Vítězné tažení dotykového ovládání automobilů dostává další vážnou trhlinu. Ve Spojených státech čelí automobilka Volkswagen dalšímu velkému skandálu po aféře Dieselgate, která za mořem vypukla přesně před deseti lety a dodnes není zcela napravena. Tentokrát na ni uživatelé podali hromadnou žalobu kvůli funkci některých systémů, včetně těch aktivně bezpečnostních. V první řadě jde o kapacitní dotykové plošky na volantu, které u některých aktuálních modelů nahradily fyzická tlačítka; například u modelů ID.4 či ID. Buzz. Ty nahradily někdejší fyzická tlačítka a k jejich aktivaci je stačí přejet prstem.
Problém je ale v tom, že k dotyku může v tomto případě dojít i náhodně a protože se takto aktivuje i adaptivní tempomat, může to znamenat významný zásah do chování vozidla. Přesně to se také podle žaloby opakovaně stávalo a minimálně v jednom případě následovala smrtelná nehoda. Předmětem sporu je dále podle Insideevs funkčnost bezpečnostního systému IQ.Drive. Podle žaloby za určitých okolností nedokázal brzdový pedál odpojit adaptivní tempomat ACC a nedošlo k aktivaci nouzového brzdění ani airbagů. To se nezdá příliš pravděpodobné, ale žalující strana argumentuje mj. četnými stížnostmi na tato témata, podanými na americký Národní úřad pro dálniční bezpečnost (NHTSA).
Odhodlání žalobců podle zdroje podpořilo i březnové veřejné prohlášení nového volkswagenovského šefdesignéra, že nahrazení fyzických tlačítek byla chyba. To bylo totiž v tomto případě vnímáno jako apriorní uznání chyby ze strany automobilky, kterou nyní čeká nepříjemný spor, v němž půjde bezpochyby o astronomické částky. Pravdou ovšem také je, že v nově uváděných modelech už dotykové plošky na volantu zmizely.
Další podrobnosti v tuto chvíli neznáme, stejně jako stanovisko automobilky, která se k věci zatím oficiálně nevyjádřila, jak nám potvrdila mluvčí českého importéra.

