Wankelův motor se vrací! Kam jinam, než do nové elektrické Mazdy

7
Wankelův motor se vrací! Kam jinam, než do nové elektrické Mazdy
Fotografie: Petr Vojtěch, fdrive.cz
  • Mazda MX-30 už je na trhu dva roky
  • Občas bývá kritizována za malý dojezd
  • To má vyřešit nová verze s přídavným generátorem

O verzi s prodlužovačem dojezdu už se ví od samého počátku, avšak Mazda s jeho uvedením nespěchala. Nyní však nastal správný čas a japonská automobilka představí na bruselském autosalonu 13. 1. 2023 v 10 hodin středoevropského času nový pohon pro svůj unikátní polosportovní model MX-30. Automobilka jej nazývá plug-in hybridem, půjde však o klasický elektromobil s prodlužovačem dojezdu. Tedy koncept, který nepříliš šťastně implementovalo i BMW do svého legendárního elektromobilu i3 REX. Mazda na to ale šla sofistikovaněji a aplikovala speciálně vyvinutou jednotku s rotačním pístem. Jedná se tedy o návrat Wankelu po 11 letech, byť v trochu jiné podobě, než si asi představovali fanoušci původních „rotary“ sporťáků.

Tento princip bývá občas pokládán za mrtvou vývojovou větev kvůli rychlému zlepšování baterií a složitosti takového řešení. Jenže vývojem malých úsporných generátorů prodlužujících dojezd a umožňujících použít v elektromobilech menší a levnější baterie se zabývá více firem. Rozhodně se tedy s tímto dalším mezistupněm přechodu od konvenčních spalovacích aut k čistým elektromobilům setkáme. Mazda tuto nezvyklou kombinaci každopádně uvede na trh na jaře.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Pere se to ve mě. Takhle malý auto by mohlo mít baterku okolo 60kWh a stačilo by to v pohodě i v zimním období kdy je běžný dojezd s běžným topením běžnýma rychlostma téměř poloviční. Místo 180 tak dnes ujede 105. Ten rex v tom to prodlouží a hlavně přidá "rychlonabíjení"...ale jestli to fakt někdo na dojíždění potřebuje. Jo auto na dálky, to je jiná, ale zase kdo bych chtěl MX-30 na dálkový jízdy?
Josef L
Josef L
Mazda má holt ve vývoji 7 let zpoždění, tak se pak dočkáme 64 kWh u Mazdy v roce 2030 :)
Pavel Raboch
Pavel Raboch
Naopak tímhle řešením Mazda dobu dobu předbíhá. Pokud má dojít k zásadnímu rozvoji e-mobility (2030, 2035, ...), jak v dnešní době tlačí politici (nejen v EU), není jiné řešení-není prostě dost kovů na to, aby každé auto mělo baterii. BMW iRex měl "spotřebu" 8l/100km, wankel má z principu potenciál být na tom o dost lépe...
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Rozhodne spotřeba Wankelu jestli bude dobra a dostatečné dobijeni -rychlost atd. Tak na přejetí republiky to bude lepší než nabíjet za 13+ Kč na stojánech velké trojky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze