První česká elektrická formule začala vznikat už v roce 2010 a poprvé na závody vyrazila v roce 2012. Nesla označení FSE.01 a postavil ji tým eForce, který je složený ze studentů Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní na ČVUT v Praze. Současná verze FSE.X je již desátou generací elektrické formule tohoto týmu, jen některé roky byly revoluční, některé spíše evoluční. Malé změny navenek nemusí znamenat malé změny uvnitř. V tomto případě ale jde o nový model, který tým postavil pro sezónu 2021. Loni měli evoluci předchozího modelu, ale kvůli pandemii žádné závody nebyly, tak letos studenti elektrotechniky a strojařiny vyrazili na závody v Česku i napříč Evropou rovnou s novou formulí FSE.X.
Absolutní novinkou týmu eForce je autonomní formule
Zároveň ale tým eForce vstoupil do letošní sezóny s absolutní novinkou. V sezóně 2020 totiž zkonstruoval svoji první autonomní elektrickou formuli s označením DV.01. Ta vychází z pilotovaného modelu FSE.07, ovšem kromě autonomního řízení má přepracovaný i pohon. A právě v letošní sezóně s ní studenti FEL vyrazili na první závody spolu s již zmíněnou pilotovanou formulí FSE.X. Závodů, kde jsou disciplíny i pro autonomní vozy, bylo méně. S oběma formulemi tedy byli na dvou závodech v Německu, jednom ve Španělsku a jednom na domácí půdě v České republice. S pilotovanou formulí pak byli ještě v Chorvatsku a poslední víkend v září vyrazí do Finska na Baltic open.
Například v Barceloně se i přes problémy při technických přejímkách (které komplikovala i nepřipravenost pořadatelů) a technické problémy s formulí, podařilo týmu eForce jednu disciplínu, vytrvalostní závod, dokonce vyhrát poměrně velkým rozdílem. To byl pro tým historický úspěch a povzbudil je do dalších závodů. Poté se tým eForce poprvé zúčastnil nejprestižnějšího závodu v německém Hockenheimu. Tam sice na „bednu“ studenti ČVUT nedosáhli, ale zaznamenali dílčí úspěchy, například krásné 7. místo ve vytrvalostním závodě, které je v tak velké konkurenci určitě úspěchem. Kvůli špatně fungujícímu majáčku signalizujícímu, zda je vůz pod vysokým napětím, či nikoliv, ale nakonec byli čeští studenti diskvalifikováni, což samozřejmě radosti z pěkného času dalo hořkou příchuť. Opravdovým úspěchem ale bylo 6. místo autonomní formule v královské disciplíně Trackdrive na 10 kol.
Největším úspěchem skončily zatím poslední závody v Chorvatsku nedaleko Záhřebu. Tam tým eForce vybojoval druhé místo ve vytrvalostním závodě, což je královská disciplína a je vidět že týmu českých studentů a jejich formuli se v ní daří skvěle. I v předchozích závodech totiž uspěli nejvíce v této disciplíně. Zároveň ale získali 3. místo ve statické disciplíně Business plán, protože v rámci závodů Formula Student se i tyto dovednosti týmu hodnotí. Výsledkem pak bylo celkové druhé místo v elektrických formulích, což je skvělý úspěch. A je vidět, jak se i v průběhu sezóny tým eForce posouvá dopředu.
Za pár dní, od 23. do 26. 9. se tým eForce zúčastní závodu Baltic open 2021 Finland nedaleko Helsinek. Držme tedy palce, aby se týmu podařilo navázat na předchozí úspěchy, zejména ten z Chorvatska, a třeba se je podařilo ještě vylepšit.