wall“, kde část týmu disponující přesnými mezičasy a průběžným bodovým stavem udávala jezdcům tempo. Tempo přesně takové, aby tým dokázal disciplínu vyhrát, a přitom minimalizovali riziko poruchy. Povedlo se! Vítězný Endurance znamenal také zpečetění celkového vítězství na velice dobře obsazených závodech FS Switzerland. Za sebou čeští reprezentanti nechali tak věhlasný tým jako domácí univerzitu ETH Zurich. S celkově pěti prvními, jedním druhým a jedním třetím místem se k curyšskému jezeru v budoucnu tým z FEL ČVUT určitě ještě rád vrátí. Závěrem tým děkuje za dosavadní podporu a držte palce i nadále, protože tato sezóna bude náročná a laťka je vysoko!
Umístění v jednotlivých disciplínách:
- Bussiness Plan – 1. místo
- Cost Report – 8. místo
- Engineering Design Event – 10. místo
- Acceleration – 1. místo
- Skidpad – 1. místo
- AutoCross – 3. místo
- Efficiency – 2. místo
- Endurance – 1. místo
- Celkově – 1. místo