Koncem minulého měsíce se spustil provoz ultra-rychlé nabíjecí stanice IONITY u Berouna, která zvládne nabíjet až výkonem 350 kW. Již dříve jsme na stejné nabíječce vyzkoušeli rychlost nabíjení s Audi e-tron, který zvládne nabíjet výkonem až 150 kW a výsledný čas nabíjení z 10 na 100% kapacity baterie byl necelých 40 minut. Nyní jsme se zaměřili na nabíjení Tesly Model 3, která zvládne nabíjet až výkonem 250 kW a byli jsme zvědaví, jak rychle se nabije.
Model 3 jsme na nabíječku připojili při 12 % baterie a hned z počátku se nabíjecí výkon vyšplhal velmi vysoko, konkrétně na 186 kW při 16 %, tato hodnota byla zároveň maximem a poté se výkon už pouze snižoval. Při 40 % byl výkon 148 kW a dále klesal. Nabíjení do 60 % zabralo 15 minut a výkon se pohyboval okolo 120 kW. O dalších 10 % více zabralo 4 minuty a výkon klesl na 90 kW. Na hodnotu 80 % procent jsme se dostali za 25 minut a výkon začínal klesat pod 50 kW. Na 90 % jsme se dostali v necelých 35 minutách při výkonu 35 kW a 100 % zabralo necelých 55 minut, přičemž závěrečný výkon byl 9 kW.
16 % | 40 % | 60 % | 70 % | 80 % | 90 % | 100 % | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
výkon | 186 kW | 150 kW | 120 kW | 90 kW | 50 kW | 35 kW | 10 kW |
čas | 1 minuta | 9 minut | 15 minut | 19 minut | 25 minut | 34 minut | 55 minut |
Když se na displeji vozu i nabíječky objevilo 100 %, bylo ze strany nabíječky dodáno 67,5 kWh, nicméně jsme čekali, až nabíječka přestane nabíjet sama, ale to se stále nedělo, dokonce ani po dalších 20 minutách, během kterých nabíječka dodala další 2 kWh při výkonu 2 kW a vůz stále neodpojoval nabíječku, palubní počítač hlásil „Calculating...“. Majitel Jiří Korec mi vysvětloval, že v závěru nabíjení do plných 100% může tato fáze výpočtů a pomalého dodávání energie zabrat klidně až hodinu navíc, a proto jsme nabíjení ukončili po necelé hodině a čtvrt (73:27).
Pan Korec si pečlivě fotí a zapisuje průběhy nabíjení na všech nabíjecích stanicích a sám porovnává výkony mezi jednotlivými dodavateli při rozdílném počasí a stavu zahřátí baterie. Bylo zajímavé, že čas dobíjení na nabíjecích stanicích, které poskytují alespoň 50 kW, se z 10 na 80 % téměř nikde nelišil, což dokazuje, že Tesla si sama koriguje průběh nabíjení.
Tesla Model 3 – test
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |