Filiálka BMW v Lipsku se stane první automobilovou továrnou na světě, zásobovanou vodíkem prostřednictvím potrubí. Tento mnohem efektivnější a bezpečnější transport si vyžádá vybudování zhruba dvou kilometrů speciálního vysokotlakého vedení, které propojí fabriku s právě budovanou, centrální německou vodíkovou sítí. Ta by měla vzniknout do příští dekády, měřit téměř 10 000 km, propojit Německo s globální sítí a z větší části využívat bývalé plynovody. Energetický plyn by měl začít do areálu proudit v polovině roku 2027. Na projektu spolupracují Mitnetzgas a Ontrans Gastransport, součástí stavby bude i stanice na měření tlaku a množství přiváděného vodíku.
Závod nyní vodík využívá v několika pilotních projektech od roku 2013, první byly vysokozdvižné vozíky a tahače, poháněné palivovými články. Dnes je prakticky celá vnitřní logistika už v moci více než 230 vodíkových vozidel, což je největší flotila v Evropě, která mají k dispozici devět plnicích stanic. Vodík tu ale slouží i jako přímá náhrada zemního plynu, byť zatím jen částečná. Například ve zdejší lakovně bylo od roku 2022 postupně zprovozněno 11 bivalentních hořáků, schopných plynule přecházet mezi spalováním vodíku a zemního plynu.
Po zprovoznění pevné přípojky plánuje továrna rychlé zavádění vodíku do energeticky nejnáročnějších procesů, například právě ve vytvrzovacích pecích v lakovně.
Ačkoliv tento počin stále neodpovídá na základní otázku, kdy budou k dispozici dostatečně stabilní, výkonné, ekologické a ekonomické zdroje zeleného vodíku k zelené tranzici průmyslu, rozhodně zpřesňuje představu, k čemu všemu je poslouží na straně odběratelů.
