Jak si autonomní formule českého týmu eForce vedla na závodech v Itálii?

Jak si autonomní formule českého týmu eForce vedla na závodech v Itálii?
Fotografie: Tým eForce
  • Letošní první závod autonomní formule týmu eForce se konal v Itálii
  • S jednou výjimkou zvládl český tým dokončit všechny disciplíny
  • Dílčí výsledky i celkové umístění je úspěchem

Průběžně sledujeme tým studentů z ČVUT, který závodí s elektrickými formulemi. O představení formulí pro letošní sezónu jsme psali a nyní se pojďme podívat na první závody vylepšené verze autonomní formule DV.01

První letošní závody pro autonomní formuli se konaly v Itálii na okruhu Autodromo Riccardo Paletti ve městě Varano de‘ Melegari v provincii Parma od 13. 7. do 17. 7. Tyto závody byly pro tým českých studentů velkou výzvou z několika důvodů. Prvním byl fakt, že to byl pro tým eForce první letošní závod a pro většinu členů týmu i první závod vůbec a nebyli na 100 % připraveni, co obnáší být součástí závodu Formula Student. Druhou výzvou, se kterou se tým potýkal, byla skutečnost, že současně se závody v Itálii se konaly také závody ve Švýcarsku, na které jela pilotovaná elektrická formule FSE.11. Bylo tedy nutné řešit rozdělení materiálu, vybavení a především lidí mezi oba závody.

Cesta z elektrotechnické fakulty začala brzo ráno a byla dlouhá téměř 1 000 km. Po 12 hodinách cesty mohl tým rozložit kemp a připravit se na první den závodů. Ve středu ráno proběhla registrace a tým začal stavět pit, tedy týmové servisní zázemí. Vše proběhlo velice organizovaně a pod vedením pár zkušenějších členu nebylo znát, že to většina dělá poprvé. Poté následovaly technické přejímky a jako první tým čekala přejímka akumulátoru. Zde bylo výjimkou, že k akumulátoru stačilo dát technické podklady a ukázalo se, že přípravy týmu byly dostatečné a podařilo se bez problémů kontrolou projít. Akorát přejímku nízkonapěťových systémů se nepodařilo včas dokončit. Druhý den se ale podařilo dokončit přejímku nízkonapěťových systémů (Elektrika 1) a následně úspěšně zvládnout i vysokonapěťové systémy (Elektrika 2). Odpoledne se pak podařilo úspěšně dokončit i přejímku mechanických pravidel.

Při technických přejímkách jsou přísná pravidla

Po úspěšném dokončení mechanické přejímky následoval egress test. Egress test je zkouška pilota, zda zvládne během pěti sekund vyskočit z auta v případě nouze. Toto pro tým eForce nebyl problém a mohly následovat už o poznání kratší přejímky tilt test a rain test. Tilt test je přejímka u které se formule naklání v 60stupňovém úhlu, přičemž se nesmí převážit ani z ní nesmí nic vytéct. Dalším testem, který tým čekal, byl rain test, při kterém se testuje odolnost formule proti dešti. Pro každého elektrikáře je tato přejímka noční můrou, neustále máte pochybnosti o tom, zda jste někde neudělali nějakou chybu. I těmito přejímkami prošel tým eForce bez problémů. Jako poslední bod na pořadu dne byla přejímka autonomních systémů. I zde žádné problémy nenastaly a tým mohl pokračovat dále.

Pátek 16. 7. byl pro tým e-Force nejnáročnější den, protože bylo nutné nejprve zvládnout brake test s pilotem, poté i test autonomního brzdného systému, v poledne následovaly statické disciplíny Engineering Design Event (EDE), Cost report a odpoledne přišly na řadu první dvě dynamické disciplíny. Brake test se podařilo na druhý pokus zvládnout a autonomní brake test dokonce na první pokus, takže mohly začít přípravy na EDE. Zde jednotliví členové týmu prezentovali svoji oblast vývoje na autě po dobu jedné hodiny. A porotcům se práce a vysvětlení líbila a projevilo se to na výsledku krásným třetím místem v této kategorii.

Nabíjení akumulátoru a sprint

Před nabíjením akumulátoru na dynamické disciplíny bylo ještě třeba projít menší přejímkou nabíječky kterou scrutenýr zakončil slovy „Perfecto“ a mohlo se začít nabíjet. Mezitím si druhá část týmu odprezentovala Cost a i přesto, že to dělali úplně poprvé, získali nádherných 83,5 bodů ze 100. Po pauze na oběd se tým vydal na dynamické disciplíny. Jako první byla na pořadu akcelerace, ke které nastoupily pouze 3 týmy. Český eForce, FS Talinn z Estonska a spalovací tým z Neapole. Nejlepší pokus týmu eForce byl 8,2 s a umístil se na 3. místě. Následovala disciplína s názvem Skidpad, ve které se ani jednomu týmu nepodařilo zajet platný pokus.

AutoCross byl rychlý, ale padaly kuželky

V sobotu byl program o poznání klidnější. Tým z ČVUT čekala pouze jediná dynamická disciplína zvaná AutoCross. Jedná se o jízdu po neznámé trati. Opět nastoupily pouze tři stejné týmy jako předešlý den. Všem se podařilo dojet. Český tým jej dokonce dojel jako druhý nejrychlejší, ale jejich autonomní formule srazila moc kuželek a penalizace ji odsunuly až na třetí příčku. I přesto to byl podle členů týmu úspěch, protože dokázali úspěšně dokončit další dynamickou disciplínu.

V neděli byl program o poznání náročnější. První věcí na pořadu dne bylo sbalit kemp a pit, jelikož tým hned večer po vyhlášení výsledků čekal odjezd na domácí závody v Mostě. Už trochu v polních podmínkách začala příprava auta pro vyvrcholení soutěže, a to na disciplínu Trackdrive. Trackdrive je disciplína, ve které je potřeba ujet 10 kol po neznámé trati. Problém u této disciplíny bývá především v tom, že auto občas srazí kuželku a tu není možné poté spolehlivě detekovat. Zde už nastoupilo celkem 6 týmů a i přesto český tým dokázal skončit na skvělém 2. místě a porazit všechny až na FS Tallinn, kteří i tímto vystoupením ovládli italské závody. Po dokončení Trackdrivu tým zabalil zbytek věcí spolu s formulí na přejezd do České republiky a členové se vydali na vyhlášení výsledků. Tam se dozvěděli i konečný výsledek, kterým bylo celkové 5. místo.

  • · Bussiness Plan – 8. místo
  • Cost Report – 5. místo
  • Engineering Design Event – 3. místo
  • Acceleration – 3. místo
  • AutoCross – 3. místo
  • Trackdrive – 2. místo
  • Celkově – 5. místo

Po krásném závěrečném ceremoniálu zbyl pouze 12hodinový odjezd zpět do Mostu na další závody. A na těch jsme byli osobně a natočili i video jízdy autonomní formule, takže se můžete těšit na zprostředkování atmosféry závodů studentských formulí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze