V Praze u elektrotechnické fakulty ČVUT v Technické ulici se konal tradiční závodní den. Během něj se prezentují studentské závodní týmy, ukazují své jednostopé i dvoustopé stroje a dojde i na dynamické ukázky. Pod křídly ČVUT jsou hned tři týmy. Dva závodí s formulemi a jeden s motocykly. Tým eForce má elektrické formule, a to jak pilotovanou, tak i autonomní. Druhý formulový tým, CTU CarTech, měl dříve formuli se spalovacím pohonem, ale pro letošní sezónu nasadil unikátní hybridní formuli. Tým CTU Lions dříve závodil se spalovacími motocykly, ale také již elektrifikoval a přešel na kompletní elektrický pohon.
Nejprve zástupci jednotlivých fakult, pod které týmy spadají, předali zástupcům týmů šeky na další rozvoj. Tým eForce je pod Fakultou Elektrotechnickou, CTU CarTech zase patří pod Fakultu Strojní a CTU Lions pak je pod Fakultou Dopravní. Předané šeky byly na částky 250 000 Kč pro každý tým. Jednotlivé týmy tyto peníze, spolu s prostředky od sponzorů, investují do dalšího vývoje.
eForce udělá ze dvou formulí jednu
Tým eForce, který už delší dobu sledujeme, má v současné době dvě elektrické formule. První z nich je jedenáctá verze pilotované formule s označením eForce FSE 11, se kterou dosáhli úspěchu například na závodech ve Švýcarsku. Tou druhou je autonomní formule eForce DV01, která závodí v příslušné kategorii závodů Formula Student bez pilota. Ta vychází ze starší generace pilotované formule. Na příští sezónu ale tým chystá velkou novinku, zabudování autonomního systému do pilotované formule. Ta bude tedy mít možnost jezdit s pilotem i bez něj. Pokud studujete a chtěli byste se na tomto zajímavém projektu podílet, kontaktujte tým eForce, protože při prezentaci týmu zaznělo i to, že tým hledá další posily.
Tým CTU CarTech přešel na hybridní formuli
Zatímco tým eForce, který je pod FEL, stavěl od začátku elektrické formule, strojaři z týmu CTU CarTech měli formuli se spalovacím motorem. A byla to první studentská formule v Česku. Pro letošní sezónu ale pravidla Formula Student umožnila hybridní pohon, čehož tým využil a postavil první hybridní formuli na světě v rámci studentských formulí. Ta má unikátní koncepci, že zadní kola pohání spalovací motor a v předních kolech jsou elektromotory. Ty pomáhají zlepšit trakci zejména při akceleraci a na výjezdu ze zatáček, což formuli výrazně zrychlilo. I tým CTU CarTech sbíral úspěchy na různých závodech v zahraničí, včetně ocenění ze závodů v Chorvatsku od jednoho z konstruktérů vozu Rimac Nevera. Pro příští sezónu se tým zaměří na zlepšení funkce hybridního systému, aby využíval i rekuperaci, protože zatím pracuje jen s energií, která se do baterie nabije.
Elektrický motocykl týmu CTU Lions
Podobně jako tým CTU CarTech začínal i tým CTU Lions se spalovacím motorem. Nyní ale má již druhou generaci elektrického motocyklu, ovšem na dynamické prezentaci se ukázaly oba stroje. Jak první generace spalovacího motocyklu, tak i nejnovější verze elektrického, se kterým tým absolvoval letošní sezónu. A na rozdíl od formulových týmů ještě motocykl CTU Lions Electric 2.0 čekají ještě letos nějaké závody. Držme tedy palce, aby i zde čeští studenti uspěli.
Po prezentaci týmů následovala dynamická prezentace a v plánu byly jízdy se dvěma formulemi (konkrétně elektrické eForce FSE 11 a hybridní CTU CarTech FS. 14) a dvěma motocykly (spalovacím CTU Lions Petrol 1.0 a elektrickým CTU Lions Electric 2.0). Motocykly jezdily podle plánu, ale při jízdě formulí měl smůlu tým eForce a jízda jeho nejnovější formule skončila hned v prvním kole kvůli nehodě. Bylo tedy možné sledovat hlavně jízdu hybridní formule, ke které se později přidala starší elektrická formule eForce FSE 07. Jelikož monopost utrpěl i poškození karbonového monokoku, je to pro tým velká komplikace. Držme tedy týmu eForce palce, aby se to podařilo co nejdříve opravit a mohla začít plánovaná evoluce, kterou vznikne obojetný závodní speciál.