Před několika měsíci jsme psali, že ÚJV Řež vyvíjí těžký nákladní automobil na vodík, který pravděpodobně ponese značku Tatra. Tato informace se oficiálně potvrdila minulý týden a včera na konferenci Barvy vodíku, která se konala právě v ÚJV Řež, prozradil technický ředitel společnosti Tatra Trucks další informace o tomto projektu.
Právě Ing. Radomír Smolka, který má na starosti technický vývoj v Tatře, byl jedním z přednášejících na včerejší konferenci. Začal informacemi o postupném zpřísňování emisních limitů až na úroveň současnou normu Euro 6, která ovšem neřeší CO2. Emise oxidu uhličitého ale řeší flotilové limity pro nákladní vozidla, které by v roce 2030 měly být o 30 % nižší než stav z roku 2019. Hlavně ale velcí výrobci nákladních vozů podepsali deklaraci ACEA, v níž se sami zavázali k ukončení produkce nákladních vozidel na fosilní paliva do roku 2040. Proto i výrobci nákladních vozů hledají alternativy, kterými jsou nejčastěji vodík a elektřina.
BEV není pro Tatru téma, volba padla na FCEV
Někteří výrobci pracují u nákladních vozů na vývoji spalovacího motoru na vodík, jiní vyvíjí vodíkový elektromobil FCEV a další bateriový elektromobil BEV. V Tatře po interních jednáních došli k závěru, že BEV není pro Tatru téma. Rozhodli se ale pro elektrický pohon s tím, že elektrárnu si Tatra musí vozit s sebou. Padlo tedy rozhodnutí, že vodíková Tatra bude FCEV. Zkrátka v podmínkách, kde toto vozidlo bude jezdit, často není možné nabíjení a vozy navíc jezdívají v režimu, kdy se na nich řidiči střídají 24 hodin denně a není čas na prostoje kvůli nabíjení.
Zároveň bylo rozhodnuto, jak bude první vodíková Tatra koncipovaná. Doménou značky jsou těžké nákladní vozy do drsných podmínek a právě tam bude směřovat i Tatra poháněná vodíkovými palivovými články. Samozřejmostí je tradiční tatrovácký podvozek s páteřovou nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol. Klíčovými parametry jsou nosnost a maximální hmotnost, zkrátka to musí být pracant. Jelikož půjde o plnohodnotný off-road, musí mít stoupavost až 60 %.
Vodíková Tatra nebude brzdou provozu ani plně zatížená
V neposlední řadě musí zvládnout i těžkou práci například v lomech a když jede po silnici, nesmí být brzdou provozu ani při plném zatížení, které počítá i s 48 tunami. I v takovém případě musí zvládnout maximální rychlost 85 km/h. Výkon a dojezd musí být na úrovni současných vozidel značky Tatra, aby zákazník nemusel dělat kompromisy. A přestože u elektrického pohonu zpravidla není potřeba převodovka, u těžkých nákladních vozidel se s ní počítá a nejinak tomu bude i u vodíkové Tatry.
Cíle si tedy Tatra stanovila vysoko a zároveň si v automobilce uvědomují, že nákladní automobil na palivové články není nic jednoduchého. Technicky je určitě mnohem složitější než elektromobil. Právě z toho důvodu se na spolupráci domluvili s ÚJV Řež, kde mají s vývojem vozidel s palivovými články zkušenosti. Vyvinuli zde i první český vodíkový autobus TriHyBus, který jezdil na běžné lince v Neratovicích. I když tedy vodíková Tatra bude velkou výzvou, vědci z Řeže určitě mají na čem stavět.
Odvážný je i časový plán. Prototyp by měl být dokončený již příští rok a vyjet k testům. Současně se počítá s tím, že na legendárním testovacím polygonu Tatry bude vybudována i plnicí stanice na vodík. Tatra to tedy evidentně s vodíkovým pohonem myslí opravdu vážně.