O rekordním podílu aut do zásuvky v Norsku jsme už psali. Září bylo zároveň měsícem, kdy se začal prodávat Volkswagen ID.3 a hned se dostal do čela s podílem téměř 13 % na celkovém trhu. Za říjen se ale stalo něco neuvěřitelného, když tato novinka začala válcovat norský trh osobních aut. Zatímco registrace ostatních aut z první pětky klesly, Volkswagen ID.3 zaznamenal nárůst a patří mu přes 19 % z celkového trhu osobních aut, jak píše insideevs.com.
Ve srovnání se zářím mírný pokles, ale meziročně nárůst o 68 %
Celkově na norském trhu oproti rekordnímu září mírně klesl podíl aut do zásuvky, ale o pouhé 3 % na 79 %, což je ale stále z globálního pohledu nevídané číslo a meziroční nárůst 68 %. Podíl elektromobilů klesl oproti září jen cca o procento na 60,8 % a plug-in hybridy ukously 18,3 % z celkového trhu osobních aut. Z pohledu počtu registrací jednotlivých modelů se ale v říjnu děly věci.
Volkswagen ID.3 se ujal vedení hned s příchodem na trh, ale v říjnu zvýšil svůj podíl na celkovém trhu osobních aut na 19,1 % s 2 475 registracemi. Naopak druhá Tesla Model 3 se propadla z druhého místa na konec první dvacítky s pouhými 74 registracemi! Na druhé místo překvapivě z desátého místa skočila Toyota RAV4 s počtem 706 registrací. Statistika sice nerozlišuje různé typy pohonů, ale je pravděpodobné, že za vzestupem stojí začátek prodeje plug-in hybridní verze. Třetí místo zaujal MG ZS s 586 registracemi, následován Nissanem Leaf a Hyundai Konou.
Od začátku roku do konce října se v Norsku prodalo 56 047 elektromobilů, což představuje podíl trhu 51,8 %, a 21 729 plug-in hybridů, které mají 20,1 % z celkového trhu osobních aut. První místo si stále drží Audi e-tron, ale velmi nebezpečně se mu přibližuje Volkswagen ID.3, který už je na třetím místě a je pravděpodobné, že do konce roku se na první místo s přehledem dostane. Druhý je Volkswagen Golf, ale po ukončení prodeje elektrické verze jeho prodeje klesly na pár desítek kusů a zcela jistě se propadne dolů.
Norským trhem tedy otřásají velké změny a vzhledem k tamní oblibě Octavie lze očekávat, že začátek prodeje plug-in hybridních verzí Octavia iV a Octavia RS iV také přinese zemětřesení, podobně jako Toyota RAV4. Bude tedy zajímavé, které vozy nakonec skončí v první pětce za celý rok 2020.
Volkswagen ID.3 po stovkách KM. Jaký je? – první dojmy
Technické parametry Volkswagen ID.3 58 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 261 × 1 809 × 1 552 mm, 1 650 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 420 km |
Cena od | 1 194 900 Kč |