Pokud byste se někoho zeptali, jaký byl první elektromobil značky Škoda Auto, mnozí by pravděpodobně odpověděli, že přeci model Citigo nebo Enyaq. Jenže to není pravda. Pokud vynecháme pokus na bázi elektrické verze modelu Favorit z roku 1991, prvním skutečným elektromobilem s logem okřídleného šípu byla druhá generace nesmírně populárního modelu Octavia. Ta se v podobě plně funkčního prototypu představila v roce 2010. Už tehdy se česká automobilka zavazovala k tomu, že bude nabízet ekologické modely, které nebudou zatěžovat přírodu a planetu. Díky tomu vzala klasickou dvojkovou Octavii se spalovacím motorem a od podlahy jí přepracovala. Za výsledek se rozhodně nemusela stydět a oficiálně se tato Octavia dočkala označení Green E Line. A jak mnozí tuší, Škoda Auto již v 90. letech nabízela model Favorit právě v edici Green Line.
Oproti zmíněné Octavii ale nenabízel nic zásadního, co by dokázalo ohromit veřejnost. To Octavia Green E Line přišla s elektromotorem, jenž měl trvalý výkon 60 kW a ve špičce se výkon vyšplhal na 85 kW. Poháněna byla přední náprava, maximální točivý moment dosahoval hranice 270 Nm a byl k dispozici samozřejmě hned při rozjezdu. Octavia Green E Line zrychlila z 0 na 100 km/h za 12 sekund a dokázala se rozjet na maximální rychlost 135 km/h. Říkáte si, že to není nic moc? Jenže se bavíme o době, kdy na trh přišel Nissan Leaf a Tesla Model S teprve oznamovala svou premiéru jako koncept. Elektrická Octavie čerpala energii z moderní lithium-iontové baterie o kapacitě 26,5 kWh. „S dosahem 140 kilometrů jsou uspokojeny potřeby většiny dojíždějících v Evropě,“ řeklo tehdy vedení značky Škoda Auto. Baterie se skládala ze 180 lithium-iontových článků, kdy každý z nich byl o průměru 150 mm a délce 650 mm.
Zajímavostí je, že baterie vážila 315 kg. Ačkoliv byl celý set instalován od středu vozu až po místo pod kufrem, podle výrobce nebylo nijak zásadně omezen prostor pro posádku. Zachován tak byl velkorysý objem kufru a pět míst k sezení. Řidič Octavie Green E Line mohl přehledně pozorovat všechny důležité informace o aktuálním výkonu, spotřebě, stavu nabití baterie a zbývajícím dojezdu vozidla na středovém centrálním displeji. K vidění byl i aktuální tok energie. Už na první pohled přitom bylo znát, že tato Octavie není tuctovka. Zvenčí byla nalakována perleťově bílou a nechyběly chromované prvky vpředu, vzadu a třeba kola dostala speciální aerodynamický vzor. Lesklá černá střecha pak poskytla nejen efektní barevný kontrast, ale současně se chlubila integrovanými solárními panely.
Ačkoliv se tento typ Octavie nedostal do běžné nabídky, po českých silnicích se tehdy proháněla testovací flotila hned deseti vozů. Ty měly výrobci poskytnout důležité poznatky relevantní pro další vývoj elektrického pohonu. Jednalo se o řešení využití či zobrazení nových funkcí, správné umístění nabíjecí zásuvky a nebo jak na sebe vozidlo vybavené tichým elektrickým pohonem akusticky upozorní. Po 14 letech tu máme mnohem vypracovanější elektromobily s logem Škoda Auto a je znát, že vývoj jde mílovými kroky kupředu.
To bude nějaký renonc. Průměr 15cm a délka 65cm. Při 180 článcích je to krychle o straně minimálně 127cm. Nevím, jak by to do té oktávky dali.