Budoucí vlajková loď Lexusu bude mít 4D navigaci

Budoucí vlajková loď Lexusu bude mít 4D navigaci
  • Vůz bude při navigování pomáhat cestujícím
  • Pohon může být v podstatě jakýkoli

Mezinárodní autosalon NAIAS v Detroitu je v plném proudu a Lexus tuto příležitost využil k prezentaci nového konceptu LF-1 Limitless. Mělo by jít o budoucí vlajkovou loď značky v kategorii SUV. Vůz prý bude moci být poháněn klasickým zážehovým motorem, hybridním systémem, plug-in hybridním pohonem, nebo pouze elektromotorem. Jinak ani Lexus jednat nemůže, protože chce kolem roku 2025 pro každý model po celém světě nabízet buď čistě elektrický pohon, nebo variantu s možností elektrického pohonu.

Za vzhled může koncept poděkovat designovému studiu CALTY Design Research v Kalifornii. Inspirací pak byl roztavený meč Katana. Použité designové provedení má spojovat organické tvary tekutého kovu s ostrými hranami tradičního japonského meče. Lexus si opět neodpustil masku chladiče ve tvaru vřetene, podobně jako u všech současných modelů značky. Přitažlivost ale SUV s délkou 5 014 mm, šířkou 1 986 mm a výškou 1 605 mm určitě nechybí.

Zajímavější je však interiér, který nabídne několik nevšedních řešení. Kokpit byl navržen tak, aby se řidič mohl vždy plně soustředit na aktuální situaci, a tak zde místo rušivých analogových otočných ovladačů nebo tlačítek najdeme minimalistický displej přímo před řidičem nebo ovládací prvky aktivované pohybem. Otázka je, jestli se protne teorie s praxí a řidič se bude opravdu soustředit více na řízení.

Prostor před předním spolujezdcem je mnohem otevřenější s ještě menším počtem ovládacích prvků a širokou přístrojovou deskou bez jakýchkoli rušivých elementů. Zadní cestující mohou usednout do stejných sedadel jako vpředu, užívat si velkorysý prostor pro nohy a snadno ovládat klimatizaci i palubní zábavní systém prostřednictvím samostatných displejů.

Vůz by měl být autonomní, což se dnes říká v podstatě o každém konceptu. Zaujal nás ale čtyřrozměrný systém navigace, který tradiční navigační soustavu rozšiřuje o dimenzi času. Plní roli pomocníka cestujících, který dokáže předvídat potřeby řidiče i zbytku posádky na základě dosavadního průběhu jízdy, hustoty dopravy a stavu silnic na zvolené trase, podle toho navrhovat zastávky k natankování paliva, odpočinek či občerstvení, a dokonce zarezervovat ubytování v hotelu. Pokyny navigace a informace o trase se zobrazují na displeji na přístrojové desce, obrazovkách zábavního systému pro zadní sedadla, případně se bezdrátově přenášejí do tabletů a chytrých telefonů cestujících.

K ovládání 4D navigace a integrované soustavy komfortních a zábavních funkcí slouží dotykové ovládací prvky s hmatovou zpětnou vazbou, který jsou snadno dosažitelné z volantu. Displej ovladače Touch Tracer zabudovaný do kůží čalouněného středového panelu podporuje rozpoznávání znaků při zadávání dat. Zadní cestující mohou nezávisle nastavovat komfortní a zábavní funkce pomocí vlastního dotykového ovladače s hmatovou zpětnou vazbou, zabudovaného do středového panelu mezi zadními sedadly. Moc rádi bychom si všechno vyzkoušeli na vlastní prstíky, pravděpodobně si ale budeme muset minimálně 5 let počkat.

Zdroj: pressroom.lexus.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze