Motor s axiálním magnetickým tokem od společnosti YASA přepisuje dějiny

8
Motor s axiálním magnetickým tokem od společnosti YASA přepisuje dějiny
Fotografie: YASA
  • Elektromotor YASA využívá například Koenigsegg Regera či Ferrari Stradale SF90
  • Výrobce nyní dosáhl neoficiálního světového rekordu v hustotě výkonu elektromotoru
  • 13,1 kg těžký elektromotor ze sebe dostal výkon 550 kW

Společnost YASA, která již několik let vyvíjí elektromotory s axiálním tokem, se nyní pochlubila novým rekordem. Ten je sice z části neoficiální, ale jeho výsledky mohou přepsat dějiny v oblasti nejvyšší hustoty výkonu, který nabídne jeden malý elektromotor. Motory YASA byly již dříve integrovány do sériově vyráběných vozidel, kterými jsou ale například Koenigsegg Regera a hybridní Ferrari Stradale SF90. Už jen tohle mluví za vše - tyhle dva ultra výkonné stroje jsou hodně ostrými silničními hračkami, ale ani tyto vozy v sobě nemají techniku, která nově zdolala zmíněný rekord. YASA totiž testovala prototyp elektromotoru, který navzdory hmotnosti pouhých 13,1 kg dosáhl ohromujícího výkonu 550 kW. Tento poměr hustoty výkonu se tak rovná 42 kW/kg, což je hodnota, která zatím nikdy nebyla zaznamenána.

Dosažená hustota energie je téměř dvojnásobná oproti současnému průmyslovému standardu bez použití exotických materiálů. Společnost YASA také uvedla, že prototyp axiálního motoru se s klidem může dostat do hromadné výroby a lze jej vyrábět v počtu 10 až 50 000 kusů ročně, a to za přijatelné výrobní náklady. Počáteční testování prototypu elektromotoru v reálných podmínkách bylo provedeno na standardním zkušebním zařízení, ale firma YASA již nyní sdílela plán, který se týká další validace na plně výkonném dynamometru. Další zkouška tak proběhne koncem tohoto roku. Lehké a ultra výkonné axiální motory v kombinaci s dalšími nově vznikajícími technologiemi, jako jsou například polovodičové baterie, by pak mohly jednoho dne přinést možnost zakoupit super výkonný stroj, který ale nebude příliš drahý vlivem použité techniky. Současně bude zaručen vysoký dojezd a výrazně lepší účinnost.

Diskuze ke článku
den
den
Hm ... mozna "motor s axialnim magnetickym tokem" ?
Motor je nejak vzdy "axialni" - ma osu, magneticky tok v motoru muze ale byt i radialni.
Jirka Smejkaluj
Jirka Smejkaluj
Po jak dlouhou dobu se nepíše. To je zásadní.. Výkon jen do doby kdy se přehreje. Čím méně hmoty a účinnost špatná, tím dříve konec. Snad to není tento případ.
Jiří Kosina
Jiří Kosina
Slovnî obrat o přepisovánî dějin postrádá logiku. Čas plyne a dějiny nelze přepsat, pouze doplnit o něco nového.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze