😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Úspěšný český formulový tým eForce představil nové elektrické formule

Úspěšný český formulový tým eForce představil nové elektrické formule
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Má dvě elektrické formule, autonomní a pilotovanou
  • O prázdninách mají v plánu pět závodů po Evropě, včetně domácího v Mostě

Již minulou sezónu jsme sledovali úspěšný studentský formulový tým eForce, který závodí rovnou se dvěma elektrickými formulemi. Ta první je pilotovaná, druhá dokonce autonomní. S nimi sbírají úspěchy na závodech v Evropě i v zámoří. Tento tým nyní představil v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi dva nové monoposty soutěže Formula Student, které vznikaly v rukách studentů ČVUT pod záštitou Fakulty elektrotechnické.

V obou zmíněných kategoriích představili studenti ČVUT novou formuli. Konkrétně se jedná o 11. generaci pilotované elektrické formule a inovovaný autonomně řízený monopost. Akci zahájil rektor Českého vysokého učení technického v Praze doc. RNDr. Vojtěch Petráček, CSc. svým online vstupem, na který, už osobně, navázal proděkan pro komercializaci a spolupráci s průmyslem Fakulty elektrotechnické prof. Ing. Jan Vobecký, DrSc. Po úvodním slově za tým proneseným kapitánem Tomášem Krejčím již následoval samotný vrchol akce, odhalení obou formulí.

Studentské formule jsou spalovací, elektrické i autonomní

Soutěž Formula Student vznikla v roce 1981 v USA a její myšlenkou je, aby si studenti sami navrhli a postavili formuli, se kterou také někdo z nich bude závodit. Tato soutěž tedy studenty skvěle připravuje na inženýrskou praxi, protože to, co se ve škole naučí, mohou hned převést do reality a na závodech získat zpětnou vazbu při srovnání s ostatními týmy. Tato soutěž začala spalovacími formulemi, později se přidaly elektrické a nakonec driveless, tedy autonomní formule bez řidiče. Tohoto projektu se již zúčastnilo více než 900 univerzit.

Český tým eForce má hned dvě prvenství, protože postavil první elektrickou formuli v Česku do tohoto šampionátu a později i první autonomní. V týmu je momentálně přes 50 členů a přivezli již 60 umístění v TOP 3, takže mají za sebou zajímavé výsledky. Ale pojďme již k samotným formulím, které se představily. Při vývoji 11. generace, která nese označení FSE.11, vsadil tým na evoluci loňského monopostu, který ukázal svůj potenciál a obsadil 2. místo na loňských závodech ve Španělsku a Chorvatsku. Díky pokročilé simulační technologii Fluent Adjoint tým zlepšil aerodynamické vlastnosti vozidla a zároveň snížil hmotnost aeropaketu. Odlehčení bylo dosaženo i u uhlíkového šasi, náprav a převodovek. Optimalizací prošla také elektronika. Nové jednotky pro měření teplot s decentralizovaným systémem ušetřily více než 100 metrů vodičů, což odpovídá třetině délky původní kabeláže. Nová jednotka volantu nabízí možnost úprav zobrazení a nastavení parametrů pro jednotlivé piloty. Mimo to bude sloužit také ke sběru telemetrických dat umožňujících diagnostiku formule a jejich přenosu vzduchem i během jízdy.

Samořiditelný monopost DV.01 prošel změnami především po softwarové stránce. Základem pro všechna vylepšení byla v letošním roce implementace algoritmu SLAM. Ten slouží k mapování a lokalizaci formule na trati, čímž lze zlepšit plánování trajektorie formule. Letos tým také implementoval generování závodní trajektorie a rychlostního profilu na ní. Poslední oblastí, kde došlo k výrazným vylepšením, byla percepce okolí. Přesnější a rychlejší detekci kuželů umožnila nová neuronová síť, která disponuje automatickou kalibrací a zároveň spolupracuje s detektorem LiDAR. Zatímco pilotovaná formule má již 11. generaci, z nichž ovšem některé byly jen evolucí té předchozí, v případě autonomní formule jde stále o první generaci, byť vylepšenou.

S novou, respektive vylepšenou, technikou český tým v těchto dnech závodí ve Švýcarsku, kde závody potrvají do 17. 7. a hned další týden budou následovat domácí závody v Mostě, které budou probíhat od 18. do 24. 7. V srpnu pak budou následovat další tři závody, konkrétně v Maďarsku na Hungaroringu, v Německu na Hockenheimringu a letošní sezónu zakončí během posledního víkendu v srpnu na Alpe Adria v Chorvatsku. Takže zatímco ostatní studenti mají prázdniny, členové týmu eForce tvrdě pracují, aby na závodech uspěli. Držme jim tedy palce a o výsledcích vás budeme informovat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze