Závodní formule budoucnosti

Elektrické, autonomní a klíčová součást sázky online?
Závodní formule budoucnosti
Fotografie: Unsplash.com
  • Elektrifikace formulí není novinkou, Formule E se jezdí už osm let
  • Autonomní řízení je dalším vývojovým článkem v automobilovém průmyslu
  • Pokud se svět vydá směrem k autonomnímu řízení, je téměř jisté, že tudy pojede i Formule

V automobilovém průmyslu v současné době existují dva hlavní trendy: elektrifikace pohonu a automatizace řízení. Pronikají do všech oblastí dopravy – kromě té pozemní dokonce i do letecké a vodní – a není tak vůbec s podivem, že tato kombinace prosákla i do závodů Formule. Zatímco elektrifikace je v této oblasti etablovaným pojmem a je čím dál populárnější i mezi obecným publikem, autonomní řízení zatím zůstává v kruhu odborníků a čeká jej ještě dlouhá cesta ke zdokonalení, než se bude moci dostat mezi laickou veřejnost. Nastartováno má ale velmi slušně.

Elektrické formule a sázka online

Elektrifikace formulí není žádnou novinkou – Formule E existuje už osm let, přičemž první koncept začal vznikat už před deseti lety. Toto moderní odvětví závodění s sebou kromě zřejmých výhod zákonitě přináší také nové výzvy jako například výdrž baterie, rychlost nabíjení i občasnou nutnost výměny baterií během závodu. Mimo tyto rozdíly ale má soutěž všechny znaky klasické formule: rychlost, vzrušení ze závodění a pořádná dávka adrenalinu v cílové rovince – o to více, pokud jste si na výsledky závodu vsadili. Sázka online funguje na stejném principu jako u F1 a má své předpokládané vítěze i závodníky s vysokým kurzem, kteří mohou překvapit. V nejbližším závodě je absolutním favoritem Stoffel Vandoorne v kurzu 1,60, v závěsu za ním pak Mitch Evans (5,00). O vítězi se rozhodne o víkendu 13. – 14. srpna na mistrovství světa v Soulu.

Autonomní řízení formule

Autonomní řízení je dalším vývojovým článkem v automobilovém průmyslu. Zatímco plně autonomní řízení v běžné osobní dopravě má za úkol odstranit lidské chyby a nedostatky při řízení, přeměnit řidiče na pasažéra a dopravit jej bezpečně z bodu A do bodu B, autonomní řízení ve formuli má jiné cíle. Při jejich závodění je kokpit prázdný – na dráze se tedy nevyskytují žádní lidé. To je zásadní okamžik pro bezpečnost závodění, která se při těchto závodech často probírá. Monoposty se řídí samy a díky přesnosti AI řízení a nejrůznějších senzorů a radarů se minimalizuje možnost nehod a srážek s okolím, a když už k nějaké dojde, nejsou bezprostředně ohroženy životy lidí. Autonomní formule je poměrně mladý koncept, který se pomalu dostává do povědomí stále více lidí. Mnoho společností, univerzit a vizionářů se tento koncept pokouší dále rozvíjet a vylepšovat. Například Indy Autonomous Challenge kolem sebe soustřeďují vědce a podílejí se na vývoji autonomní formule se všemi výzvami, které s sebou vývoj přináší.

Formule

Kombinace elektrifikace a autonomie

Kromě autonomních formulí poháněných speciálním palivem se klade čím dál větší důraz na jejich elektrifikované protějšky. Před pár lety představila Západoaustralská univerzita monopost, u kterého oproti původnímu modelu upravila pohon z benzinového na elektrický a následně přidala autopilota. I izraelský technologický institut Technion před pár dny odhalil elektrickou formuli s autonomním řízením s označením A-EV. Stojí za zmínku, že s touto prestižní univerzitou v minulosti spolupracovali i čeští studenti z ČVUT, a to na vývoji bateriových systémů.

Česká stopa ve vývoji autonomních elektrických formulí

Čeští studenti ČVUT mají obecně pověstné zlaté ručičky. Každoročně představují model formule, který postavili v rámci praktického cvičení při studiu, a už před dvěma lety se zasadili o DV.01 – elektromonopost s autonomním řízením, historicky první elektrickou formuli s autopilotem v České republice, která se tak stala důležitou součástí vývoje autonomního řízení a elektromobility u nás. Stroj DV.01 během dvou let prošel inovací softwaru a nedávno se v Itálii na okruhu Autodromo Riccardo Paletti zúčastnil závodů pro autonomní formuli, kde se umístil celkem pátý.

Budoucnost závodů formule

Budeme se v příštích letech dívat hlavně na závodění elektrických monopostů? Budou v nich sedět piloti, nebo se formule budou prohánět po dráze řízeny umělou inteligencí? Kdy k tomu dojde, pokud vůbec? Na všechny tyto otázky musíme najít odpověď s časem. Jisté je ale to, že vývoj jde stále dopředu a elektrifikace i automatizace jsou těmi nejžhavějšími průmyslovými trendy, a pokud se svět vydá tímto směrem, je téměř jisté, že tudy pojede i Formule.

Související články