Technologie 3D tisku je na vzestupu napříč různými odvětvími, na což poukazuje i každoročně rostoucí objem vytisknutých součástek a větší dostupnost 3D tiskáren. Trojrozměrný tisk nenechal chladným ani automobilový průmysl. První automobilkou, která se k tomuto řešení uchýlila, bylo BMW. Netrvalo to dlouho a technologie 3D tisku se rozšířila i do luxusních vozů Rolls-Royce. Nedávno dokonce BMW hrdě ohlásilo, že doposud vyrobilo již jeden milion 3D vytisknutých součástek. Společnost pevně věří, že v roce 2018 bude překročena hranice dvě stě tisíc 3D komponent, což by znamenalo 42% nárůst oproti předchozímu roku.
Kromě sportovních vozidel BMW se 3D tisk často využívá i u automobilů MINI, například na ozdobné lišty palubní desky. 3D vytisknuté části můžeme spatřit také u BMW i8 Roadster, kde takto byly vyrobeny některé součástky důležité pro střešní mechanismus nebo vodící lišty do oken. Tyto součástky byly vyvinuty za pouhých pět dní a byly rychle zakomponovány do sériové výroby. Jsou vyráběny rychlou 3D tiskárnou HP Multi Jet Fusion Technology, která zvládne vyrobit až sto vodících lišt za pouhých 24 hodin. U BMW i8 Roadster je díky tomu součástka vyrobená z hliníkové slitiny lehčí, ale přitom značně pevnější než konvenční plastový odlitek.
Technické parametry BMW i8 Roadster (2018)
Kompletní specifikaceKonstrukce | roadster, 4 689 × 1 942 × 1 291 mm, 1 595 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 275 (170 + 105) kW, 374 (231 + 143) koní |
Baterie | 11,6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 55 km |
Cena od | 4 230 200 Kč |