Waymo zrychluje expanzi. Vyráží i do opravdové zimy

1
Waymo zrychluje expanzi. Vyráží i do opravdové zimy
Fotografie: Waymo
  • Waymo se rozšiřuje do Philadelphie, Pittsburghu, Baltimoru a St. Louis
  • Ve všech městech začíná postupnou mapovací fází, veřejné spuštění se očekává od roku 2026 a později

Americká společnost Waymo, patřící pod gigantický Alphabet, výrazně urychluje expanzi své služby autonomních robotaxíků. Nyní vstupuje hned do čtyř měst – Philadelphie, Pittsburghu, Baltimoru a St. Louis. Waymo si zde přitom chce mimo jiné prověřit zralost technologie Waymo Driver ve sněhu, na ledu i v městském provozu typickém pro starší americké aglomerace.


Waymo ve všech nových lokalitách každopádně uplatňuje stejný postup:

  • Manuální jízda – specialisté mapují město, sbírají data a učí systém lokálním zvyklostem.
  • Autonomní testování s bezpečnostním řidičem – vůz řídí software, ale za volantem je člověk.
  • Plně autonomní provoz – teprve po ověření bezpečnosti přijde veřejný robotaxi provoz.

Philadelphia je přitom z této čtveřice nejdále. Waymo zde už přešlo do fáze autonomního testování se specialistou na sedadle řidiče a připravuje podmínky pro budoucí spuštění jízd bez řidiče. Podporu navíc získává i od lokálních organizací, které vidí v autonomní dopravě šanci na lepší mobilitu pro osoby se zdravotním znevýhodněním. V Pittsburghu slavném díky ocelářskému průmyslu začne Waymo manuální jízdou a neoficiálně se podle arenaev.com mluví o veřejném spuštění služby v roce 2026, nicméně firma je opatrná kvůli náročným zimním podmínkám města.

V Baltimoru pak Waymo zahájí provoz manuální jízdou a bude spolupracovat s představiteli státu Maryland na vytvoření legislativního rámce pro autonomní flotilu. Podporu deklaroval i guvernér Wes Moore, který očekává přínos pro bezpečnost i ekonomiku. St. Louis se připojuje jako zatím poslední město, kde Waymo aktuálně mapuje terén. Do ulic vyjíždí flotila elektrických Jaguarů I-Pace vybavených systémem Waymo Driver, které budou sbírat data pro pozdější bezpilotní provoz.

Rozšíření do těchto čtyřech měst je přitom zásadní z toho pohledu, že dnes Waymo nabízí své služby hlavně v oblastech, kde jsou pro autonomní řízení příznivé podmínky, jako je například San Francisko či Los Angeles. Posun do měst, kde není námraza či sníh ničím zvláštním, je tak jasným signálem, že firma věří v technickou připravenost platformy. Současně tím otevírá dveře k dalším trhům.

A pokud se technologie osvědčí i v náročných zimních podmínkách, může to znamenat zásadní krok k masovému rozšíření autonomního řízení v běžném provozu.