Počty nabíjecích stanic na území Evropské unie sice utěšeně rostou, avšak zdaleka ne všude stejně rychle. Do očí bijící disproporce vznikla u tří lídrů elektrifikace – Francie, Německa a Nizozemí. Na jejich území se nachází zhruba 70 % z celkového počtu veřejných nabíjecích stanic. Těch bylo koncem roku 2020 celkem 224 538, z toho 30 %, tedy přes 66 tisíc, v 17milionovém Nizozemsku. Pro srovnání, v desetimilionovém Česku jich máme jen 1 125, tedy půl procenta z celkového počtu. Německo a Francie jich mají po zhruba 45 000, naopak Rumunsko jen 493 a Litva 174.
Západní část Evropy je v budování elektrické infrastruktury dále, přesto Česko nepatří k nejhorším. V počtu nabíječek je 14., tedy přesně v polovině žebříčku, který uzavírá Kypr, Malta a Litva. Bez zajímavosti ovšem není pohled do jiných statistik (EV Readiness Index) – v míře připravenosti pro elektromobilitu (širší ukazatel, indikující míru investic a podpory institucí) se Česko letos propadlo na suverénně poslední příčku poté, co nás předběhlo Řecko, Rumunsko, Polsko i Slovensko.
#Fuel types of new #cars in the EU 🇪🇺: battery 🔋 #electric 7.5%, ⚡️#hybrid 19.3%, ⛽️ #petrol 41.8% market share in second quarter of 2021.
— ACEA (@ACEA_auto) July 23, 2021
👉 https://t.co/O3IadD7id4#RoadToCarbonNeutrality
Příčina tohoto tristního stavu podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) spočívá v malém zájmu firem o nákupy nabíjecích aut do svých flotil, zejména kvůli nižší kupní síle. Ten se u nás pohybuje kolem 8 %, zatímco evropský průměr činí 24 %, v Nizozemsku dokonce 34 %. Popularita elektromobility však i u nás zvolna stoupá, chystané dotace pro firmy na nákup elektromobilů jistě postrčí věci vpřed. Chtělo by to však větší zájem státu.
Podle ACEA počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky narost o 110 %, nabíječek však přibylo jen 60 % a na jejich evropské mapě stále zejí povážlivé mezery. Vzhledem k tomu, že EU by chtěla mít na svém území v roce 2025 milion nabíjecích míst, bude potřeba na všech stranách hodně zapracovat.