Pionýrské doby nekončí a prostor k vývoji je stále téměř nekonečný. Hlavní výzvou je další zlepšení baterií a možnou cestou, jak toho dosáhnout, je inovativní technologie výroby. Jen tak lze totiž dosáhnout zásadního zpřesnění tolerancí a snížit spotřebu materiálů. Hlavně těch drahých, nebezpečných a obtížně dostupných.
Jednou z nejnadějnějších cest je 3D tisk. Ten už dnes umí vyrábět domy či funkční automobily, výkonné baterie, plné mnohdy nebezpečných materiálů s extrémně proměnnými mechanickými i chemickými vlastnostmi, jsou však jiná liga. Přesto se celá řada subjektů snaží tyto výzvy překonat. Mezi nejúspěšnější patří švýcarská společnost Blackstone, která se nedávno pochlubila prototypem funkčního článku s pevným elektrolytem (SSB), vytištěného na 3D tiskárně. Kousek před cílem je podle rideapart.com také kalifornská společnost s japonským kapitálem Sakuú. Ta vyvinula vlastní typ baterie, která údajně ušetří 30 až 50 % materiálu, navíc skýtá dvojnásobnou energetickou hustotu. Jenže kromě toho uvádí a ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku také plánuje zákazníkům dodávat přímo hotové vícemateriálové, víceprocesové tiskárny k jejich výrobě. Ty obsahují celou řadu firemních patentů a jsou schopné současně tisknout kromě tradičních materiálů i kov a keramiku.
Baterie s pevným elektrolytem a keramickou strukturou mají proti stávajícím li-ion typům nabídnout poloviční objem a až o třetinu nižší hmotnost. Mají být bezpečnější, trvanlivější a ve velkých objemech také výrobně levnější. Rovněž recyklace nebude problém; inovativní výrobní metody usnadní separaci kovových a keramických částí. Systém, nazvaný „Od prachu ke prachu“, umožňuje jednoduché mechanické rozdrcení již odseparovaných částí bez nákladných a drahých tepelných či kapalinových procesů. A jejich jednoduché další zpracování. Baterie poslouží celé řadě aplikací i mimo automobilový průmysl, firma však plánuje začít s produkcí akumulátorů pro malá dvou- a tříkolová, později i čtyřkolová vozidla.