😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Toyota: chystáme 800V platformu i s baterie s pevným elektrolytem

Toyota: chystáme 800V platformu i s baterie s pevným elektrolytem
Fotografie: Toyota
  • Baterie s pevným elektrolytem Toyota nasadí do konce dekády
  • V přípravě je 800V platforma, nasazení se očekává u vysokovýkonných vozů
  • Toyota stále razí strategii všech druhů pohonů

U příležitosti Toyota Kenshiki fóra, na kterém Toyota představila řadu nových elektromobilů, jsme měli možnost vyzpovídat viceprezidenta Toyoty pro Evropu, Geralda Killmanna, který v Evropě vede výzkum a vývoj japonské automobilky. Prozradil nám několik zajímavých novinek z budoucnosti nejen elektromobilů.

Více pohonů zůstává

Toyota zůstává plně oddána strategii založené na více pohonech. Spalovací, hybridní či vodíková auta i bateriové elektromobily zde budou koexistovat ještě mnoho let, a to zejména z důvodu zcela rozdílných situací na různých trzích. Podle Killmanna například vůbec nelze očekávat v blízké době přechod Jižní Ameriky na bateriové elektromobily, které naopak v Číně, USA nebo Evropě budou hrát prim. Toyota tak zachová vývoj všech typů pohonu a zákazník si vybere ten, který mu vyhovuje nejvíce.

Toyota C-HR+
Nová Toyota C-HR+

800V na cestě

Lexus, spadající pod Toyotu, už v roce 2022 oznámil, že dokončil vývoj 800V platformy, dosud jsme se ale žádného nového auta od Toyoty nebo Lexusu s 800V platformou nedočkali. Nicméně to se má změnit. 800V platforma přináší díky menším proudům možnost vyšší efektivity, rychlejšího nabíjení, ale i rychlejšího vybíjení. Aniž by prozradil konkrétní vůz, Killmann naznačil, že největší smysl momentálně dává aplikace 800V platformy ve vozech, které vyžadují vysoký výkon nabíjení i vybíjení, například v těch sportovních. Naopak z důvodu vyšších nákladů na vývoj se například nedočkáme 800V architektury v levnějších elektromobilech Toyoty. Alespoň nikoliv v dohledné době.

Solid state do konce dekády

Poměrně konkrétní byl Gerald Killmann co se týče nasazení baterií s pevným elektrolytem. Ty jsou momentálně vývojově u Toyoty dokončeny a momentálně probíhají ranné testy malosériové výroby. V letech 2028 nebo 2029 se pak máme dočkat prvního auta s bateriemi s pevným elektrolytem, což ale nemusí být nutně elektromobil. Zároveň půjde o malé série. Podle Killmanna dávají baterie s pevným elektrolytem smysl i pro hybridy s malými bateriemi, které díky odlišné konstrukci snesou vyšší vybíjecí i nabíjecí proudy (vyšší C), což je pro hybridy klíčové. Nevyloučil proto, že bychom se jako první mohli dočkat nasazení nových baterií právě v hybridech. Počátkem příští dekády pak je v plánu masové nasazení baterií s pevným elektrolytem.

OTA updaty již brzy

Titulky bezpochyby v poslední době plní zcela nová platforma Arene, jejíž nasazení je plánováno až za několik let. Velmi blízko je ale údajně uvedení vylepšené současné plaformy e-TNGA, která přinese over-the-air updaty a vyšší úroveň softwarového propojení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze