Úplně první zástupce rodiny BMW X byl představen před více než 20 lety. Celosvětově se BMW X5 prodalo více než 2,2 milionu kusů ve třech generacích a na nový model jsou kladeny extrémně velké nároky. Již tradičně nejnovější počin mnichovské automobilky narostl ve srovnání s předchůdcem o 36 mm do délky (nyní 4 922 milimetrů), o 66 mm do šířky (nově 2 004 milimetrů) a o 19 mm do výšky (na výsledných 1 745 milimetrů). Zapomenout nemůžeme ani na rozvor 2 975 milimetrů, který se zvětšil o 42 milimetrů. Velká maska chladiče respektuje aktuální designérský směr, což se týká i světel standardně vybavených technikou LED, za příplatek budete moci mít i laserové světlomety Laserlight s asistentem dálkových světel Selective Beam zabraňujícím oslnění a dosahem neoslňujícího paprsku dálkových světel až do vzdálenosti přibližně 500 metrů.
Uvnitř najdeme kokpit s plně digitálním přístrojovým štítem. Pozorný fanoušek BMW si všimne nově navrženého voliče převodovky a ostatních ovládacích prvků souvisejících s řízením. V základní výbavě najdete elektricky nastavitelná a vyhřívaná sportovní sedadla, na přání můžete mít multifunkční sedadla s masážní funkcí a odvětráváním pro řidiče a spolujezdce vpředu. Nechybí čtyřzónová klimatizace a panoramatická prosklená střecha, jejíž plocha je o 30 % větší než u minulé generace. Ve střeše jsou navíc rovnoměrně rozloženy LED světelné zdroje po celé prosklené ploše a umí zobrazit více než 15 000 grafických vzorů připomínající hvězdami posetou oblohu. Podobnou parádu zatím nabízejí pouze značky jako například Rolls-Royce.
Prémiový audiosystém zastupuje značka Bowers & Wilkins se soustavou Diamond Surround Sound System s 20 reproduktory a výkonem 1 500 wattů. Myslelo se i na praktičnost a zadní sedadla proto můžete sklopit v poměru 40:20:40, čímž posouvají objem zavazadlového prostoru z 645 litrů na maximálních 1 860 litrů. Nové BMW X5 disponuje také dvoudílným víkem zavazadelníku pro snadné nakládání. Od prosince roku 2018 však bude k dispozici i volitelná třetí řada sedadel.
Pod kapotou zatím nemůžeme počítat s plug-in hybridní verzí, i když je určitě v plánu. Uvedení probíhá se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory. Vrcholem nabídky je BMW X5 xDrive50i s charismatickým 4,4litrovým osmiválcem. Ten nabízí točivý moment 650 Nm a výkon 462 koní, což znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Dále je k dispozici benzinový šestiválec xDrive40i, který jsme si mohli vyzkoušet v BWM X3. Dieselové jednotky reprezentuje 400koňové xDriveM50d a 265koňové xDrive30d, které bude pravděpodobně v Evropě nejprodávanější.
Dbát se samozřejmě muselo i na bezpečnost, a tak standardní výbava obsahuje systém varující před čelní srážkou s brzdnou funkcí, a to včetně rozpoznávání chodců a cyklistů. Volitelný je systém pro automatické udržování rychlosti s funkcí Stop&Go v dopravních zácpách, kde byla doba mezi zastavením a automatickým rozjezdem prodloužena až na 30 sekund. Samozřejmostí je asistent řízení a jízdy v jízdním pruhu včetně asistenta jízdy v kolonách. Přibyl asistent pro změnu jízdního pruhu, který lze používat na dálnicích nebo čtyřproudých silnicích. Ke změně jízdního pruhu stačí pouze podržet páčku směrových ukazatelů v požadovaném směru.
Novinkou jsou i podpůrné systémy Priority Warning, varování před jízdou v nesprávném směru Wrong-Way Warning a varování při změně pruhu Lane Change Warning. Pokud řidič dostane infarkt, nebo se z jiného důvodu přestane soustředit na řízení, zasáhne Emergency Stop Assistant, který zastaví vozidlo buďto v aktuálním pruhu, na okraji silnice nebo na krajnici. Všechny nezbytné manévry změny pruhu mohou být provedeny automaticky v rychlostním rozmezí 70–100 km/h. Zároveň jsou aktivována výstražná světla a funkce inteligentního nouzového volání e-call, která automaticky upozorní telefonické centrum, takže mohou být automaticky informovány záchranné složky.
Palubní přístroje tvoří především digitální přístrojový štít s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 12,3 palce a kontrolní displej, jehož uhlopříčka měří rovněž 12,3 palce. Komunikace mezi řidičem a vozidlem může probíhat skrze dotykový displej, dotykový ovladač iDrive Touch, tlačítka na volantu, hlasem nebo gesty.
Za zmínku ještě stojí digitální klíč BMW Digital Key, ve kterém má každý řidič své osobní nastavení, případně si své nastavení řidič může vybrat na displeji spolu se zadáním správného PIN kódu. Digitální klíč BMW Digital Key využívá k odemykání a zamykání vozidla prostřednictvím chytrého telefonu technologii Near Field Communication (NFC), díky čemuž již není potřeba tradičního klíče od vozu. Vše, co musí řidič udělat, aby otevřel vozidlo, je přidržet chytrý telefon u kliky dveří. Jakmile je uvnitř vozu, lze motor nastartovat tím, že chytrý telefon vloží do doku pro bezdrátové nabíjení nebo na místo určené na jeho odložení.
K dispozici bude samozřejmě i „BMW kancelář“, kde budete moci řešit všechny své připomínky, kalendáře a e-maily... no, už se nemůžeme dočkat, až si všechny nové vychytávky vyzkoušíme. Nemělo by to dlouho trvat, neb první kousky by se na silnicích měly začít objevovat v listopadu tohoto roku.