Zatím nejvýkonnější bezdrátová nabíječka uspěla v praxi. Nabila Porsche Taycan

2
Zatím nejvýkonnější bezdrátová nabíječka uspěla v praxi. Nabila Porsche Taycan
Fotografie: Oak Ridge National Laboratory
  • Nová vícefázová bezdrátová nabíječka je stejně účinná jako ta s kabelem
  • Během testu nabíjení poskytla výkon 270 kW
  • Nasazení tohoto typu nabíjecích stanic přijde během pár let

Asme.org informuje o prvním zkušebním nasazení ultra výkonné bezdrátové nabíjecí stanice. Ta s přehledem nabila Porsche Taycan, které k tomu bylo patřičně upraveno. Během testu se povedlo dosáhnout výkonu 270 kW, což je hodnota, se kterou se zatím nemohou rovnat i některé klasické nabíjecí stanice s kabelem. Bezdrátové nabíjení elektromobilů je téměř zásadní technologií pro jejich plnou integraci do světa vozidel. „Když jsou vozidla tak chytrá, že mohou samostatně řídit, samostatně parkovat a rozhodovat se o plánování trasy, aby ušetřili čas a palivo, budete muset najmout někoho, kdo je připojí a odpojí?“ zeptal se Omer Onar, vedoucí skupiny Vehicle Power Electronics v Oak Ridge National Laboratory (ORNL).

„Aby byl proces nabíjení plně automatizován, potřebujete bezdrátový typ.“ Za tímto účelem Onar a jeho kolegové ve spolupráci s americkou divizí koncernu Volkswagen Group vytvořili 270kilowattový bezdrátový systém přenosu energie. Cívky stávajících bezdrátových nabíjecích systémů posílají energii ve vzduchové mezeře mezi vysílačem (nabíjecí stanicí) a přijímačem (vozidlem). To znamená, že je zde velmi nízké časoprostorové využití magnetického pole. Jinými slovy, během nabíjení je výkon značně omezen, což prodlužuje celý proces. K překonání tohoto problému výzkumníci ORNL zvolili geometrii cívky tak, aby generovala rotující magnetická pole. Cívky jsou navíc navrženy tak, aby měly tři fáze. Každá z nich dodává asi třetinu výkonu a součástí je rotující magnetické pole. Mezi cívkami bezdrátové nabíjecí stanice a krytem baterie na spodku vozu je vzduchová mezera přibližně 4,75 centimetru. Bezdrátový systém je tak z 95 % účinný, což řeší další problém, jenž se týká současných nabíječek. U nich totiž neustále roste výkon a především typy UFC díky stále vyššímu nabíjecímu výkonu potřebují stále lepší chlazení.

S tím, jak stoupá počet elektromobilů na silnicích, budou mít bezdrátové nabíječky mnohem větší smysl. Aby kabelová nabíječka o velikosti půl megawattu fungovala naprosto správně, musí být velikosti drátů masivní. Jenže aby s takovým kabelem bylo možné vůbec manipulovat, je potřeba vynaložit velkou porci síly. Další nárůst nabíjecího výkonu si časem vyžádá instalaci kapalinového chlazení, protože chlazení vzduchem přestane stačit. Jenže bezdrátové nabíjení nic z toho nevyžaduje a výkon zde může být bez jakéhokoliv omezení klidně 300 kW. S úspěchem nedávné demonstrace bezdrátového nabíjení na Porsche Taycan je tato nabíječka připravena přesunout se do světa hromadné výroby. Podle Omera Onara tomu nic nestojí v cestě. Navíc, s jejich nasazením se počítá do pár let.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pohádky pro malé děti.
Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
Jo aha, takže transformátor bez jádra, tj. s velmi volnou vazbou mezi primárem a sekundárem, má včetně převodu vysokofrekvenčního napětí na DC pro vlastní nabíjení, ztráty pouhých 5%.
Pravděpodobně hodně dobrý oddíl, že by STS Chvojkovice-Brod? :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze