Volkswagen pracuje s 3D tiskem. Uplatňuje jej už i při výrobě sériových dílů

6
Volkswagen pracuje s 3D tiskem. Uplatňuje jej už i při výrobě sériových dílů
  • Volkswagen má rovných 90 3D tiskáren ve 24 závodech po celém světě
  • Vyrobený A sloupek je díky této technologii o 74 procent lehčí při stejné tuhosti
  • V budoucnu by 3D tiskárny mohly vyrábět málo poptávané díly

Přínos nových technologií je někdy diskutabilní, ale jejich příchod nelze zastavit. Potvrzuje to i Volkswagen, který v sériové výrobě využívá 3D tisk. Zní to futuristicky a je to fascinující pohled: v 3D tiskárně vznikají velmi komplexní kovové díly téměř z ničeho. Tiskárna nejprve nanáší tenoučké vrstvy kovového prášku, který se působením laserového paprsku roztaví, aby vytvořily požadovaný díl. Největší výhoda tohoto procesu spočívá v tom, že umožňuje výrobu velmi komplexních dílů, které nebylo možné vyrábět s dosavadními produkčními metodami– a to v rekordním čase.

Spočívá tedy budoucnost výroby automobilů v aditivní výrobě? Jörg Spindler, vedoucí kompetenčního centra Audi pro výrobní zařízení a tváření kovů, svou odpovědí trochu tlumí euforii a svůj postoj zdůvodňuje porovnáním s díly z uhlíkového kompozitu: „Kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny neodsunuly ocelové plechy stranou, ale vytvořily nové možnosti. Ani aditivní výroba z kovu není pro současnou velkosériovou výrobu konkurující metoda, ale v některých dílčích oblastech přinese výrazný pokrok.“

A teď si zkuste tipnout, kolik má Volkswagen tiskáren. Samozřejmě ne těch klasických, ale těch 3D. Pokud někdo hádal devadesát, tak má pravdu. Ty jsou rozmístěny v 26 závodech prakticky po celém světě. Belmont, Braunschweig, Čchang-Čchun, Saská Kamenice, Emden, Györ, Hannover, Kaluga, Kassel, Lipsko, Mladá Boleslav, Molsheim, Mnichov, Osnabrück, Pacheco, Palmela, Postupim, Poznaň, Stupava, Uitenhage, Weissach, Cvikov – to je výčet závodů, kde Volkswagen svojí 3D tiskárnu provozuje. Podle něj má 3D tisk obrovský potenciál. V závodu Volkswagen Osnabrück se takto vyrábí A sloupek. Díky tomu hmotnost klesla o 74 procent, a to při zachování stejné pevnosti.

Navzdory tomu zůstane aditivní výroba z kovu vyhrazena nejprve pro speciální aplikace, protože celý proces je ještě relativně pomalý a drahý. Vylepšit je nutné také rozměrovou přesnost a kvalitu povrchu. „Vytisknutí“ prototypu bloku válců motoru dnes v extrémním případě trvá i více než 100 hodin. Základní pravidlo zní, že pro technologii aditivní výroby jsou vhodnější menší a složitější díly, u kterých nehrají náklady rozhodující roli.

Trojrozměrné tiskárny mohou dávat smysl i při výrobě málo žádaných dílů, dílů od starých automobilů a podobně. Alexander Schmid, který zodpovídá za prodej divize After Sales ve společnosti AUDI AG, k tomu říká: „Výroba replik na požádání je pro nás vizí, jak v budoucnosti ekonomicky a trvale udržitelně zajišťovat zásobování málo poptávanými originálními náhradními díly. Regionální centra pro aditivní výrobu zjednoduší logistiku a skladování.“

Ale stejně jako u mnoha nových technologií je ještě nutné ujít dlouhou cestu, než bude možné přejít od prototypů k produkci dílů pro velkosériovou výrobu automobilů. Jörg Spindler k tomu říká: „V současnosti se aditivní výroba vyplatí do cca 200 kusů v rámci celého životního cyklu produktu. Doufáme, že budoucí optimalizací procesů a výrobního zařízení budeme schopni dosahovat rentability i při objemu výroby 3 000 kusů.“ Snížení nákladů by navíc otevřelo nové možnosti pro individualizaci vozidel, například v podobě exkluzivních sérií speciálních vysokovýkonných modelů.

Zdroj: facebook.com

Diskuze ke článku
Lukáš K.
Dobrý den, máte informace o tom, jakou tiskárnu využívají? Našel jsem jen HP Multi Jet Fusion, která je vhodná na 3D tisk sériových dílů. Myslím, že je to budoucnost, kterou nikdo nezastaví, ale mám pocit, že HP nasadilo vysokou laťku :)
Marek L.
Já mám také zkušenost s HPčkem. HP Multi Jet Fusion je pro 3D tisk sériových dílů jak stavěný. Pokud si, ale nechcete kupovat svojí, ale chcete si nechat něco vyrobit ve větším množství, doporučuju firmu 3Dees.cz. Pomohli mi s modelováním a pak se samotným tiskem. Hlavně byli ochotní a řekli mi jak se věci mají. Kolik toho musím vyrobit, aby se mi 3D tisk vyplatil atd. Jsou fakt super, tak pokud máte někdo nápad na dalšího VW, určitě se jim ozvěte :)
David
Zdravím, nemáte prosím někdo zkušenosti s 3D tiskárnou?? podle čeho bych ji měl vybírat, když bych chtěl tisknout složitější kvalitní modely?
Robert
Určitě si vybírejte 3D tiskárnu dle toho co na ní chcete tisknout, a hlavně také v jaké kvalitě chcete tisknout. Já jsem si vybral 3D tiskárnu pro složitější tisk za necelých 50 tisíc.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze