Již minulou sezónu jsme sledovali úspěšný studentský formulový tým eForce, který závodí rovnou se dvěma elektrickými formulemi. Ta první je pilotovaná, druhá dokonce autonomní. S nimi sbírají úspěchy na závodech v Evropě i v zámoří. Tento tým nyní představil v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi dva nové monoposty soutěže Formula Student, které vznikaly v rukách studentů ČVUT pod záštitou Fakulty elektrotechnické.
V obou zmíněných kategoriích představili studenti ČVUT novou formuli. Konkrétně se jedná o 11. generaci pilotované elektrické formule a inovovaný autonomně řízený monopost. Akci zahájil rektor Českého vysokého učení technického v Praze doc. RNDr. Vojtěch Petráček, CSc. svým online vstupem, na který, už osobně, navázal proděkan pro komercializaci a spolupráci s průmyslem Fakulty elektrotechnické prof. Ing. Jan Vobecký, DrSc. Po úvodním slově za tým proneseným kapitánem Tomášem Krejčím již následoval samotný vrchol akce, odhalení obou formulí.
Studentské formule jsou spalovací, elektrické i autonomní
Soutěž Formula Student vznikla v roce 1981 v USA a její myšlenkou je, aby si studenti sami navrhli a postavili formuli, se kterou také někdo z nich bude závodit. Tato soutěž tedy studenty skvěle připravuje na inženýrskou praxi, protože to, co se ve škole naučí, mohou hned převést do reality a na závodech získat zpětnou vazbu při srovnání s ostatními týmy. Tato soutěž začala spalovacími formulemi, později se přidaly elektrické a nakonec driveless, tedy autonomní formule bez řidiče. Tohoto projektu se již zúčastnilo více než 900 univerzit.
Český tým eForce má hned dvě prvenství, protože postavil první elektrickou formuli v Česku do tohoto šampionátu a později i první autonomní. V týmu je momentálně přes 50 členů a přivezli již 60 umístění v TOP 3, takže mají za sebou zajímavé výsledky. Ale pojďme již k samotným formulím, které se představily. Při vývoji 11. generace, která nese označení FSE.11, vsadil tým na evoluci loňského monopostu, který ukázal svůj potenciál a obsadil 2. místo na loňských závodech ve Španělsku a Chorvatsku. Díky pokročilé simulační technologii Fluent Adjoint tým zlepšil aerodynamické vlastnosti vozidla a zároveň snížil hmotnost aeropaketu. Odlehčení bylo dosaženo i u uhlíkového šasi, náprav a převodovek. Optimalizací prošla také elektronika. Nové jednotky pro měření teplot s decentralizovaným systémem ušetřily více než 100 metrů vodičů, což odpovídá třetině délky původní kabeláže. Nová jednotka volantu nabízí možnost úprav zobrazení a nastavení parametrů pro jednotlivé piloty. Mimo to bude sloužit také ke sběru telemetrických dat umožňujících diagnostiku formule a jejich přenosu vzduchem i během jízdy.
Samořiditelný monopost DV.01 prošel změnami především po softwarové stránce. Základem pro všechna vylepšení byla v letošním roce implementace algoritmu SLAM. Ten slouží k mapování a lokalizaci formule na trati, čímž lze zlepšit plánování trajektorie formule. Letos tým také implementoval generování závodní trajektorie a rychlostního profilu na ní. Poslední oblastí, kde došlo k výrazným vylepšením, byla percepce okolí. Přesnější a rychlejší detekci kuželů umožnila nová neuronová síť, která disponuje automatickou kalibrací a zároveň spolupracuje s detektorem LiDAR. Zatímco pilotovaná formule má již 11. generaci, z nichž ovšem některé byly jen evolucí té předchozí, v případě autonomní formule jde stále o první generaci, byť vylepšenou.
S novou, respektive vylepšenou, technikou český tým v těchto dnech závodí ve Švýcarsku, kde závody potrvají do 17. 7. a hned další týden budou následovat domácí závody v Mostě, které budou probíhat od 18. do 24. 7. V srpnu pak budou následovat další tři závody, konkrétně v Maďarsku na Hungaroringu, v Německu na Hockenheimringu a letošní sezónu zakončí během posledního víkendu v srpnu na Alpe Adria v Chorvatsku. Takže zatímco ostatní studenti mají prázdniny, členové týmu eForce tvrdě pracují, aby na závodech uspěli. Držme jim tedy palce a o výsledcích vás budeme informovat.