Vybitou baterii elektromobilisté neřeší. Problémy s nabíjením už ano

Vybitou baterii elektromobilisté neřeší. Problémy s nabíjením už ano
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Poměr poruch elektromobilů vůči jejich nehodám je 80/20
  • Až polovina poruch u vozidel s elektrickým pohonem je přitom způsobena řidičem
  • Častým problémem je pak vybitá 12V baterie

Veřejnost často vnímá vybitou baterii jako hlavní riziko spojené s provozem elektromobilu. Jenže nejčastější příčinou nepojízdnosti elektromobilů bývají defekty pneumatik a nebo nefunkční 12V baterie. Vzhledem k postupnému nárůstu počtu elektromobilů registrovaných v ČR se stále častěji objevují technické potíže při nabíjení. Potvrzují to statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS), jejíž členové pomáhají i elektromobilistům v nouzi. Zatímco v roce 2023 vyjížděli technici k 1 330 asistenčním zásahům, o rok později už jich bylo přes 2 100. Za meziroční nárůst o více než 60 % může rostoucí počet elektromobilů na českých silnicích, neboť jen do konce minulého bylo v ČR registrováno přes 36 tisíc osobních elektrických vozidel. Bez ohledu na typ pohonu jsou moderní vozy čím dál sofistikovanější, proto si se závadou často neporadí řidič sám a je potřeba přivolat odbornou pomoc asistenčního technika.

„Rozšířeným mýtem okolo elektromobilů je představa, že nejčastějším rizikem jejich nepojízdnosti je vybitá trakční baterie. To se však nepotvrdilo ani během poslední zimní sezóny, kdy vlivem nízkých teplot klesá výkon baterií, což vede ke snížení dojezdu elektromobilů. Také u závad elektromobilů nadále převažují defekty pneumatik, poruchy motoru, a zejména v zimě i problémy s 12V baterií napájející elektroniku vozidla. Nově však asistenční společnosti sledují nárůst počtu typicky elektromobilistických zásahů při problémech s nabíjením. Jde například o situace, kdy nelze zahájit nabíjení a vozidlo již nemá dostatek energie pro přejezd k jiné dobíjecí stanici,“ vysvětluje Aleš Povr, tiskový mluvčí České asociace asistenčních společností.

Podobně jako u aut se spalovacím motorem platí i u elektromobilů, že se častěji porouchají, než nabourají. Poměr poruch vůči nehodám je pak v poměru 80/20. Zajímavá je statistika asistenčních výjezdů k elektromobilům v zimním období, kdy nízké teploty zvyšují jejich počet až o 30 %. Až polovina poruch u vozidel s elektrickým pohonem je způsobena řidičem. Typicky se jedná o defekt pneumatiky nebo problémy při nabíjení, např. poškozený nabíjecí kabel či konektor. Z pohledu asistenčních techniků je elektromobil stále především automobil. Většina zásahů probíhá podobně jako u vozidel se spalovacím motorem, i když díky absenci spalovacího agregátu odpadají závady jako problémy se startováním, turbem nebo vstřikovacím systémem. Ve většině případů zvládne proškolený technik problém odstranit přímo na místě. Pokud to možné není, vozidlo je odtaženo do servisu nebo na jinou nabíjecí stanici. K odtahům se často využívá speciálních vozidel vybavených hydraulickou rukou, která je schopna bezpečně naložit i nepojízdné těžké elektromobily.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze