Nárazové testy Euro NCAP jsou stále aktualizovány a momentálně v nich dostaly značný prostor moderní jízdní a bezpečnostní asistenty. Zatímco v roce 2021 při testovacích nárazech exceloval Volkswagen ID.4 na svou dobu nezvykle vysokým skóre 93 %, po roce tu máme výsledky jeho kupé verze ID.5. A ty jsou do posledního detailu stejné, což svědčí o vysoké unifikaci i řemeslné úrovni obou automobilů. Na tomto hodnocení se kromě tuhé a správně deformovatelné karoserie podílela i opatření, vedoucí k rychlému vyproštění osob po nehodě. Dalším silným momentem je instalace centrálního airbagu vpředu mezi sedadly, zabraňujícího kontaktu hlav cestujících, nebo aspoň omezujícího jeho intenzitu.
Testovací figuríny na předních sedadlech vykázaly na všech místech přinejhorším mírnou zátěž, tzn. žlutou (druhý stupeň z pěti). Konkrétně při čelním nárazu do mobilní deformovatelné překážky se 40% přesazením levou stranou vozidla vykázaly mírně zvýšenou zátěž pouze řidičův hrudník a holeně obou předních pasažérů. Při čelním nárazu do pevné bariéry zežloutl pouze hrudník dummieho vpravo vzadu, jinak vše zůstalo zelené, tzn. v nejlepším pásmu poskytované ochrany. Oba boční nárazy (do sloupu i náraz mobilní deformovatelné překážky zboku) i náraz zezadu nezvýšil žádná měřená rizika nad zelenou oblast.
Obě děti na zadních sedadlech, reprezentované opět figurínami, tedy šesti i desetileté, sedící v dětských zádržných systémech (CRS) Britax Römer Kidfix, přežily testovací čelní i boční náraz bez ztráty jediného bodu, čili opět vše zelené a skóre 24 z 24 možných. Plné skóre si vysloužila i snadnost a bezpečnost instalace CRS na všech třech místech, kde jsou instalovány úchytné prvky Isofix i i-Size. Při montáži CRS, fixovaných bezpečnostním pásem, se strhávalo pouze za to, že mezi dětské sedačky Maxi Cosi Cabriofix a Easyfix se už nevešla třetí. U zbylých tří kombinací (pouze Maxi Cosi Cabriofix, Britax Römer King II LS a Cybex Solution Z) však tento problém nenastal.
Vysoká čísla si ID.5 vysloužil i při ochraně sražených chodců, protože se vyvaroval obvyklého velmi nebezpečného místa na přední hraně kapoty. Ta představuje u většiny konkurentů pro tělesnou schránku maximální riziko, zde je však označena zeleně. Zůstávají pouze obvyklé hrozby kolem rámu čelního okna, s nimi si konstruktéři zatím poradit neumějí. Všechny bezpečnostní asistenty zafungovaly tak, jak měly, s výjimkou selhání v detekci příčně přecházejících chodců v ulici, do níž vůz odbočuje. Slabší byla rovněž detekce vpředu napříč jedoucího cyklisty a protijedoucího auta při odbočování doleva. O část bodů se vůz také připravil kvůli absenci zadního radaru. Ve všech ostatních oblastech ovšem bylo zeleno. Jak to má u moderního automobilu být.
Technické parametry Volkswagen ID.5 Pro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 599 × 1 852 × 1 613 mm, 2 242 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 128 kW, 174 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 520 km |
Cena od | 1 432 000 Kč |