Potvrzeno. Vodíkový náklaďák, vyvíjený v Řeži, ponese značku Tatra

1
Potvrzeno. Vodíkový náklaďák, vyvíjený v Řeži, ponese značku Tatra
Fotografie: ÚJV
  • Konsorcium pod vedením ÚJV Řež vyvíjí vodíkový pohon nákladních aut
  • Hotovo má být koncem roku 2023

V květnu jsme vás informovali, že pětičlenné konsorcium výzkumných, vývojových a technologických subjektů, vedené Ústavem jaderného výzkumu Řež, zahájilo vývoj vodíkového pohonu pro nákladní automobily nové generace. Ten by měl, na rozdíl od stávající technologie, umožňovat provoz v extrémních podmínkách a odolávat vibracím, vysoké prašnosti či teplotním extrémům. A musí se také dokázat aktivovat za velmi nízkých teplot.

Vzhledem k tomu, že jedním z účastníků konsorcia je i zbrojařsko-strojírenský koncern Czechoslovak Group, potažmo automobilka Tatra Trucks, přímo se nabízela domněnka, že tyto podmínky by se ideálně hodily právě kopřivnickým náklaďákům. A je to tady, další oficiální informace potvrdila, že funkční vzorek nákladního auta, poháněného palivovými články, v Řeži vznikne na legendárním páteřovém podvozku Tatra. Výsledkem by mělo být komerčně dostupné, vysoce odolné vozidlo s extrémní terénní průchodností a dlouhým akčním rádiem, které by mohlo vyplnit díru na trhu. Ten totiž zatím podobná vozidla nenabízí a zázemí koncernu Czechoslovak Group dává naději na realizaci.

Pokračující vývoj palivového článku mu dnes přinesl donedávna nemyslitelné výhody. Například garantovanou životnost až 28 let a takřka absolutní provozní bezpečnost. V Řeži se věnují zlepšování jeho vlastností už přes deset let a za tím účelem si vyvinuli a postavili i vlastní, malou plničku. Postavili mj. funkční prototyp vodíkového hybridního autobusu TriHyBus, aktuálně pracují na vodíkovém prodlužovači dojezdu pro bateriová auta.

Související články