AudiAudi uvádí novou generaci svého prémiového modelu střední třídy. Zůstává u netradiční kombinace podélně uloženého motoru a pohonu předních (případně všech) kol, designově i filozoficky navazuje na předchůdce, jenže změnil to nejdůležitější; nově se všechny středně velká Audi budou jmenovat A5. Toto pojmenování, donedávna vyhrazené pouze pro stylové modely (dvoudveřové kupé, kabriolet a čtyřdveřové kupé Sportback), se nyní přesouvá na sedan a kombi. Naopak na dvoudveřové modely v rozpočtu nezbylo, jak jsme vás již informovali. Uvolněné označení A4 v budoucnu připadne chystanému, čistě elektrickému ekvivalentu.
Další velkou novinkou je premiéra nové spalovací platformy PPC, která nahrazuje 17 starou, dosud užívanou MLB. Podle výrobce nemá nic společného s platformou PPE, kterou používají nová větší elektrická Audi a také Porsche, hlavní výhodou jsou mnohem širší možnosti různých stupňů hybridizace. Ta se v novém A5 rozjede vskutku nevídaným tempem, i když v nabídce budou, aspoň zpočátku, i čistě spalovací pohony. Počítá se dokonce nadále i s dieselem, byť rovněž hybridizovaným. Převodovky budou výhradně automatické dvouspojkové, pro silnější motorizace bude, jako dosud, k mání stálý pohon všech kol quattro.
Design zachovává kontinuitu se staršími modely, zároveň ale nezapírá inspiraci tři roky starým konceptem A6 e-tron sedan. Úlitbou aerodynamice jsou zapuštěné dveřní kliky, tedy méně komfortní i bezpečné řešení, než stávající otevřené, výrazné, ale falešné koncovky výfuku zase automobilka použila údajně na přání zákazníků. Protože pohonný řetězec zůstává u podélné konfigurace, je opět kritickým bodem vnitřní prostor. Proto nová A5 výrazně narostla, konkrétně sedan si přilepšil o 67 mm na výsledných 4,83 m do délky a o 16 mm (1,86 m) do šířky. Ještě markantnější je nárůst rozvoru o 68 mm na výsledných 2,9 m.
Pohon obstarají stále vylepšované, přímovstřikové čtyřválce 2.0 EA888 s výkony 150 nebo 204 k, přičemž silnější z nich může volitelně roztáčet všechna kola. Naftu bude spalovat známý koncernový čtyřválec 2.0 TDI evo, ovšem doplněný mild-hybridem. Díky němu si sáhne na 204 k a vypustí do ovzduší každý kilometr o 10 g méně CO2. Vrcholná verze S5 se po naftové epizodě vrací k benzinovému třílitru V6, který údajně nemá nic společného s obdobným motorem v modelech A8, Q7 a Q8. Každopádně dostal variabilní geometrii turbodmychadla a zcela nový mild-hybridní systém MHEV Plus se dvěma elektromotory. Výsledkem je plus 20 koní (367 k) a minus 14 g CO2/km oproti dosavadnímu třílitrovému dieselu. Příští rok dorazí rovněž plug-in hybrid s čistě elektrickým dojezdem 100 km.
Inovativní mild-hybrid MHEV Plus se 48V technologií spojuje technickou jednoduchost a nízkou cenu klasického mild-hybridu s výkonem klasického hybridu. K obvyklému řemenovému startérgenerátoru totiž přidává druhý motorgenerátor, nazvaný Powertrain generator (PTG) o výkonu 25 k, integrovaný v rozdělovací převodovce. S ním může vůz po omezenou dobu jet čistě na elektřinu, což je po Hondě IMA teprve druhý mild-hybrid, který to umí. Hlavní výhodou je nejen mnohem citelnější asistenci při rozjezdu, ale především schopnost rekuperovat výkonem až 25 kW, tedy více než trojnásobně oproti dosavadnímu, čistě řemenovému mild-hybridu. Což také stačí na většinu zpomalení v běžném provozu, kde se konvenční, hydraulické brzdy aktivují až při tvrdším šlápnutí na pedál. Součástí systémů je vzadu uložená, 48V baterie s měničem DC-DC, který pohání i klimakopresor. Díky němu běží klimatizace i při vypnutém motoru, například při stání na červenou.
Dodávky novinky začnou v listopadu 2024, vedle sedanu se můžeme těšit na kombi s tradičním názvem Avant. To nabídne nejen více místa pro kufry (až o 125 l), ale i pro hlavy cestujících. Produkci dostal na starost závod Audi Neckarsulm.